Nem
lehet csodálkozni, hogy a megbízható vezető, Mózes hiányában Isten választott népe zavarodottágában „bűnbe" esett – írja Szerdócz Ervin újpesti rabbi a Ki
tiszá hetiszakasz kapcsán.
Mindössze negyven nap telt el azóta, hogy a zsidó nép átélte Isten jelenlétének csodálatos és félelmetes élményét. Felhangzott a helyes élet kvinteszenciája a Tíz Parancsolat, és a „Ne készíts magadnak faragott képet,…ne borulj le előttük…” tiltás. (Mózes 2. 20.3-5) Mindössze negyven
nap, és ez alatt a nép Áron, Mózes bátyjának közbenjárásával „faragott képet”, –
aranyborjút, – készített, és leborult előtte.
Milyen zavar következhetett be a
nép lelkében, hogy ez megtörtént?
A Talmud szerint Mózes negyven napra ment fel
Isten hegyére, hogy átvegye a kőtáblákat. Nem jött vissza időben, így arra
gyanakodtak, hogy meghalt. Rabbi Móse Ben Nachman (Rámbán 1194-1270) „Az
Örökkévaló háborúja” művében ezt írja: „Nem azt akarták, hogy a borjú legyen
nekik élet és halál ura, hanem azt, hogy lépjen Mózes helyébe. Amikor
meglátták, hogy Mózes lejön a hegyről kezében a kőtáblákkal, azonnal otthagyták
a bálványt.”
Logikus
ember gondolkodásával közelítve a kérdéshez, figyelembe kell venni, hogy az
„esemény” a kora bronzkorban történt.
A kor emberei ki voltak téve a természeti
jelenségek félelmetes erejének. Túlélési lehetőségük a véletlenre és
tapasztalatra épült. Félelemben éltek, életük állandó veszélyben volt. A zsidó népet megszólító
„szellemi” EGY Istent lehetetlen volt ésszel felfogni. A zsidó népen kívül
minden más nép és kultúra abban kereste a lét forrását, amit megtapasztalt,
látott, hallott és amitől rettegett. A zsidó nép ebben a történelmi pillanatban
hallotta: „Én vagyok az Örökkévaló, a te Istened”, a láthatatlan felfoghatatlan
esszenciális szellemi létező, ahogy Spinoza Istent definiálta. Szinte
hihetetlen, hogy a bronzkorban élő zsidó nép felfogta és elfogadta, a nevén nem
nevezhető, láthatatlan, képben meg nem jeleníthető EGY Istent! Nem lehet
csodálkozni, hogy a megbízható vezető, Mózes hiányában, a nép megzavarodott.
A történelem
során volt néhány zsidó király, aki elhagyva népe vallását, a környező népek
bálványisteneit bevitte a Szentélybe, és ezzel zavart, bizonytalanságot okozott.
Mindez azonban csak átmeneti volt, mert Isten mindenkori jelenléte
visszatérítette őket a helyes útra.
Ávodá
Zárá 7b.: „Szólt a rabbi: Hallottam Páposz: elhagyod
Izrael Istenét!
Érdemtelenné akarsz válni arra, hogy szóba álljunk veled.
Páposz! Halottam kész vagy hűtlen lenni néped Istenéhez! Miért tennéd? Te, ki
gazdag és boldog vagy, te, aki nem vágyhatsz semmire, mert mindened megvan!
Miért cseréltélnél Istent? Van rá okom, hogy miért teszem! – magyarázkodott az
ember. Olyan események történtek, olyan tettekre vetemedtek társaim, hogy szégyellenem
kellett zsidó voltomat! Maradhatok egy táborban azokkal, kik zsidó létükre
törvényt taposnak lábbal, erkölcsöt zúznak, illemet sértenek? Őmiattuk tennéd
Paposz? – kérdezte a rabbi! ….Őmiattuk! – válaszolta Páposz. A rabbi könnyes
szemmel folytatta: Ó, te rövidlátó, te kishitű! Bosszút állni hiteden!
Isteneden, mert néhány őrültséget cselekszik? Hát ők a zsidóság melyhez
tartozol? Ők a Tóra, ők Mózes és a próféták, ők Isten végtelensége, ők a
szeretet és a türelem: ami mind együtt jelenti a zsidóságot? Egyetlen bűnös
csoport miatt elhagynád a zsidóságot, mely száz gyönyörű és hős nemzedéket
teremtett, és fog még teremteni? Elvetnéd magadtól a múltat, apáid zsidó
múltját? Elvetnéd a jövőt, gyermekeid jövőjét, csak azért, mert néhány
kellemetlen percet hozott jelened? Hajód ott úszik a zsidóság nagy áramában, az
örök nagy folyóban, mely átvezet az egész világon… és te azért, mert
felkavarodott a víz és zavaros hullámok tolonganak feléd, meghökkensz és
szárazra vonod a hajót és elmenekülsz? Változott-e Mózes törvénye, ha akad
néhány gaz, aki elcsavarja? Változott-e Isten örök szeretete, ha akad néhány
gyűlölködő? Mit teszel te hitehagyó, te Isten cserélő? Néhány halandó miatt
elhagynád a halhatatlant?
Páposz! Halld, mit mondok neked
és hozzád hasonló tévelygőnek: „Keressétek a jót és ne a rosszat, azért, hogy
éljetek!” (Ámosz 5/14)…és ezután Páposz lehajtotta fejét és sírását
visszatartva mondta: „Mutass nekem utat igazságodban és taníts engem….” (25.
Zsolt. 5.)