Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma kora este
15 óra 41 perckor köszönt be, a királynő holnap este 16 óra 49 perckor távozik
körünkből. Ez idő alatt honlapunk, valamint Facebook- és Instagram oldalunk nem
frissül. A Tórából ezen a héten a Vájécé (Mózes 1. 28:10-32:3.) hetiszakaszt
olvassuk. Békés szombatot minden kedves hittestvérünknek!
Jákob elveszítette az otthon érzelmi és anyagi biztonságát, életében
először magányos és nincstelen. Egyedül alszik el a szabad ég alatt, vidékek,
életszakaszok, világok határán. A bizonytalanság éjszakájában, az ismeretlen
csöndjében mutatkozik meg számára Isten. Először. Ezen a helyen van az
Örökkévaló „és én nem tudtam”. Mit nem tudott Jákob a hászid tanítások szerint?
Jákob, amikor felébred látomásos álmából, leszögezi, éberen is, hogy
ezen a helyen van az Örökkévaló, és én nem tudtam. Ahogy magyarul, úgy a héber
eredetiben sem kell az „én”, a nem tudtam elég, a személyjel jelzi, ki nem
tudta. Ebből indulhatnak ki azok a magyarázatok, amelyek úgy fordítják Jákob
mondatát, amely Isten jelenlétét fürkészi megindultan, hogy az én-t nem tudtam,
nem ismertem az én-t.
Jákob most kezd el ismerkedni önmagával, azzal, ki ő a szülei nélkül,
anyja óvó, kivételező szeretete nélkül, védelem és biztonság nélkül, hajléktalanul,
az ismeretlen jövőbe tartva, egyedül a sötét éjszakában. Az, akire rátalál, az
az énje, akit nem ismert még eddig. Aki képes lesz egyedül elmozdítani a követ
a kút szájáról, hogy Ráhel itatni tudjon, erős, felnőtt, szerelmes férfivé
lenni kijőve édesanyja szoknyája mögül, aki képes lesz helytállni a minden
hájjal megkent csaló Lábánnal szemben, aki elboldogul és felelősséget vállal
másokért, vigyáz rájuk.
Azért, mert képes ezen az éjszakán önmagára találni, a csöndben
meghallani Istent. Az önismeret a Tóra szerint Isten hangjának meghallása, aki
önmagunkhoz, a saját feladatunkhoz szólít minket, ahogy Ábrahámot is hívta, leh
lehá, menj menvén, és/vagy menj önmagadhoz. Ha eddig nem ismerted az én-t,
valódi önmagad, most meg fogod ismerni. Ez az egyik lehetőség.
A másik pedig az és az ellentét csak látszólagos, hogy Jákob akkor
hallja Istent, amikor a magány és a kifosztottság, az, hogy édesanyja nem
ajnározza többé, hogy úgymond nem körülötte forog a világ, segít nem önmagára
gondolnia, ráeszmélnie a megnyíló világ ijesztő nagyságában és saját
jelentéktelenségében a végtelenre. Segített, hogy nem ismerte az Én-t, az egót,
megpillantania Istent. A hajléktalanságban, a szabad ég alatt Isten házát,
ugyanis így nevezi el a helyet, Bét Él, Isten háza, Isten otthona.
Amikor megismerte azt az ént, amelyet addig nem ismert, önmagát, mint
lehetőséget, az életét, mint esélyt és feladatot, célt, amelyet meg kell
keresnie, nem ismerte többé az ént egoként, amelynek legfőbb célja csak önmaga.
Jákob hosszú és nehéz élete ennek a magasabb én-keresésnek a jegyében telik, és
ez teszi őt Izráellé, Izráel közösségének alapító atyjává, az ígéret örökösévé.
És egy következő magányos éjszakán, immár hazafelé tartva majd, újra szembenéz
Istennel és önmagával, szembenéz ezt követően Ézsauval és átadja, visszaadja az
ellopott áldást, beismeri és jóváteszi, amit vétett, elrendezi mindazt, amit
most maga mögött hagy, ami elől menekül. Azon az éjszakán válik Izraellé,
Izrael népének alapítójává. Ezek az éjszakák és látomások keretezik
elveszéseit, újjászületéseit és ezek révén valódi önmagává válását.
Békés ünnepet kívánunk!
Vári György írása