„Álságos humanizmus ez" – Gábor György gondolatai a Szombat folyóiratban

„Álságos humanizmus ez" – Gábor György gondolatai a Szombat folyóiratban

Gábor György filozófus, az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem tanszékvezető egyetemi tanárának a Szombat folyóiratban megjelent, a magyar zsidó értelmiség egy csoportja által aláírt petícióról szóló véleményét az alábbiakban változtatás nélkül közöljük:

Újra előkerült a jól ismert forgatókönyv: önjelölt „humánus” magyar zsidók megírták a szokásos nyilatkozatukat, amelynek egyetlen valódi célja van: tisztára mosni a lelkiismeretüket azáltal, hogy elhatárolódnak attól a közösségtől, amelyhez állítólag tartoznak. És persze közben megpróbálnak belépőt váltani a „jó zsidó” szerepébe, akit a környező világ végre hajlandó szeretni, mert készségesen átveszi a környezet narratíváit.

Az első mondatban már elárulják önmagukat: „hiányzik itthon egy véleménynyilvánítás”. Hol éltek az elmúlt évtizedekben? Az utcákon, egyetemeken, sajtóban folyamatosan halljuk a palesztinpárti narratívát. Ami hiányzik, az nem a vélemény, hanem a tisztesség.

A szöveg a „humanizmus” látszatát kelti, de minden sora ordít a történelmi tudatlanságtól. Mert miről hallgatnak? Arról, hogy Izrael 1948 óta állandó támadás alatt áll. A függetlenségi háborúban öt arab állam (Egyiptom, Jordánia, Szíria, Libanon, Irak) indult neki az újszülött államnak azzal a jelszóval, hogy a zsidókat „a tengerbe kell hajtani”. A háborúban közel 6000 zsidó halt meg – egy frissen megalakult ország lakosságához mérten ez óriási veszteség volt. Vajon akkor hol voltak ezek a „humanisták”?

1967-ben a Hatnapos háború előtt Nasszer egyiptomi elnök világosan kijelentette: „Célunk Izrael megsemmisítése.” És valóban: egyetlen nap leforgása alatt izraeli városok, kibucok, repülőterek kerültek volna tűz alá, ha az IDF nem lép elsőként. Vajon a levélírók szerint Izraelnek akkor sem volt joga az önvédelemhez?

1973-ban a Jom kippuri háborúban – a zsidó nép legszentebb ünnepén – Egyiptom és Szíria indított váratlan támadást, miközben Izrael a teljes pusztulás szélén állt. Vajon akkor is relativizáltak volna ezek a „békeharcosok”, mondván, hogy „minden oldalon emberek élnek”?

És mi történt később? A ’80-as és ’90-es évek intifádái: öngyilkos merénylők robbantották fel magukat jeruzsálemi kávéházakban, tel-avivi buszokon, családokat mészároltak le, gyerekeket, anyákat daraboltak szét a piacokon. 2001-ben a Sbarro pizzéria elleni támadásban 16 ember halt meg, köztük hét gyermek és egy terhes nő. 2002-ben a Netanyában tartott pészachi széder estén 30 zsidót robbantottak fel és 140-et sebesítettek meg. Vajon akkor miért nem született ilyen levél? Miért nem szólaltak meg a „humanizmus” bajnokai, amikor kisgyerekek véres cipőjét szedték össze a romok között?

És az elmúlt két évtized? Több ezer rakéta zúdult Dél-Izraelre a Gázai övezetből: Sderot, Askelon, Asdod lakói évek óta légiriadókban élnek. Gyerekek nőnek fel úgy, hogy az első szavuk nem „anya” vagy „apa”, hanem „miklat” – óvóhely. Ez a mindennapi valóság. Erről azonban a levél szerzői mélyen hallgatnak.

És elérkezünk 2023. október 7-hez: a Hamasz által elkövetett bestiális tömegmészárláshoz, ahol több mint 1200 zsidót gyilkoltak le válogatás nélkül, nőket erőszakoltak meg, csecsemőket vágtak le, idős embereket hurcoltak el túszként. A támadók élő közvetítésben mutogatták, hogyan égetnek el családokat a saját otthonukban. Vajon ezek a „humanisták” is csak annyit tudtak hozzáfűzni: „de hát Gázában is vannak áldozatok”? Ez nem humanizmus, hanem erkölcsi vakság.

A levélben nagy bölcsen kijelentik: „Netanjahu nem egyenlő Izrael zsidóságával.” Ez igaz. A Hamasz viszont mindig mindent megtett és most is megtesz annak érdekében, hogy egyenlőnek tartsák a palesztin emberekkel. Ez végtelenül aljas működésük egyik sarokköve. Egyetlen pillanatig sem tűrt meg maga mellett semmilyen más politikai szerveződést, ahogyan a 2007-es – palesztinok ellen irányuló – véres Hamasz-leszámolások mutatták. A Hamasz teljes stratégiája arra épül, hogy azt szajkózhassák: aki a Hamaszt támadja, a palesztin embereket támadja. Minden tájékozott ember tisztában van ugyanakkor azzal, hogy ki szórja a rakétákat, ki ássa az alagutakat, ki neveli gyerekeit arra, hogy a legnagyobb dicsőség a zsidók meggyilkolása. Ám erről valamiért mély a hallgatás.

És jön a nagy leleplezés: „a magyarországi közbeszédben meghatározó hangú hazai zsidó szervezetek, véleményformálók egyoldalú, szélsőséges megnyilvánulásai nem képviselik a véleményünket.” Nos, hála az égnek! Mert ha ez a levél képviselné a magyar zsidóságot, akkor az egész világ előtt azt üzennénk: a zsidó közösség képtelen kiállni önmaga és Izrael legalapvetőbb biztonsági és önvédelmi joga mellett. Azt a látszatot keltenénk, hogy a zsidóság maga is elhiszi azokat a hamis narratívákat, amelyek relativizálják a népirtó szándékú támadásokat, és elkenik az áldozat és az agresszor közti különbséget. Ez pedig nem szolidaritás, hanem önfeladás.

És vajon mik ezek az állítólagos „szélsőséges megnyilvánulások”? Hogy kimondják: Izraelnek joga van az önvédelemhez? Hogy elítélik az október 7-i mészárlást, és nevén nevezik: terror, népirtó szándék, antiszemitizmus? Hogy emlékeztetnek: a palesztin áldozatokért elsősorban a saját vezetőik – a Hamasz, az Iszlám Dzsihád – felelősök, akik pajzsként használják őket?

A levélírók ezt nevezik „egyoldalúságnak”. Valójában nem egyoldalúság, hanem a tények kimondása. Egyoldalú az, aki következetesen hallgat arról, hogy 1948 óta folyamatosan és szisztematikusan próbálják megsemmisíteni Izraelt, és hogy minden izraeli válaszlépés ennek a létfenyegetettségnek a következménye.

A szöveg tele van drámai fordulatokkal: „kiéheztetés”, „brutális pusztítás”, „betiltott tüntetések”. De valahogy soha nem esik szó arról, hogy a Hamasz miként zárja el saját népe elől a segélyt, hogyan építi a cementet alagutakba a házak helyett, és hogyan fosztogatja a civil lakosságot. Álságos humanizmus ez: könnyet ejtenek minden palesztin áldozatért, de egyetlen szavuk sincs a gyilkosokat működtető rendszerről.

És végül eljutunk a csúcspontig: „Mi nem hallgatunk.” Hát éppen az a baj, hogy nem hallgattok, hanem téves, káros és álnok narratívát harsogtok, amelyből gondosan kihagytok minden tényt, ami nem illik a szép, steril humanista képletbe.

Mert a tény az, hogy Izrael állam létjogát soha senki nem adta ingyen. Nem adta 1948-ban, nem adta 1967-ben, nem adta 1973-ban, és nem adja most sem. Izrael minden egyes nap a létéért küzd – és ebben a küzdelemben az önvédelem nem választás, hanem létfeltétel. Aki ezt elhallgatja, az nem humanista, hanem bűnrészes.

Ez a levél nem más, mint gyáva menekülés a felelősség elől. Annak felelőssége elől, hogy kimondjuk: Izraelnek joga van élni. Izraelnek joga van megvédeni magát. Izraelnek joga van az önvédelemhez. Ezt elhallgatni nem humanizmus, hanem kollaboráció azokkal, akik zsidók vérét akarják ontani.

Megjelent: Szombat.org

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 30 éve lőtték le Jichák Rabin izraeli miniszterelnököt
Judaizmus
Napi Talmud – Szánhedrin 43.
2025. November 13. / 12:59

Napi Talmud – Szánhedrin 43.