Egy európai uniós finanszírozású projekt részeként innovatív online oktatóvideó-sorozatot indított az Európai Zsidó Kongresszus (EJC) azzal a céllal, hogy megismertesse a zsidó élet, kultúra és hagyományok sokszínűségét a fiatalokkal, valamint felhívja a figyelmet az antiszemitizmus veszélyeire.
Az „Örülök, hogy kérdezted” című, tíz rövid rajzfilmből álló sorozat kifejezetten a fiatalokat célozza meg az általuk használt közösségi médiaplatformokon. A videók a zsidó identitás kulcsfontosságú aspektusait, például a sábátot és a zsidó ünnepeket tárgyalják, miközben olyan témákkal is foglalkoznak, mint az antiszemitizmus, a holokauszt és a zsidó történelem.
A rajzfilmekben három fiatal tesz fel és válaszol meg kérdéseket könnyed, mégis komoly hangvételű animált jelenetekben, európai városokban, zsidó otthonokban, zsinagógákban és más helyszíneken.
Raya Kalenova, az EJC ügyvezető alelnöke kifejtette: egyre fontosabb elérni azokat az embereket, akiknek az információhoz és a hírekhez való fő hozzáférése már nem a hagyományos (mainstream) médián keresztül történik.
„Ha szeretnénk felvilágosítani az embereket a zsidóságról, és csökkenteni a tudatlanságot és a sztereotípiákat, amelyek gyakran az antiszemitizmus gyökerét képezik, akkor most kell elérnünk a fiatalokat a mindennapi életükhöz kapcsolódó közegben és formátumban” - mondta Kalenova.
Hozátette: „90 másodpercben sok mindent kell közvetíteni, de manapság a legtöbb üzenet ezt igényli. Ez a megközelítés egy 2000 éves zsidó hagyományhoz is igazodik, amely akkor kezdődött, amikor Hillel kihívást kapott, hogy elmagyarázza a judaizmust valakinek, annyi idő alatt, amíg a kérdező csak az egyik lábán áll.”
Az első rajzfilm a zsidó nép sokszínűségére helyezi a hangsúlyt, bemutatva a kultúrák, hagyományok és hátterek gazdag szövetét, amelyek a zsidó közösséget alkotják Európában és szerte a világon. A nyitó részt további kilenc, rövid, 90 másodperces epizód követi majd.
„Ezek a videók a fiatalok zsidókról és a zsidóságról alkotott elképzeléseit feszegetik a saját nyelvükön, de minket, zsidó szervezeteket is kihívások elé állítanak. Nekünk is alkalmazkodnunk kell és meg kell újítanunk az üzeneteinket, hogy megfeleljünk egy olyan közönségnek, amely nem feltétlenül ott van, ahol hagyományosan elvárnánk” - mondta Kalenova.
Mint mondta: „nem egyirányú kommunikációról van szó, arra ösztönözzük az embereket, hogy interakcióba lépjenek ezekkel az animációs filmekkel. Mindenki válaszokat keres, és úgy gondoljuk, hogy ez ideális módja annak, hogy ezeket a fontos üzeneteket eljuttassuk az európai polgárok új generációjához.”
A kampány a „BADRI - Bringing Awareness, Dialogue, and Resilience Improvement” (A tudatosság, a párbeszéd és az ellenálló képesség javítása) projekt része, amelyet az Európai Unió a CERV (Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek) programon keresztül finanszíroz.