Jánoshalmai vallásos
család leszármazottja volt, aki fiatalon vészelte át a soá éveit.
Kitörülhetetlenül belevésődtek emlékezetébe e fájdalmas esztendők. Az otthonról
hozott vallási felkészültség illeszkedett az akkori Rabbiképző világlátásába,
hangulatába –, Schöner Alfréd főrabbi emlékezik a szombaton 88 éves
korában Svájcban elhunyt Schmelzer Hermann Imre emeritus rabbira, a Rabbiképző volt hallgatójára.
Schmelzer Hermann Imre főrabbi zc”l (1932-2020)
Scheiber Sándor professzor háború utáni első generációs tanítványainak
volt egyik kiemelkedő képviselője. Scheiberről mindig felsőfokon beszélt és
szeretettel emlékezett többek között a zseniális Richtmann Mózes professzorra,
vagy a homiletika és a hagiographa stúdiumok mesterére, Benoschofsky Imrére.
Emléküket és a Rabbiképző korábbi nagyjainak szellemi portréját egy igen
értékes tanulmányban őrizte meg.
A Zsidó Történeti Irodalmi
Tár című OR-ZSE sorozatban külön kötetet szentel Kaufmann Dávid emlékezetének.
Schmelzer Imre 1956-ban
elhagyta Magyarországot, s a párizsi École Rabbinique-ben majd Londonban
folytatta tanulmányait. Stockholmban hittanárként és rabbiként működött, majd a
svájci St. Gallenbe vezetett útja, ahol 44 évig odaadással, tudását egyre
gyarapítva fejtette ki rabbinikus tevékenységét. Nem véletlen, hogy a helyi
egyetemen 2009-ig vallástörténetet tanított. Az elmúlt két évtizedben sokszor
járt vissza szülőföldjére, s rendszeresen érdeklődött az egyetemi rangot
kivívott OR-ZSE iránt. Nagyműveltségű kitűnő humorú, a zsidó vallási
tudományokban és az egyetemes humán diszcplinákban jártas nagyszerű ember volt,
aki mindig a társaság középpontjává vált. Történetei és az összefüggéseket
mindig bravúros logikával bemutató személyisége ünneppé varázsolta a vele való
együttlétet.
Tanított bennünket, irányt
adott, példát mutatott.
2017-ben már nem tudott
eljönni a jubiláló Rabbiképző tiszteletére rendezett ünnepség sorozatra, de az
itt közölt levelet küldte el hozzánk, melynek közlésével drága emlékű barátunk
előtt tisztelgünk.
Báruch dáján háEmet!
Zécher Cádik liVráchá!
//
Egy
iskola tisztelgése
Örömmel
vettem volna részt a mai, jubileumi ünnepségen. Életkorom és egészségi állapotom akadályozott
ebben. A távolból is lelkes érzésekkel jelen vagyok. „ Te pedig maradjál itt
(po) nálam” (Dövarim,5,27). A közeli hetekben betöltöttem a 85-ik évemet, a
héber szó „po„ aritmetikájának megfelelően. Tanítvány
voltam a Rabbiképző Intézet hallgatói sorában az 1951/52-től – 1956-ig terjedő
években. A visszatekintő emlékezet perspektívájából, egy gyűjtőkötetben megírtam
a Rabbiképzőben töltött tanulóéveimről, tanáraim témáinak előadásairól,
gyakorlatairól, az intézetet jellemző vallási, szellemi atmoszférájáról,
valamint arról, hogy mit kaptam az Intézetben: bíztatást, ösztönzést,
zsidóságomat megerősítő világnézetet, a modern Rabbiképzést, mint eszmét és
intézményt.
Kaufmann
Dávid, a Rabbiképző első tanári karának felejthetetlen tagja, az Intézet
tanulótemplomának, örökmécsének (nér támid) beavatásán, annak a reményének
adott kifejezést, hogy ne legyen ez a fény csupán, ami fellángol és elalszik
(kihuny), hanem olyan fáklya, melynek fénye, lángja „más fáklyát lángra képes
lobbantani”. „ Nér echad nér l’meah” A
budapesti Rabbiképző megalapítása óta mindmáig, a zsidóság vallásának,
hagyományainak, kultúrájának és tudományának fényében működött és működik.
Ennek a szellemnek a lángja és fénye, – de nem perzselő tüze – tartozéka
egyéniségemnek; meghatározta majd ötvenéves rabbinikus működésemet. „Mécses a
lábamnak a te igéd és ösvényem világossága” (Zsoltár, 119,105).
Páratlannak
mondható az európai Rabbiképzők történetében az, hogy a budapesti Intézet 1877-óta
megszakítás nélkül működött, kivételt képeztek az 1944-es német megszállást
követő hónapok és az 1945 március-áprilisig terjedő időszak. Ez a folytonosság bázisa vonatkozik a
tanítványokat illetően is, amennyiben alapfokú iskolai ismereteiket, a magyar
nyelv és történelem ismeretét bírva, s mindazok az elemek, amelyek a születési
hely atmoszférája jelentenek, fontos kelléke a későbbi rabbi működésében. Az
európai zsidó közösségek, kivételt képez Anglia és Franciaország, igen vegyes
kulturális és szakmai képzettségű rabbikra vannak ráutalva. Az Intézet tanárai,
előadói javarészükben a Rabbiképző tanítványai voltak. „A te szemeid látni
fogják Mestereidet” (Jes.30,20). Tanáraim ébren tartották elődeik műveit,
idézték őket, felelevenítve egyéniségüket. Sűrűn említették gondolataikat,
aforisztikus vagy akár anekdotikus megjegyzéseiket. „Jirat ha Kavod” a
tisztelet és a ragaszkodás hangját hallottuk ki megemlékezéseikből. Tanáraim
sorában, Richtmann Mózes a tanári kar Doyenje, Bacher Vilmos, Bloch Mózes és Kaufmann
Dávid tanítványai voltak. Az egyetemen Goldziher Ignác, Bernáth Miklós, Bächer
– és Blau Lajos tanítványa volt. Scheiber Sándor, Benoschofsky Imre, Guttmann
Mihály, Blau Lajos, Weisz Miksa, Hevesi Simon, Heller Bernát tanítványai
voltak. Róth Ernő, Komlós Ottó, Heller Bernát, Guttmann Mihályt hallgatták,
hogy csak néhány példát említsek. Megemlíteni kívánom az Intézet könyvtárosát,
Spiegel Tibort, kedves, mindig segítésre kész alakját, munkácsi iskolái révén
kitűnő tudója volt az ivrit nyelvnek. Gondolom, még vannak, akik emlékeznek az
Intézet pedellusára, Spitzer bácsira, akinek figyelő gondossága révén érdemes
munkát végzett az Intézet érdekében.
A
vallásos eszme és a vallás előírásainak gyakorlása, párosulva a nemzedékek
folytonosságában, (Ceruf hadat Vöhadorot) alapvető biztosítéka a zsidóság
fennmaradásának, ezeknek tanítása, fenntartása a mindenkori rabbi kiképzésében,
elsőrendű fontossággal bírnak. A
vallásos hit és a tudományos gondolkodás összeegyeztetését, ennek móduszait
képviselte iskolám. A ráció és a hit korrelációjában, egymáshoz való
viszonylásuk kölcsönös kapcsolatában, majd egymásra utaltságukban, láttatták
tanáraink a zsidó vallásbölcseleti teológiájának módszerét, lényegét.
A történeti igazság
helyességét csak egy olyan szemlélet végezheti el, amelyben a racionalizmus nem
teng túl a szellem a vallásos hit fölött, de jelentős, ha a tudományos
gondolkodás a vallásos gondolkodás és meggyőződés kísérőjévé, sőt korrigálójává
válik.
A
hatástörténet egyik sajátossága, velejárója, hogy a jelent mindig, mint a
múltból a jövőbe folyó folyamatnak látjuk –, a jelenben benne van a múlt, de
kevésbé világos, hogy benne van-e a jövő is.
„A
mulandóságon nem fogunk ki” írja valahol Arany János, ez vonatkozik különösen
az egyénire, de az eszmék és a tudomány művelése nemzedékek egymásnak átadott,
továbbfejlesztett ismereteire, munkájára épül. Az emlékezés kultúrájának képviselői,
mondhatnám hordozói-par excellance-a zsidóság, a zsidók, ez hozzájárul
identitásunk fenntartásához. A Rabbiképző Intézet jelentősége révén helyet kap
a magyarországi zsidóság kollektív emlékezetében, mint „akik az öröklött tant
öröklött formában ápolták, akik a megújhodást a régi alapon új módszerekkel
keresték, akik a zsidó tudományt a hagyomány körén túlterjedő kutatással
szolgálták, és akik a zsidó szív és érzés ki nem merülő forrásaiból
merítettek.” Löw Immánuel, Száz Beszéd 1900-1922, Szeged 1923, 318 ol.
Mondanivalóm
nem szisztematikus jellegű, emlékek, benyomások, töredékes gondolatok
lecsapódása, felvillanásai. Nem
szóltam a Rabbiképző és tanárainak a magyar tudományossághoz való
kapcsolatairól és annak jelentőségéről. Vallomás és a köszönet vezetett az
elmondottakhoz (hodaa vötodah).
Schmelzer Hermann Imre
Rabbi emeritus St. Gallen
