A Mazsihisz hírei most elhallgatnak a szombat törvényei miatt, honlapunk nem frissül. A Szombat nem a kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.
A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten 20:10 óra, a Szombat királynője 21:23 órakor távozik körünkből, onnantól visszavárjuk Önöket honlapunkra. Addig találkozzunk személyesen, zsinagógáinkban. A Tórából ezen a héten a „Devárim” (Mózes 5. 1:1-3:22.) hetiszakaszt olvassuk az otthonainkban és a zsinagógáinkban.
Az utolsó könyvben Mózes felidézi a kivonulás és a pusztai
vándorlás történetét és rögtön az elején kitér, viszonylag hosszan, arra is,
hogyan vonultak át békésen, Isten parancsára, Ézsau leszármazóinak földjén a
zsidók a nagy túra során. De miért kell ennyire hangsúlyozni, hogy ez ekkora
teljesítmény? Mert néha a rokonainkat a legnehezebb elviselni, enélkül azonban
semmilyen tartós szeretetviszonyra sincs esélyünk.
Jákob és Ézsau viszonya legendásan terhelt volt és, noha kibékültek
és sírtak is egymás vállán a Biblia legmegindítóbb jelenetében, ezt követően
sem tudták igazán megkedvelni egymást vagy szót érteni egymással, egyikük balra
ment, másikuk jobbra. Idegenek voltak egymásnak testvérekként és akkor is
idegenek maradtak, amikor már őszintén megbocsátottak, amikor már nem
haragudtak egymásra.
Leszármazóik között akkor támadhatott volna új konfliktus, amikor
keresztezték egymás útját, Izrael átvonult Edom országán. Ez a legnehezebb. Aki
rokon, ahhoz valamiképpen eredendően közöm van, az ő életének területei az én
életem területei is, öröksége az én örökségem, életének beavatottja és
szükségszerű szereplője vagyok, gyakran riválisa ugyanazért a presztízsért,
elismerésért, visszaigazolásért. Túl közel vagyunk egymáshoz, azért nem férünk
el. A távoli, érzelmileg is távoli rokonok legfeljebb untatnak minket, velük
nincs baj. Jákob és Ézsau leszármazottai azonban szomszédok voltak,
folyamatosan testvérkonfliktusokkal küszködtek.
Ez a kétféle dráma mutatkozik meg Ézsau és Jákob népeinek
viszonyában. Egymás útjainak folyamatos keresztezése, a szomszédság, az
„örökség.viták” és az, hogy nem volt nyelvük egymás megértésére, az edomiták
nem osztoztak Izrael hitében és eszményei iránt teljesen közömbösek voltak,
konfliktusos rokonok és idegenek. Mégis az az Isten tiltotta meg Izraelnek,
hogy egy haja szálát is meggörbítse az edomitáknak, akiről maguk az edomiták
tudomást sem vettek.
A közeli rokonaink olyan emberek, akikhez másfelől nem tud nem közünk
lenni, arra ítéltettünk, hogy közünk legyen hozzájuk. Ez az első és egyik
legnehezebb feladatunk a világon, elfogadni, hogy visszavonhatatlanul közünk
van emberekhez, akiket amúgy esetleg nem választottunk volna, elviselhetővé
tenni, tisztázni a hozzájuk fűződő viszonyunkat, valamelyes többletfelelősséget
vállalni értük. Vigyázni területeikre. Felvállalni, magunkénak érezni őket a
megértés, akár a kölcsönösség legcsekélyebb reménye nélkül.
Közösségeink jelentős része kényszerközösség. Nem választjuk a
szomszédainkat, a kollégáinkat sem, nem választjuk a kicsit is tágabb
környezetünket. Azokkal töltjük a legtöbb időt életünk során, akiket nem
választunk. Őket kapjuk Istentől és így, ezzel a felelősséggel kell tekintenünk
rájuk és elvileg nekik is ránk, mert mi is számtalan ember nem választott
környezete vagyunk. Megtanulni együttélni testvéreinkkel, rutint szerezni
abban, hogyan kezelhető, ha, lépten-nyomon, keresztezik egymást útjaink, a
közösségiség első vagy inkább nulladik feltétele. Ezért, ezt megtanulandó nem
választhatjuk meg a rokonainkat, hála az Ő végtelen bölcsességének.
Jó szombatot kívánunk!