Szerdócz főrabbi: A vérontást a Tóra elítéli, bármilyen okból is történik

2021. Július 02. / 12:45


Szerdócz főrabbi: A vérontást a Tóra elítéli, bármilyen okból is történik

Aktuális hetiszakaszunk (פִּינְחָס) kapcsán Szerdócz J. Ervin újpesti főrabbi foglalja össze, hogy mit mond a zsidó hagyomány Áron elhíresült unokájáról, Pinchasz alakjáról és történetéről. 


 פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי.
„Pinchász, Áron fiának, Eleázárnak fia elfordította haragomat Izrael fiaitól, midőn buzgalommal buzgólkodott érettem közöttük, hogy nem semmisítettem meg Izrael fiait haragomban.”  (IV.M. 25/11.)

Hetiszakaszunkban Áron unokája, Pinchász jutalomban részesül a simonita törzsvezér, Zimri és a midjánita nő, Kozbi  megölésében tett buzgalmáért. Istentől békeszövetséget és az örökös papság szövetségét kapja. 

Miért említi a Tóra minden alkalommal Pinchasz felmenőinek nevét?

A felmenők jó és rossz tulajdonságai is megmutatkoznak a leszármazottakban. Pinchasz  lévi törzsből származott. Lévi és Simon Jákob fiai tervelték ki és hajtották végre a sekemi vérbosszút a húguk, Dina megerőszakolásáért (lásd I.M. 34. fejezet.) Jákob elítélte tettüket és véleményén a halálos ágyán mondott jellemzésben sem változtatott. Két buzgó fiát arra „itéltí”, hogy leszármazottjaik vegyüljenek el többi fia leszármazottai között.

אָרוּר אַפָּם כִּי עָז, וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה; אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב, וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל.
„Átkozott legyen haragjuk, mert erős és fellobbanásuk, mert kegyetlen volt. Elosztom őket Jákobban és elszórom őket Izraelben” ( I.M. 49/7.) 

Mózes tanítómesterünk, aki szintén Lévi törzsből származott, agyonütött egy egyiptomi felügyelőt, amit bölcseink nem heves vérmérsékletének tulajdonítanak, hanem igazságos bíró voltának. וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה a „Mózes körülnézett” kifejezést úgy interpretálják, hogy ismerte a felügyelő bűneit, valamit előrelátta, hogy felmenői és leszármazottai között sem talál igaz embert, így a jogos büntetést szabta ki rá. Az aranyborjú történetében ( II.M. 32.) Lévi törzs karddal végez a bálványimádás bűnébe esett társaikkal, mintegy háromezer emberrel. 

A vérontást a Tóra elítéli, bármilyen okból is történne. Dávid  király is azért veszti el a Szentély felépítésének jogát, mert kezéhez túl sok vér tapadt. 

A 106. Zsoltár 30-31-ben olvassuk:
  וַיַּעֲמֹד פִּינְחָס, וַיְפַלֵּל;  וַתֵּעָצַר, הַמַּגֵּפָה וַתֵּחָשֶׁב לוֹ, לִצְדָקָה;    לְדֹר וָדֹר, עַד-עוֹלָ.
„De előállt Pinchász, végrehajtotta az ítéletet, és megszűnt a csapás. Igaz tettnek számít ez neki nemzedékről nemzedékre mindörökké.” (Zsolt 106/30–31.)  

Minden összevetve, a szövegben mégiscsak önbíráskodás címén elkövetett gyilkosságról van szó! A kérdés összetett és ellentmondást tartalmaz. 

Jehiél Jákov Weinberg rabbi szerint „aki Isten dicsőségére buzgólkodik, azt csak a tiszta szándék vezérelheti”.

הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא--לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם יְהוָה, הַגָּדוֹל, וְהַנּוֹרָא
וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם--פֶּן-אָבוֹא, וְהִכֵּיתִי אֶת-הָאָרֶץ חֵרֶם.
Íme, elküldöm nektek Eliját, a prófétát, mielőtt eljön az Örökkévaló nagy és félelmetes napja. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét az atyákhoz...”.  (Máleáhi 3:23-24) 

Midrás (Jálkut Simoni) azt állítja, hogy „Pinhasz és Elijá ugyanaz”. 

Targum Jonatán szerint Pinhász „angyal lett, aki örökké él, és a megváltás előhírnöke lesz a napok végeztével”. 

Isten így szólt Pinchászhoz: „ahogy békességet szereztél Izrael és köztem ebben a világban, úgy békességet szerzel köztem és gyermekeim közt az eljövendő világban”.  

A Sulchan Aruch Orach Hájim 128/35 szerint „Egy pap ha embert ölt, még ha véletlenül is történt, nem emelheti áldásra kezeit". 

Pinhász bűne, hogy saját kezdeményezésére kivégezte a parázna törzsfőnököt. Mózes előtt és helyett döntött, „paszkenolt”. 

Maimonidesz Misne Torá   – Tiltott nemi kapcsolatok (12:4-5) így így nyilatkozik a kérdésről: „Ha valaki paráználkodik... nyilvánosan, tíz felnőtt zsidó férfi előtt és ha a buzgók tetten érik és tette közben végeznek vele, akkor áldásosak és jól cselekszenek. Ez egy mózesi törvény, melynek forrása Pinchász és Zimri esete, de a buzgóknak sem szabad bántalmazniuk, csakis az aktus ideje alatt, ahogy azt Pinchász is tette… Ha viszont egy buzgó erre engedélyt kérne a Bíróságtól, akkor ezt nem engedélyezik neki, még maga az aktus alatt sem…”. 

Pichasz esete ismertetése után olvassuk:
 צָרוֹר, אֶת-הַמִּדְיָנִים; וְהִכִּיתֶם, אוֹתָם.
„ Szorongassátok a midjanitákat és verjétek le őket.” ( IV.M. 25/17.) 

Miért buzdít a Tóra a midjaniták ellen? Hiszen Pinchászban midjánita vér csordogált, sokat gúnyolódtak, hogy édesapja a midjánita Jitro egyik lányát vette el. 

 Szanhedrin 8. szerint: ים בא לחורגך, השחעם לחורגו  
,,Aki ellened kel, hogy megöljön, előzd meg, hogy megölhesd.”

Rabbi Simon mondja: „és honnan van, hogy aki barátját megtéveszti (anyagiakban vagy még inkább szellemiekben, hitben) rosszabb, mintha megölné.” Mert ha csak megöli, az ebben a világban történik, (az áldozattól) nem veheti el túlvilági életét, de akit megtévesztenek, (rossz útra visznek), mindkét világát elveszítheti.” 

Bava Kamma 82b:

„Nem tenyésztünk disznókat sehol. Tanították mestereink: amikor egymást szorongatták a hasmoneusok,  Hirkánosz volt (Jeruzsálemen) belül és Arisztobolusz (Jeruzsálemen) kívül. Minden nap leküldtek nekik (kötélen) egy kosárban dínárokat, és felküldtek nekik az állandó áldozat bemutatásához szükséges állatokat. Volt ott egy öreg, aki a görög bölcseletben jártas volt, így szólt hozzájuk: Mindaddig, amíg szolgálatot teljesítenek, nem kerülnek a kezeitekbe. Másnap leküldték a kosárban a dínárokat és felküldtek nekik egy disznót. Amikor a fal közepéhez ért, ( a disznó) belemélyesztette körmeit a falba, és megremegett Izrael földje egy négyszázszor négyszáz  párszányi területen. Ekkor kimondták: „átkozott, aki disznót tenyészt, és átkozott, aki görög bölcseletre taníttatja fiát”. 

Hogy senki igazságigénye ne sérüljön, a  Talmud szerint Pinchasz  három büntetést kap: eltávolítják tisztségéből, gyermektelenül és kígyócsípés által halt meg.


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Indul Binjomin rabbi Talmud Tóra Akadémiája
Kultúra
Minden, ami Purim: Ünnep győzelmi mámorban