Ünnep, megbékélés és dallam Korcsolán Orsolyával, Sugár Nátánnal és a MÁV Szimfonikusokkal

2025. Szeptember 29. / 09:55


Ünnep, megbékélés és dallam Korcsolán Orsolyával, Sugár Nátánnal és a MÁV Szimfonikusokkal

Szeptember 17-én a budapesti Rumbach utcai zsinagóga falai között bensőséges hangulatban búcsúztattuk a zsinagógai évet a Korcsolán Orsolya, Sugár Nátán és a MÁV Szimfonikus zenekar varázslata címet viselő hangversennyel. Az esemény a Zsidó Kulturális Fesztivál hivatalos zárókoncertje is volt egyben, amelyet Kiss Henriett, a zsinagóga vezetője nyitott meg.

Köszöntőjében arra hívta fel a figyelmet, hogy a zsidó hagyomány szerinti évzárás eltér a keresztény világ naptári lezárásától: most érkezünk el ahhoz a szent időszakhoz, amikor a Teremtő megalkotta az embert. E pillanatban a közösség egyszerre tekint vissza és készül az új kezdetre. A zsinagóga kapui ezen az estén is mindenki előtt kitárultak, hogy együtt élhessük át a felkészülést, a számvetést és az elmélyülést. Mondta a vezető, és kiemelte: az ünnep lényege, hogy magunkkal vigyünk egy emléket a következő esztendőre, legyen az egy megható pillanat, egy dallam vagy egy jó szó, s hogy a múlt sérelmeit lezárva bocsánatot tudjunk kérni, ha megbántottunk valakit.

2-cimoldal.jpg

Az est zenei programja méltó volt ezekhez a gondolatokhoz. Az idén 80 éves MÁV Szimfonikus Zenekar kíséretében Korcsolán Orsolya világhírű hegedűművész lépett színpadra, vezényelt a fiatal, de máris komoly sikereket arató fia, Sugár Nátán, míg a közönséget Sugár Gergely, a dirigens édesapja kalauzolta a darabok között. 

A hangverseny nyitó darabja Max Bruch című műve volt. Az őszi nagyünnepek idején elhangzó ima zenei feldolgozása mindig mélyen megérinti a hallgatót, hiszen a bűnbocsánat, az újrakezdés és a megtisztulás üzenetét hordozza. A mű érdekessége, hogy az evangélikus szerző egy középkori zsidó imát dolgozott fel, amelynek dallamaiban a 131. zsoltár is felfedezhető. Így vált ez a darab hidat építő alkotássá, amely egyszerre vallási, történelmi és érzelmi rétegeket hordoz. A nyitódarabban a hegedű szinte emberi hangon szólalt meg, felidézve a sófár hangját is, amely Jom Kipurkor az isteni jelenlétet idézi meg. A koncert kezdetén ez a kultikus hangszer is megszólalt Sugár Gergelynek köszönhetően, mintegy emlékeztetve arra, a hang maga is teremtő erő.

rumbach_PJ_79.jpg

A továbbiakban Mendelssohn nyitánya, Beethoven nyitánya és Rossini nyitánya csendült fel, mindhárom darab a klasszikus zenetörténet megkerülhetetlen darabja. Ezek a művek eredetileg a színházi előadások, illetve az operák nyitányai voltak, de a hangversenytermekben önálló életet nyertek, s itt is tökéletesen illettek az ünnep fényéhez. A fiatal karmester, Sugár Nátán biztos kézzel irányította a zenekart, játékában egyszerre volt jelen a lendület, az ifjonti frissesség és az a tisztelet, amelyet a nagy elődök iránt érzett.

3-cimoldal.jpg

Az est csúcspontját Darius Milhaud 1919-ben született műve, a adta. Ez a különleges, szürreális hangzásvilágú darab – Sugár Gergely hasonlatában Picasso festményeire emlékeztet – a francia avantgárd egyik ikonikus alkotása, amelyben a brazil népzene, a dzsessz ritmusai és a groteszk, chaplini humor keveredik. A cím – magyarul – abszurd játékosságot tükröz, s a párizsi művészvilág egyik kedvenc darabjává vált. A zenemű eredetileg némafilm kíséretére született, így nem véletlen, hogy a koncert során is sokaknak eszébe jutott Charlie Chaplin világa. A mű születéséhez érdekes történet fűződik: Milhaud 1918-ban Rio de Janeiróban, a karnevál forgatagában hallott dallamokból huszonnégy slágert szőtt össze egyetlen darabbá, amelyet aztán 1919-ben, egy amerikai társasági összejövetelen akart bemutatni Chaplinnek. A némafilmek koronázatlan királya azonban nem kívánt élni az ajánlattal, így az eredeti változat sohasem került bemutatásra. Milhaud azonban több átiratot is készített belőle: zenekari, hegedűre írt és balettváltozat egyaránt született. A Rumbach zsinagógában most elhangzott zenekari verzió méltó befejezése lett nemcsak az estnek, hanem az egész idei fesztiválnak is. Korcsolán Orsolya előadásában a darab egyszerre idézte meg a száz évvel ezelőtti Párizs bohém kávéházait, Rio karneváli forgatagát és New York zaklatott tempóját.

A közönség számára a koncert nem csupán zenei élményt adott, hanem lelki útravalót is. 

A muzsika minden darabja hozzájárult ahhoz, hogy a hallgatók elcsendesedve, önmagukba nézve élhessék meg az 5785. zsinagógai év lezárását. A Kol Nidrei súlyos, mély imája, a klasszikus nyitányok derűje és Milhaud játékossága együtt alkottak teljes egészet, amelyben benne volt a múlt, a jelen és a jövő. A közösség, amely együtt hallgatta a zenét, együtt élte át az üzenetet is: a megbocsátás szükségességét, a számvetés erejét és az újrakezdés reményét.

rumbach_PJ_46.jpg

Ez az este sokkal több volt egy hangversenynél. 

Ünnepi pillanat volt, amelyben összeért hagyomány és modernség, hit és művészet, múlt és jövő. Az idei Zsidó Kulturális Fesztivál ezzel a programmal méltó módon zárult, s a jelenlévők mind magukkal vihettek egy darabot abból a lelki gazdagságból, amelyet a Rumbach zsinagóga falai között átélhettek. Aki ott volt, nem csupán muzsikát hallott, hanem üzenetet is kapott: az új esztendő kapujában mindig van lehetőség a megtisztulásra, a jóvátételre és az új kezdetre.

rumbach_PJ_82.jpg

Riedl Annamária

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek