Bátor, félelem
nélküli színházi utazás részesei lehettünk a Goldmark-teremben. Hadar Galron és
Roy Horovitz izraeli alkotók az abszurd és a mélyen megrendítő humor határán
egyensúlyozva vezették végig a közönséget a zsidó identitás, az
ellenállóképesség és a túlélés kérdésein. A végső, végső megoldás – sötét
komédia, amin nem szabad nevetni című előadást 2025. december 18-án, a
HanukaFeszt 3.0 programsorozat részeként láthattuk délután öt és este nyolc
órakor.
Mindkét előadást
közönségtalálkozó követte: a beszélgetéseket délután dr. Nógrádi Péter, a
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) alelnöke, este pedig
Dóra Bálint vezette. Az előadás angol nyelven zajlott, magyar felirattal, amely
Borgula András munkáját dicséri.

Az előadások előtt
ünnepélyesen fellobbantak a hanuka lángjai. Délután Fekete László, a Dohány
utcai zsinagóga főkántora, este dr. Balázs Gábor, az Országos Rabbiképző –
Zsidó Egyetem (OR-ZSE) rektora mondta el az áldásokat. A gyertyákat Prof. Dr.
Grósz Andor, a Mazsihisz elnöke, dr. Nógrádi Péter, a Mazsihisz alelnöke,
valamint Samuel Eisenberg és Beny Lidsky, a Keren Kayemet LeIsrael
magyarországi vezetői gyújtották meg.
Az esti előadás
előtt Bíró Eszter, a Mazsihisz művészeti vezetője és a HanukaFeszt megálmodója
osztotta meg gondolatait az idei hanuka kettősségéről: az ünnep fényéről és
csodájáról, valamint az ausztráliai antiszemita támadás áldozatairól való
megemlékezés fontosságáról. Ezt követően Samuel Eisenberg, a Keren Kayemet
LeIsrael magyarországi képviselője és az idei HanukaFeszt egyik főtámogatója
beszélt az ünnep jelentőségéről, majd dr. Balázs Gábor szólt a kortárs izraeli
színház egyik meghatározó eleméről, az abszurd humor lényegéről és erejéről.
A
közönségtalálkozókon elhangzottak szerint a fesztivál kifejezetten olyan
előadásokat keresett, amelyek társadalmi, akár megosztó kérdéseket is bátran
feszegetnek. Ennek nyomán döntöttek úgy az alkotók, hogy az október 7-e utáni
izraeli hétköznapok tapasztalatairól, valamint a világszerte felerősödött
antiszemitizmusról készítenek előadást. Bár az észtországi fellépést az utolsó
pillanatban majdnem lemondták más résztvevő országok alkotóinak kérésére, a
fesztivál végül kiállt a produkció mellett – amely Észtországban éppúgy elsöprő
sikert aratott, mint Budapesten.
Csak az igazi
művészek képesek arra, hogy a 2023. október 7-én történt tragikus események
utáni izraeli életről úgy beszéljenek, énekeljenek és táncoljanak, hogy a
nevetés és a könnyek egyszerre legyenek jelen. Az alkotók személyes
történetmeséléssel, finom öniróniával és kíméletlen őszinteséggel közelítettek
olyan témákhoz, mint az ősi, kényszerű vándorlás tapasztalata vagy a háborús
létben megélt szülői felelősség. A fájdalmas emlékeket és kollektív traumákat
nem elnehezítették, hanem váratlan módon közösségi élménnyé formálták.
Az előadás így
messze túlmutatott a hagyományos színházi kereteken: katartikus tapasztalattá
vált, amelyben a nevetés nem menekülésként, hanem válaszként jelent meg az
egzisztenciális fenyegetettséggel szemben. A produkció egyszerre volt
provokatív és mélyen emberi: miközben nem kerülte meg a fájdalmas igazságokat,
meglepő módon reményt is kínált. Fényt talált – és mutatott – az emberi
tapasztalat legsötétebb zugaiban is.
Az előadásokat
követő közönségtalálkozók tovább mélyítették az élményt. Az alkotók számos,
különböző nézőpontból megfogalmazott kérdésre válaszoltak, ami valóban
egyedülállóvá tette ezeket az alkalmakat: október 7-e óta a magyar zsidó
közösség még nem találkozhatott a művészet nyelvén ilyen erejű színpadi
megszólalással.
Akik most
lemaradtak erről a rendkívüli élményről, jövőre remélhetőleg pótolhatják,
amikor folytatódik a Mazsihisz és a tel-avivi Bar-Ilan Egyetem tavasszal aláírt
együttműködése. Annyi már most biztos: Roy Horovitz jövő augusztusban a Gólem
Színház új előadását rendezi, így hamarosan ismét találkozhatunk kivételes
alkotói látásmódjával.
Fotók: M. Schmidt János / Mazsihisz