Szefárd zene: első pillanattól fellobbanó varázs

2018. Augusztus 12. / 22:58


Szefárd zene: első pillanattól fellobbanó varázs

Az idei Zsidó Kulturális Fesztivál keretében – először Magyarországon! – föllép a régi szefárd zenét játszó madridi Musica Ficta zenekar, köztük Raúl Mallavibarrena karmester, Rocío De Frutos szoprán énekes és Manuel Vilas, Spanyolország világhírű hárfaművésze. A különleges előadásról – amely a Hegedűs Gyula utcai zsinagógában lesz augusztus 26-án, este 7 órától – Raúl Mallavibarrenát, a zenekar alapítóját kérdeztük, aki szerint a szefárd mindannyiunkat meggyőz arról, hogy mennyi minden közös bennünk, így a szerelem, az ifjúság vagy a halálfélelem.


1200_630_musica_ficta.jpg

Ön szerint hogyan foglalható össze a szefárd kultúra lényege? Mi a közös jellemzője ennek a több országban föllelhető kultúrának?

Ez a kultúra egy traumatikus és szívszorító eseményből származik: a kasztíliai és aragóniai királyság zsidóinak kiutasítása 1492-ben. Még ma is érthetetlen ez az esemény, hiszen Spanyolországban a zsidók szellemileg igen képzett csoportot alkottak és jelentősen hozzájárultak a gazdasághoz. Így létrejött egy olyan kultúra, amely az ezredéves hagyományokhoz hozzáadta a fájdalmat és a nosztalgiát; ezek az elemek, bár nem voltak újak történelmünkben, ezúttal elkerülhetetlenül összeolvadtak a mediterrán világgal. Gondoljunk arra, hogy ennek az új diaszpórának főleg Észak-Afrika, valamint az Oszmán Birodalom felé kellett irányulnia, ahol befogadták őket.

Mi a szefárd zene központi eleme? Mit próbálnak megragadni ezek a dalok?

Nagyon változatos témákat tartalmaznak, a románcok, történetek, tanácsok, altatódalok egész sorától kezdve a zsidó vallási hagyományok egyes szövegrészeihez költött dallamok sokaságáig. A szerelem, az esküvő, a bölcsődalok, a tavasz vagy a Tóra történetei kapnak hangot egyszerű, könnyen memorizálható dallamokban, melyek a szájhagyomány útján könnyen öröklődtek apáktól a fiúkig. Ebben a vonatkozásban a nő kulcsszerepet játszik, mivel elsősorban az anyák énekeltek a gyerekeiknek.

Minek köszönhető ennek a zenének a fennmaradása a XXI. században?


A közönség számára – és mint a mi esetünk is mutatja, a régizenék iránt érdeklődő kortárs előadók számára is – mindig nagyon vonzó volt a szefárd zsidók által fenntartott szájhagyomány mellett a dallamok csábító ereje. Nehéz lenne azt állítani, hogy a ma szefárdként ismert dalok a 19. század előtti időkben is ilyenek voltak, de ugyanakkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy a szövegek igenis fennmaradtak és a szájhagyomány nem feltétlenül torzította el ezt az örökséget. Számunkra a spanyol zenének ez egy egyedülálló és különleges epizódja, ezért élvezzük és ezért szeretnénk megőrizni.

A világ rengeteg országában fölléptek már, mit tapasztaltak, hogy a közönség melyik országban volt a legbefogadóbb?

Szerencsés lehetőségünk volt arra, hogy ezt a programot több teljesen különböző helyre elvigyük, Dél-Amerikából Mexikóba és az Egyesült Államokba, valamint Európába, mind délre, mind északra, Németországba és Norvégiába. Mindenütt úgy találtuk, a közönség nagyra értékeli az első pillanattól fellobbanó közvetlen és azonnali kapcsolat varázsát, azt a bizonyosságot, hogy egy másik kultúrához tartozó ősi zeneként ez mégis olyan univerzális kódokat és formákat mutat be, amelyeket mindenki egyaránt élvez. A mai időkben, amikor az emberek ismét érdeklődést mutatnak az akadályok felállítása iránt, ez a zene a maga egyszerűségével legyőzi ezeket a korlátokat és mindannyiunkat meggyőz arról, hogy mennyi minden közös bennünk: a szerelem, az ifjúság, a halálfélelem, a gyermekkor… Az, hogy a zene ilyen könnyedén hozza el a fülünkbe mindezeket az üzeneteket, a sikert garantálja a világban bárhol.

Kérem, pár szóban mutassa be a zenekart!

A Musica Fictát 1992-ben alapítottam karmesterként, és azóta a régi spanyol repertoárra specializálódtunk. 2008-ban beépítettük a szefárd zenét a repertoárunkba, és azóta gyakran adjuk elő ezt a programot. 2011-ben vettük lemezre, és számos videót közzétettünk az interneten, hogy elérjük a repertoár maximális elterjedését. A Musica Ficta mindig is elsőrendű céljának tekintette a spanyol régizene terjesztését az egész világban, ezért koncerteztünk Amerikában, Észak-Afrikában, Ázsiában, a Közel-Keleten és természetesen egész Európában.

Mire számítsunk a budapesti föllépésük során, hogyan áll majd össze a műsor?


A szefárd repertoár véleményem szerint legszebb darabjait mutatjuk be tematikus blokkokra tagolva, melyekben a zene költői és dallamos természetét hangsúlyozzuk. A programot az oszmán világra való rövid utalásokkal is kiegészítettük, mivel ebben a környezetben kapták a szefárdok a kiutasításuk után a legjobb fogadtatást. Ehhez a spanyol régizene hagyományos hangszereit fogjuk használni és a héber összefüggésekben is jelentőségteljes hárfát. A furulya és a fidula a kitelepítés idején a spanyol zene szokványos hangszerei voltak, és ezzel azt akartuk kihangsúlyozni, hogy a kötelékeknek soha nem lett volna szabad megszakadniuk. Ezen kívül tipikusan keleti hagyományokra jellemző ütős hangszereket is használunk, mint például a daff, a bendir, a riq vagy a darbuka, melyek a szefárd népzenében is mind nagyon népszerűek és gyakorta használatosak. Végül pedig ott lesz a szefárd zene abszolút protagonistája: az énekhang, amely felelős a dallamok és a szövegek minden érzelmének közvetítéséért.

Az esemény Facebook oldala ide kattinva

Szeretne jegyet vásárolni erre az eseményre?

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek