Napi Talmud - Bava Batra 160: "Dokumentum dilemmák"

2024. December 15. / 15:37


Napi Talmud - Bava Batra 160: "Dokumentum dilemmák"

A Dáf Jomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe.
A
 My Jewish Learning   úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye, mi pedig igyekszünk rendszeresen közzétenni ezeket a tanításokat.

A Bava Batra traktátus utolsó fejezetének nyitó misnája így szól:

Egy szokványos dokumentumban a tanúk belül, a papír írott oldalán írják alá. Egy összehajtott és megkötött dokumentumban a tanúk a hátoldalán írják alá.

A Gemara felteszi a kérdést:

Honnan származnak ezek az előírások?

A Misna általában leírja a törvényeket, de ritkán jelöli meg a szabályok forrását. A Gemara, ahogyan gyakran teszi, a beszélgetést azzal kezdi, hogy egy bibliai verset keres, amely megalapozza a Misna által rögzített törvényt. Rabbi Hanina egy konkrét versre gondol, a Jeremiás 32:44-re: „Pénzért vesznek majd mezőket, bejegyzik és lepecsételik az okiratokat, és tanúkat hívnak.” Ő így magyarázza:

Amikor a vers azt mondja: „Pénzért vesznek földeket, és aláírják az okiratokat” — ez a szokványos dokumentumokra vonatkozik. Amikor a vers azt mondja: És lepecsételik őket — ez a megkötött dokumentumokra vonatkozik.

Eredeti szövegkörnyezetében a vers egy olyan jövőt képzel el, amikor Izrael népe visszatér arra a földre, ahonnan száműzetésbe került, és olyan állandóságot és biztonságot érez, amely lehetővé teszi számukra a földvásárlást és -eladást. Rabbi Hanina szerint ez a vers azt is megmutatja, hogyan kell ezeket az ügyleteket lebonyolítani.

Bár Rabbi Hanina midrás olvasata hasonlít sok más, a Talmud által elfogadott magyarázathoz, ezt elvetik annak lehetősége miatt, hogy Jeremiás inkább magasabb szintű tanácsot ad — azaz: azaz dokumentáld az ingatlanügyleteidet  —, mintsem részletes utasításokat a dokumentumok aláírásához.

Rafram egy alternatív verset hoz szintén Jeremiástól (32:11): „Így vettem az adásvételi okiratot, azt, ami le volt pecsételve, a feltételeket, és azt, ami nyitva volt.” Rafram ezt sugallja:

Amikor a versben ez áll: „Így vettem a vételi okiratot” - ez egy közönséges dokumentumra utal.
Amikor azt mondja: „Ami le volt pecsételve” - ez egy kötött dokumentumra utal.
Amikor azt mondja: „És ami nyitva volt” - ez a megkötött dokumentum közönséges, kibontott részére utal. 

A Gemara itt is elutasítja Rafram midrásos jogi elemzését arra hivatkozva, hogy Jeremiás szándéka az események leírása volt, nem pedig általános jogi precedens megállapítása.

Más verset nem ismerve a Gemara arra a következtetésre jut, hogy ez a gyakorlat rabbinikus, és nem bibliai eredetű. De miért vezették be ezt a szabályt a rabbik? — kérdezi a Gemara.

Volt egy hely, ahol sok pap élt, és ezek nagyon lobbanékonyak voltak, és igyekeztek elválni a feleségüktől. A bölcsek pedig rendeletet hoztak, hogy ezeknek az embereknek a válólevélnek kötött formátumúnak kell lennie, remélve, hogy időközben visszanyerik a nyugalmukat.

A papok nem vehetnek el elvált nőket, beleértve azokat is, akiktől ők maguk váltak el. Ezért egy pap válása visszafordíthatatlan. Egy olyan városban, ahol a papok gyorsan haragra gerjedtek, és könnyedén hajlottak a válásra, a rabbik lassítani akarták a folyamatot, hogy amikor ezek a papok hirtelen el akarnák hagyni a feleségeiket, kénytelenek legyenek időt nyerni, hogy lenyugodjanak, mielőtt elkészítenék a szükséges dokumentumokat.

Ezért a rabbik bevezették az összehajtogatott és megkötött válási okmány használatát, amelynek elkészítése hosszabb időt vesz igénybe, hogy segítsenek megőrizni e papok házasságait. Mivel nem akartak különbséget tenni a válólevelek és más dokumentumok között, ugyanezt a gyakorlatot vezették be más jogi dokumentumok esetében is.

Ez lenne valóban a magyarázata annak, miért léteznek nyitott és megkötött jogi dokumentumok? Nem tudhatjuk biztosan. Amit tudunk, az az, hogy a Tóra nem írja le, hogyan kell kinéznie a jogi dokumentumoknak, és hogy a Talmud nem tekinti Jeremiás verseit a rabbinikus gyakorlat forrásának. Vajon hogyan nézhettek ki a jogi dokumentumok a rabbik korában, a római és szaszanida társadalmakban, és milyen mértékben befolyásolták ezek a normák a zsidó gyakorlatot? Elképzelhető, hogy befolyásolták. Ugyanakkor megjegyezendő, hogy a Talmud ezt nem tartja lehetségesnek, és inkább egy olyan eredettörténetet választ, amely szerint a bekötött és összehajtogatott dokumentumok gyakorlata egy sajátosan rabbinikus dilemma megoldására alakult ki, amelyet egy csapat indulatos pap okozott.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla
A Bava Batra 160 ITT olvasható.

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 120 éve született Petschauer Attila olimpiai bajnok
Zsidó világ
Hanuka ünneplés a Gozsdu-udvarban!
2024. December 02. / 19:50

Hanuka ünneplés a Gozsdu-udvarban!