Hosszú, mint a vonatfütty – Izraeli zenei svédasztal - újra! (1.rész)

2021. December 07. / 14:15


Hosszú, mint a vonatfütty – Izraeli zenei svédasztal - újra! (1.rész)

Izraeli zenei svédasztal – na, ez a képzavar pont jó lesz leírni azt, hogyan is működik egy ilyen rendezvény. Minden koncert félórás. Mire belekóstolsz egy muzsikába, már csattannak is a tenyerek. De nincs ráadás: a színpadon a következő zenekar… Silló Sándor beszámolója az eseményről (1. rész.)

Nincs a világon még egy olyan ország van, ahol úgy kóstolgathatsz andalúz, marokkói, észak-afrikai, etióp, jemeni, vagy klezmer zenéket, hogy végig hazait eszel. És ehhez még a jazz, ami mindezt magába szívja és az improvizációkban felragyogtatja újra és újra. És mindez kompatibilis a világ trendjeivel. Ha világvevők vagyunk, a világ vevő ránk.

Izrael fókuszpont.

Itt Kelet-Európa, a Mediterraneum, Észak-Afrika, Közép-Ázsia és az arab világ zenéje találkozik. Az Israel Music Showcase Fesztivál célja éppen ez: hogy a térség piacvezető zenei hatalmává váljunk. Erre épp ez a sokszínűség ad komoly esélyt.

Az ilyen zenevásárok (ne szépítsük, azok) lényege, hogy nemzetközi mércével is mérhető produkciókat kínáljanak a vendégeiknek, producereknek, fesztiválszervezőknek, lemezkiadóknak, szakújságíróknak, akik az itt begyűjtött zenei névjegykártyákkal a zsebeikben utaznak majd haza. Japántól, Koreától Németországig, Csehországtól Kanadáig viszik majd a zenészeinket. Promóció és export.

Tizenkét éve működik ez fesztivál. Tapasztalatai, sikerei garanciát jelentenek a zenészeknek is a vendégeknek is, hogy nem repül majd el ez négy nap hiába. Aki végigeszi ezt az étlapot az pontos képet kap arról hol tart ma Izraelben az electro, a pop, a jazz, az etno zene progressziója.

Az elmúlt években két hétig tartott és 60 produkciót sorakoztatott fel a fesztivál. Most szűkebbre szabta a lehetőségeiket a korona, de az összkép így sem csorbul majd. 38 félórás koncert négy nap alatt öt helyszínen Jeruzsálemben és Tel-Avivban.

eli + nigun.JPG

Szubjektív lesz a válogatásom, bevallom.

Nem láttam az összes produkciót, de sok fellépőt jól ismerek régről. Összeállítottam egy kóstolót. Ime: Az első nap négy fellépője négy ász. Ők már túl vannak a pop-menyország kapuinak döngetésén. Komoly nemzetközi kiadói háttér áll mögöttük. Európai és amerikai turnékat bonyolítanak, és tele a postájuk fesztivál meghívásokkal.  A Garden City Movement R&B, funk, triphop elemekből összerakott élő technoját, Kayma dallamos popzenéjét leginkább az izraelieknek kell bemutatni annyit játszanak külföldön.

Kayma 1.JPG

Hasonló a helyzete a jazz műfajában Eli Degibrinek is de ő azért jelen van Izraelben. Ő a Red See Jazz Fesztivál és a Tel-Aviv-i Jazz Longue művészeti vezetője. Új projektje kicsit túl érzelgős az én ízlésemnek. Éppen a legfőbb erényét az áradó energiáját lendületét csendesítette el ez az új lemez.

eli degibri 1.JPG

Az igazi reveláció Ninet Tayeb volt. 

Ritka madár itthon, csak videókból ismertem. Los Angelesben él, komoly sztárok oldalán többször végig turnézta már Amerikát és ennek komoly visszhangja volt.

Modern soul zene, kemény rockos alapokon és Ninet hangja hasít, mint a legkomolyabb díva-elődöké. Minden összehasonlítás sántít, de Ninet Tayeb talpon maradt volna a kütyükkel feljavított gyengécske hangú egyhetes sikerbabák világa előtti időkben is. Olyan rockprodukció, amelynek nincs oka félni a több-tízezres csarnokokban, fesztiválokon sem.

tayeb and public.JPG

A fesztivál helyszínén már a koncert sorozat elején gyülekező kamaszlányok miatta jöttek. Öröm, hogy létezik még az, hogy egy zenei képességekkel rendelkező előadót választanak a tinik idolnak és nem a popipar tucat-termékeit.

Másnap a Yellow Submarin sötétjéből kijöhettünk a napra. A délutáni zene-piknik a Dávid Torony udvarán várta a fesztiválvendégeket. Három zenekar, kellemes dallamos, fúziós jazzek némi etnikus színezékkel.

Aztán merülés a Sárga Tengeralattjáróval a következő produkciók közé. A jazz a Nigunnal indul.

public taybe.JPG

A ’90-es évek klezmer revival-je óta már nem furcsa ez a hassid zenei motívumokkal, dallamokkal átszőtt jazz. Távoli zenei világokat és hatalmas társadalmi távolságokat ölel át a Nigun.

nigun.2JPG.JPG

Omri Mor zongorista nem elsőbálozó itt a Showcase fesztiválon. Négy éve éppen itt hallottam őt előszőr. Reveláció volt a virtuozitása, ahogy Casablanca kávéházaiból, a klasszikus zene emelkedettségéig képes szárnyalni úgy, hogy végig lüktető jazz marad. Az újdonság az új kvintettje, az izraeli jazz élvonalából összeállított supergroup volt. Európa bármelyik jazz fesztiválján szívesen látnák ezt a produkciót ebben biztos vagyok.

A Shalos triót is ki kellene emelnem. Izrael legstabilabb jazz formációja.  “Nyers, akusztikus és progresszív.” “Nem tűrik a műfaji megkötéseket.” “Zenéjük megérinti a rutinos jazzrajongókat és lázba hozza az újoncokat is.” Ezt ollóztam össze róluk, és ezzel teljesen egyetértek.

Az éjszakai elektronikus szeánszokat kihagytam, de azért egy csapatról mindenképpen szeretnék írni, mert őket nem lehet elintézni annyival, hogy nem szeretem a technot. Wackelkontakt: az érintkezési hibákat okozó túl laza elektronikus kötések német neve.

Wackelkontakt: egy izraeli trió

Experimentális hip-hop? Hiperpop? Industrial punk? Noise happenig? Elektro-gótika? Psyhotrap? Fluxus-akció? Artaud kegyetlen színháza reloaded? Cyberkafka? Küzd a szakirodalom rendesen, hogy meghatározza mit lát, mit hall a Wackelkontakt koncerteken.

Én inkább megpróbálom leírni a saját élményeimet.

Sokkoló vizuális hatások, mintha a 80as években járnánk, az avantgard színház és a művészeti performance-ok lepuhulása előtti időkben. A zajok néha összeállnak ritmusokká a trapnél, a twerknél is töredezettebb szagatottabb világgá. Nincs esély a táncra, az idegek rándulnak csak össze a performer testével együtt. A szövegek mintha ima töredékek lennének, segélykérések, ráolvasások a technológia uralma alá hajtott évezredből.

Recitált szorongás.

A disztópiák rettegését elevenen közvetítő énekes (?) MC Slice azaz Tomer Damsky hangja hasít a ránk nehezedő akusztikus káoszban.

És mindez izzó eleven személyességgel, és hideg profizmussal. A szinpadon érinthető közelségből záporoznak a szívre mért ütések. A videóikban a képekre bízzák mindezt.

Hamarosan folytatjuk.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek