J. R. R. Tolkien zsidó törpéi

2025. Augusztus 22. / 08:00


J. R. R. Tolkien zsidó törpéi

Szerző: Zucker-Kertész Lilla

Középfölde népei nem pusztán Tolkien képzeletének szüleményei voltak; formálta őket az az antiszemita kultúra is, amely körülvette őt. A következő cikk különösen izgalmas lehet A Gyűrűk ura és A hobbit rajongóinak: nemcsak Tolkien világának titkairól és karaktereiről mesél, hanem arról is, hogyan tükröződhettek benne a szerzőt körülvevő kultúra és korabeli előítéletek, és miként változott a törpék ábrázolása az évtizedek során.

J. R. R. Tolkien (1892–1973) ellentmondásos véleményt fogalmazott meg az általa megalkotott Középfölde egyik népéről, amikor azt írta, hogy törpéi „olyanok, mint a zsidók: egyszerre őslakosok és idegenek lakóhelyükön.” Egy másik interjúban tovább fejtette ezt a gondolatot:

„A törpék persze teljesen nyilvánvalóan – nem gondolja, hogy sok tekintetben a zsidókra emlékeztetnek?”

Rebecca Brackmann kutató részletesen bemutatja a „törpék és a zsidók (pontosabban: a zsidósággal kapcsolatos kulturális feltevések) közötti hasonlóságot” A hobbit (1937) című műben, és azt, „hogyan változik ez az ábrázolás későbbi műveiben”, egészen más irányba a A Gyűrűk Ura (1954–1955) megjelenésére.

A „kulturális feltevések” itt kulcsfontosságúak Brackmann érvelésében. Tolkien nem volt ádáz antiszemita; elítélte a nácikat és azok „fajelméletét”, sőt, dühös volt német kiadójára, amikor az megkérdezte tőle, hogy „árja”-e. Ugyanakkor kétségtelenül egy antiszemitizmussal áthatott kultúra szülötte volt, és ennek hatása megmutatkozott műveiben.

A modern és középkori antiszemitizmus egyaránt azt állította például, hogy a keresztények és a zsidók között külső megjelenésbeli különbség van. „Egy zsidó azért zsidó, mert úgy is néz ki” – hirdette egy 1911-es cikk a The Journal of Genetics hasábjain, melyet Brackmann idéz. Emellett A hobbit „szakállas törpéi” tükrözik azt a képet, ahogy a középkori művészetben „a zsidót” ábrázolták.

A „zsidók nyafogó, gyáva és kapzsi” sztereotípiája – ami Tolkien ifjúkorának társadalmában általános volt – megjelent A hobbit törpéiben is. És nem csupán a fiziognómiáról volt szó. Tolkien maga jegyezte meg, hogy a törpök nyelve szemita nyelv. A szilmarilok – amely 1977-ben, posztumusz jelent meg, de már 1914 körül megszületett az ötlete – története szerint a törpök külön teremtődtek az „Ilúvatar Gyermekei” nevű jó fajoktól, akiket a teremtő-istenség alkotott. A törpöket Ilúvatar egyik másik teremtménye hozta létre, így ők voltak Középfölde legelső faja, de egyértelműen alacsonyabb rendűek voltak az utánuk érkező tündéknél és embereknél. Ez párhuzamba állítható a keresztény „szuperszesszió” eszméjével, amely szerint – Brackmann megfogalmazásában – „a zsidó vallást felváltotta a kereszténység”, és a keresztények lettek Isten valódi kiválasztott népe.

A „zsidók nyafogó, gyáva és kapzsi” sztereotípiája tehát A hobbit törpéiben is jelen volt. Thorin aranylázát évszázadok antiszemita toposzaihoz lehet kötni.

„A hobbit ‘törpe-képe’ több olyan tulajdonságot foglalt magában, amelyek felismerhetően antiszemita sztereotípiákból eredtek, és amelyek – az elbeszélő szerint – kizárták a törpéket a könyv értékrendjének alapját képező hősi ethoszból” – érvel Brackmann.

Aztán jött A Gyűrűk Ura. Gimli, a törpe, nem hasonlított elődeire. A hobbit szerint a törpék „nem hősök, hanem számító népek, akik nagyra tartják a pénz értékét.” Gimli megtörte ezt a sémát. Hős volt. A természetet szépségéért becsülte, nem az értékes ásványokban mérhető hasznáért. Ő testesítette meg – írja Brackmann – „a törpék jellemzésében bekövetkezett radikális változást.” Gimli ráadásul nem kivételként, hanem képviselő alakjaként jelent meg.

image_normal.jpgGimli (John Rhys-Davies)

Gimlivel – folytatja Brackmann – Tolkien mintha „szándékosan akarta volna eltörölni a korábbi könyvben a törpékre aggatott negatív tulajdonságokat, és megmutatni, hogy többé nem állnak a többi szereplő hősi kultúrájának peremén.”

A Gyűrűk Ura a második világháború idején és után íródott, amikor a világ látta, hogyan „hozták létre és torzították el a mítoszokat a nácik.” Tolkien határozottan állította, hogy a trilógia nem a háború allegóriája. Mégis saját korának szülötte volt. A háború leleplezte, hogy az antiszemita gondolkodás – akármennyire is úrias vagy tudattalan – volt a milliók tömeges lemészárlásának alapvető hajtóereje.

Brackmann szerint Tolkien módosításait „talán némi bűntudat is áthatotta, amikor felismerte, hogy a törpék ábrázolásában a zsidókkal kapcsolatos kellemetlen sztereotípiák összekapcsolása olyan hiedelmekből fakadt, amelyek valós emberekre nézve borzalmas következményekkel járhatnak.”

És talán Tolkien, akár egy hobbit a Megyéből, képes volt tanulni és változni a tágabb világban.

daily.jstore.org cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ungárné Dr. Komoly Juditra (1933–2025) emlékezünk
Zsidó világ
Felemelő bát micva ünnepség Nagykőrösön