1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE
(Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita
Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől
megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a
nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az
akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
1956. október 23-án délután egy vöröshajú
színésznő-dizőz lemezre énekelte a Magyar Rádió stúdiójában azt a dalt, amely a
következő időkben számtalanszor szólalt meg a rádióban. Korosztályom tagjai
nyilván kívülről el tudják dúdolni a Honvágy-dalt, annyiszor hallottuk. Ha
mégsem emlékeznének, illetve a fiatalabbak számára tessék, meghallgatható:
Boros (máshol Boross) Ida, az említett énekenő a
fellelhető adatok szerint Budapesten született 1923. augusztus 14-én. Ennek
némileg ellentmond, hogy ilyen néven nem anyakönyveztek senkit sem akkor, sem
előtte, sem utána. Persze az lehet, hogy más néven született, de erről e
pillanatban nincs adatunk. Ugyancsak elbizonytalanító, hogy az első
újságértesülések 1938 első felében jelentek meg róla az Újságban, majd a Pesti Naplóban,
amelyek szerint a Pesti Izraelita Hitközség józsefvárosi ifjúsági csoportjának
rendezvényén felléptek „Rodolfo, a világhírű mágus-illuzionista és Boros Ida
előadóművész”. Ekkor eszerint 15 éves volt, így fellépése, ha nem is
lehetetlen, de nem is mindennapi. Ez évben színpadra lépett Rózsahegyi Kálmán
növendékeinek vizsgaelőadásán és ez is megkérdőjelezi a közölt születési év
valóságát. 1939-ben az Erzsébetvárosi Színház művésze volt.
1941-1942-ben a fellelhető hírek szerint még fellépett
műsoros esteken, de 1941 őszén már az OMIKE Művészakció színpadán találjuk és
ott vidám műsorok zenés vígjátékaiban kis szerepekben játszott 1943-ig
A következő évekről, tehát 1944-1945 véres napjairól
nincs információ.
1946-ban a Királyhegyi Pál (akivel kapcsolata egyes
források szerint több volt, mint baráti) Belvárosi Színházában szerepelt. Így
írt róla a Magyar Nemzet 1946
júniusában:
„Nagy színészi, illetve színésznői kiugrás volt Boross
Ida szerepeltetése. Ez a kitűnő színésznő a tehetséges ember fölényével és
biztonságával humorizált, játszott, beszélt, énekelt…”
Színpadon volt a Belvárosi mellett a Medgyaszay
Színházban, az Operettben, majd 1948-től következett a revü-korszak.
1950-ben ügynökként beszervezte az ÁVH. Molnár Dániel
doktori értekezésében írja le ennek körülményeit (A pesti revü- és
varietészféra tranformációs kísérletei a Rákosi-korszakban 1949-1952):
„Boros egy mulatóban énekelt 1949-ben, amikor
összeismerkedett egy Ottmár György nevű férfivel, az USA nagykövetség egyik
titkárával. Mivel Ottmárt megfigyelte az ÁVH, hamar eljutottak Boroshoz, akit
’Táncos’ fedőnévvel sikeresen szerveztek be az ügynökhálózatba.”
Mindez, a dolgozat szerint hatással volt arra is, hogy
megfelelő – alkalmasint a képességei feletti – szerepeket kapjon, a különböző
revü-bemutatókban.
1953-tól Boros Ida a Moszkva étteremben, majd
különböző szórakozóhelyeken énekelt. Innen számítódik kapcsolata Gommermann
Istvánnal, aki ekkor dalainak a szövegírója volt. A dalok szövegei miatt több
és többféle támadás érte. Ilyenre utalt egy 1953. október 22-i
jegyzőkönyvrészlet Budapest Főváros
Tanácsa Végrehajtó Bizottságának üléséről:
„A kormányprogram [Nagy Imre 1953 júliusában
meghirdetett programja. H. L.] után általában bizonytalanság volt a módszerek
tekintetében, tehát abban, hogy milyen arányban nyúljon adminisztratív
eszközhöz, ha Boros Ida mégis elénekli a 4 százalék című számot.”
A folytatás nem késett sokáig. 1953 decemberében az Irodalmi Újság lépett fel kérlelhetetlen
kritikusként:
„Boross művésznő … egy Gommermenn István szövegezte
dalban elmondja, hogy egyes pesti mulatókban Arany János balladáit éneklik az
amerikai jazz ritmusára és dallamára. Ez a bevezetés ürügyül szolgál arra, hogy
a továbbiakban ő énekeljen Arany János–Gyulai Pál–Jerme Kern–Cole Porter
’egyvelegeket’. […] A ’Begum’ és egyéb amerikai slágerek dallamára énekelni
azt, hogy ’Szilágyi Erzsébet levelét megírta…’, vagy azt, hogy ’A radványi
sötét erdőben halva találták Bárczi Benőt” – ez már több a soknál!”
A hasonló cikkek megismétlődtek a Népművelés, valamint a Béke
és Szocializmus hasábjain, amelyek
nyomán – úgy tűnik – 1954 nyarán Boros Idát szabadságolták. Hogy ez mit jelent,
az nem világos, mivel az adatok szerint 1955-1956 folyamán folyamatosan
fellépett.
Az 1956. októberi rádiófelvétel után, novemberében
lépték át az osztrák határt Gommermann Istvánnal, akivel 1957 januárjában,
Bécsben összeházasodtak.
A Honvágy-dalt innen kezdve Boros Ida tolmácsolásában
csak a Szabad Európa adásaiban lehetett hallani. Itthon Hollós Ilonával
csináltak rádiófelvételt a számból.
Innen kezdődött Boros Ida hosszú ideig tartó külföldi
pályafutása, főleg, de nem kizárólagosan az emigráns magyarok között rendezett
műsorokban. Kezdődött Izraelben, ahol több mint egy évig szerepelt, majd
München volt az állandó lakóhely másfél évtizedig. Volt közben turné
Ausztráliában, 1960-ban, Filmkészítés Nyugatnémetországban (Három ember egy
csónakban), 1961-ben. 1971-ben a házaspár New Yorkba, majd Los Angelesbe
költözött. Boros Ida még sokszor fellépett itt, majd képzőművészti szalont nyitottak.
2002 májusában hunyt el Los Angelesben.
Képek:
1.) Film Színház
Irodalom, 1943.
2.) Fényszóró, 1945.
14. 21.
3.) Szivárvány, 1946.
4.) Képes Figyelő,
1947. 1.
5.) Boros ida
Gommermann István emlékoldal.