Címkék
Talmud
Judaizmus / 2025. November 14. / 10:21
Napi Talmud - Szánhedrin 44: Bűnrészesség
A My Jewish Learning napi Talmud-magyarázatait az alábbiakban folytatjuk. Amikor Józsué és az izraeliták elfoglalták Jerikót, Józsué figyelmeztette embereit, hogy a város minden tárgya hérem státuszban van, vagyis meg kell semmisíteni, vagy Istennek kell szentelni. A Józsué könyve 7. fejezete azonban elmondja, hogy egy ember, Ákán, mégis vett magának ezekből a dolgokból.
Judaizmus / 2025. November 13. / 12:59
Napi Talmud – Szánhedrin 43.
Folytatjuk a Napi Talmud sorozatunkat, amelyet a My Jewish Learning oldalon követhetnek nyomon angol nyelven. A legutóbb tárgyalt daf (Talmud-lap) második oldalán találkozunk az alábbi misnával:
Judaizmus / 2025. November 12. / 12:44
Napi Talmud - Szánhedrin 42: Megöregedett vagy bölcs?
A My Jewish Learning Napi talmudjának követvező részével folytatjuk. A Gemara épp egy rendkívül bonyolult jogeseteket tárgyal, ahol a bírák nem tudnak döntésre jutni, amikor felbukkan ez a rejtélyes mondat:
Judaizmus / 2025. November 11. / 10:09
Napi Talmud – Szánhedrin 41: A részletek számítanak
A My Jewish Learning napi Talmud sorozatát folytatva ma a Szanhendrin 41. lapjánál járunk, ahol a rabbinikus jog egyik alapelvét vizsgáljuk: mikor számítanak a részletek a tanúvallomásban, és mikor nem.
Judaizmus / 2025. November 10. / 09:08
Napi Talmud - Szánhedrin 40: Hét kérdés
Ma a Szanhedrin traktátus ötödik fejezetét kezdjük egy misnával, amely leírja, hogyan hallgatják ki a halálbüntetési ügyek tanúit a bíróságon.
Judaizmus / 2025. Augusztus 28. / 11:09
Napi Talmud - Szánhedrin 39.
A most tárgyalt misna nagy része azzal foglalkozik, hogyan kell a bíróságnak „megfélemlíteni” a tanúkat halálos ügyekben annak érdekében, hogy elkerüljék a hamis vagy bizonytalan tanúvallomást.
Judaizmus / 2025. Július 24. / 09:00
Szabad akarat és képzelet: Az ember különleges helye a teremtésben
Az ember teremtése a Tóra szövegében több ponton is eltér a többi teremtményétől. A Teremtés könyvében ez áll: „Vajomer Elokim: Náászé ádám b’cálménu kidmutenu” – „És Isten mondta: Alkossunk embert a mi képmásunkra, hasonlatosságunk szerint.” Ez a megfogalmazás szándékot, célt jelez. Az ember teremtése tudatos, célorientált aktus volt: az ember uralmat kapott minden más teremtmény felett.
Judaizmus / 2025. Július 11. / 11:22
Napi Talmud - Szánhedrin 38. "A tanúk figyelmeztetése"
A tanúk, mielőtt halálbüntetéssel járó ügyekben vallomást tennének, komoly figyelmeztetésben részesülnek, amely hangsúlyozza szerepük súlyát. Valójában egy hosszabb beszédet is elmondanak nekik ezzel kapcsolatban, amely a tegnapi dafban szereplő egyik misnában található. Íme a beszéd egy része:
Judaizmus / 2025. Július 03. / 12:43
Napi Talmud - Szánhedrin 37. "Mint a köldök a testen"
Vajon hogyan ülésezett a Szánhedrin? A mai dáf misnája leírja, hogy a 23 bíróból félkörben ült, előttük pedig három sorban Tóra-tudósok foglaltak helyet bíróhelyettesként, készen arra, hogy beugorjanak, ha valamelyik kijelölt bíróval történne valami. A Talmud ezután felteszi a kérdést: vajon mi az eredete ennek az ülésrendnek?
Judaizmus / 2025. Június 25. / 13:18
Napi Talmud - Szánhedrin 36: "Megtestesült jog"
Folytatjuk a Napi Talmud sorozatunkat. Korábban a Szánhedrin traktátusban már megtanultuk, hogy a bíráknak nem szükséges rabbiknak vagy kiképzett szakembereknek lenniük. Ennek ellenére vannak korlátozások arra nézve, hogy ki ítélkezhet halálos ügyekben. Egy nemrég tanult misna a következő származási követelményeket rögzítette:
Judaizmus / 2025. Május 25. / 08:00
Napi Talmud - Szánhedrin 35: "Nem pénteken"
A negyedik fejezet nyitómisnája azt tanította, hogy halálbüntetéssel járó ügyekben a felmentő ítéletet ugyanazon a napon is meghozhatják, amikor a bírák tanácskoznak. Bűnösséget kimondó ítéletet azonban nem lehet az első napon kihirdetni. Akkor sem, ha a bírák már aznap biztosak benne – meg kell állniuk, és meg kell várniuk a következő napot, mielőtt véglegesítik az ítéletet.
Judaizmus / 2025. Május 16. / 10:06
Napi Talmud - Szánhedrin 34: "Kalapács, amely sziklát zúz."
Legutóbb megtanultuk, hogy halálbüntetéssel járó ügyekben egy felmentő ítéletet nem lehet megváltoztatni új bizonyíték alapján. A mai Talmud-oldal olyan rabbinikus intézkedéseket ír le, amelyek már eleve megnehezítik az elítélést.