„A végzet mindig úton van feléd"

2025. Augusztus 28. / 09:56


„A végzet mindig úton van feléd"

– Bár a világban sok helyen nem hoznak halálos ítéletet, végzetét senki sem tudja elkerülni! – figyelmeztet Szerdócz Ervin újpesti rabbi a SOFTIM hetiszakasz kapcsán.

„Bírákat és felügyelőket adj magadnak minden kapudban…”
(V.M.16/18)

Az ókori Izraelben, parancs alapján, mindenütt bírák működtek, felügyelők őrködtek a szabályok betartásán. Nem főfoglalkozásként űzték hivatásukat, a nép bizalma alapján megbízásból működtek. Az „adj magadnak” kifejezés arra utal, hogy ne származás szerint és ne családi örökségként tevékenykedjenek. Szabadon választott és szolgálatukból leváltható személyek voltak.

A „minden városkapudban" arra utal, hogy a fallal körülvett városokban, a heti piacon, a városkapu előtti téren bíráskodtak. A három személyből álló helyi bíróság tagjainak volt polgári foglalkozásuk, de hétfőnként és csütörtökönként kora reggeltől délig ültek a kapuban, hogy a felmerülő peres ügyekben, vitákban ítéletet hozzanak.

A „Nagy Bíróság” (Szanhedrion) Jeruzsálemben működött a Salamon király utáni időkben. Halálos ítéletet is hozhattak. Rabbi Tarfon mondta: négyféle halálos ítéletet hozhatott a bíróság:
– megkövezés (ez a legsúlyosabb)
– elégetés
– lefejezés
– megfojtás.

Rabbi Simon kijavította: az elégetés a legsúlyosabb, ennél enyhébb a megkövezés, a megfojtás, végül a lefejezés a legenyhébb. (Szanhedrin 7/1.)

A 71 tagú bíróságot „pusztulást hozónak” kiáltotta ki a nép, ha hét évben egyszer kivégeztetett egy bűnöst. Rabbi Akiva hozzátette: „Ha mi, a Szanhedrion bíróságot állítanánk, soha nem hoznánk halálos ítéletet!” Rábbán Simon ben Gamliel figyelmeztette: „Ha nem volna halálos ítélet, a vérontók is többen lennének, nemde?” (Mákot 1/10.)

Rabbi Joszé a Chizkija rabbi tanházában azt kérdezte: 

azóta, hogy a Szentély elpusztult, a bíróság megszűnt, mi lett azokkal, akik törvény szerint halálos ítéletet érdemeltek? Rabbi Simon ezt tanította: a jogos halálos ítéletek jogossága nem szűnt meg. Isten angyala hajtja végre az ítéletet a bűnösön, tettének megfelelően.

Rabbi Chizkija így magyarázta: akit megkövezésre találtak vétkesnek, az leesik a tetőről vagy vadállat tapossa szét. Akit elégetésre találnak vétkesnek, az tűzbe esik vagy kígyó marja meg. Akit lefejezésre találnak vétkesnek, azt a római hatóságnak adják át vagy rablók törnek rá (Rómában a nem római polgárokat lefejezéssel végezték ki). Akit megfojtásra találnak vétkesnek, az folyóba fullad vagy diftériában hal meg.

Mi van akkor, kérdezte rabbi Tarfon, ha a bűnös más bűnt is elkövetett, amiért második halálos ítéletet is érdemel? Rabbi Joszé azt mondta erre: akit a bíróság kétféle kivégzésre is bűnösnek talált, azon a Halál Angyala a súlyosabbat hajtja végre.

„Egyszer egy skorpió lement a folyóhoz. Mivel nem tudott úszni, megvárta, míg egy béka úszik arra. Ráugrott a varangy hátára és áthajózott a túlsó partra. Halálos ítélet végrehajtása elől menekülő érkezett a túlsó partra, ahol a béka hátán a skorpióval kikötött. Az elítélt a közeli városból menekült, ahol megölte szomszédját. A skorpió megvárta, míg a férfi eléje ér, megmarta a sarkát és egy csípéssel megölte. Tudd meg te, vétkes ember! A végzet mindig úton van feléd. A végzetet nem tudod elkerülni.”
(Szanhedrin 37b.)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kultúra
J. R. R. Tolkien zsidó törpéi
2025. Augusztus 22. / 08:00

J. R. R. Tolkien zsidó törpéi

Megemlékezések
Gyász: Megrendülten búcsúzunk Dr. Zallel Jánostól