A mágneskártya-forradalom: legyőzte-e a Sábeszt a technika fejlődése?

2016. Július 29. / 06:50


A mágneskártya-forradalom: legyőzte-e a Sábeszt a technika fejlődése?

Egy friss ortodox törvényértelmezés sokak szerint akár teljesen át is alakíthatja majd a szombattartás szokásait. Ha ugyanis mágneskártyával ki lehet nyitni a szállodaszoba ajtaját sábeszkor, kérdés, miért nem lehet például facebookozni is? Legyőzheti-e a sábeszt az elektronika?


Hosszú harc volt, a Szombat vitézül küzdött, de végül vesztett a technológia ellen”-írta egy bronxi ortodox rabbiszeminárium vezetője a facebook-oldalára Eli Reiff ortodox rabbinak arról a vallásjogi állásfoglalásáról, amely lényegében engedélyezte szombaton a mágneskártyák használatát bizonyos esetekben. Például akkor, ha egy olyan hotelben tartózkodnánk, amelynek ajtaját kulcsként használt mágneskártyák nyitják.

Arról, hogy mi számít szombaton munkavégzésnek, nagyon aprólékos értelmezéseket adott a rabbinikus tradíció és a technika fejlődése újra és újra felteteti ezt a kérdést: már a mágneskártya-kulcs látszólag apró problémájára is nehéz praktikus választ találni és sok szombattartó zsidó életét és ünnepét keseríti meg a probléma, hogyan jusson be sábeszkor a saját hotelszobájába.

Sokan tartanak ugyanakkor attól is, hogy a mágneskártya-használat jóváhagyása dominó-effektust indíthat el: egy a „nyitott ortodoxiához” tartozó rabbi úgy kommentálta az eseményeket a Forward magazinnak, hogy fél attól a naptól, amikor a zsidók majd a Kindle-jükről, az iPad-jukról, vagy a tabletükről fogják olvasni a zsinagógában a szombati imákat. Szerinte ez az állásfoglalás alááshatja a szombattartás egész rendszerét.

„Ha az elektronikus készülékek használata nem tiltott, akkor süthetünk is akár, hiszen a gázrezsót is elektronikusan kapcsoljuk be és ugyanebből az okból kifolyólag végső soron még autót is lehetne vezetni szombaton”.

A modern ortodox fiatalok körében már évek óta dívik Amerikában a „fél sábesz” tartása: sokat betartanak a szombati előírások-micvák közül, ugyanakkor minden további nélkül sms-eznek és felmennek a facebookra is. A szociális életük fenntartását ugyanis nem munkának, hanem a szombathoz méltó pihenésnek tekintik: a „fél sábesz” meglehetősen elterjedt jelenség az amerikai ortodoxia némely köreiben.

Vannak azonban olyan ortodox rabbik is, akik nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget a mágneskártyával kapcsolatos megengedő állásfoglalásnak. A Forwardnak nyilatkozó, a CHABAD-hoz köthető Pinchas Woolstone rabbi szerint ez csak a legliberálisabb ortodox irányzatok számára releváns. Hozzétette még, hogy „középutasok ingadoznak, az ortodoxia jobboldala pedig ellenáll”.

A Forward.com írása alapján

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek