Címkék
Talmud
Judaizmus / 2025. Február 21. / 08:15
Napi Talmud - Szánhedrin 11: "Az interkaláció okai"
Ahogy legutóbb láthattuk, a szökőévek gyakorlata – vagyis egy második Ádár hónap hozzáadása bizonyos évekhez – azért került bevezetésre, hogy a holdnaptár jobban igazodjon a napévhez, és biztosítsa, hogyszezonális ünnepeink a kijelölt évszakon belül maradjanak.
Judaizmus / 2025. Február 18. / 11:08
Napi Talmud - Szánhedrin 10: "Hány bíró dönthet a naptárról?"
A zsidó naptár luniszoláris. Ez azt jelenti, hogy a zsidó hónapok hosszát a holdciklusok határozzák meg. Egy holdciklus azonban körülbelül 29,5 napig tart, így tizenkét holdhónap összesen körülbelül 354 napot tesz ki – ami 11 nappal rövidebb, mint a szoláris év.
Judaizmus / 2025. Február 14. / 09:41
Napi Talmud - Szánhedrin 9: "Rabbi Meir és a rabbik, második rész"
Az alábbi részben összehasonlítjuk Rabbi Meir és a rabbik vitáját egy korábbi esettel, ahol a tanúvallomás érvénytelenségéről van szó.
Judaizmus / 2025. Február 11. / 09:37
Napi Talmud - Szánhedrin 8: „Rágalmazás"
A mai dáf egy olyan témát tárgyal, amely a rágalmazó személyére vonatkozik, héberül „moci sém rá”, azaz „aki rossz hírét kelti”. Ez a fogalom először Mózes ötödik könyvében (Deuteronomium 22:13–19) jelenik meg, ahol egy férfi esetéről esik szó, aki megutálja a feleségét, és hamisan azzal vádolja, hogy a házasság előtt nem volt szűz.
Judaizmus / 2025. Február 10. / 14:00
Napi Talmud - Szánhedrin 7: „Alternatív vitarendezés"
A mai dáfban a rabbik folytatják a vitát, és a közvetítést Áron aranyborjú építéséről hozott döntéséhez hasonlítják. Emlékezzünk rá, hogy amikor Mózes nem tér vissza időben a Sínai-hegyről, a türelmetlen nép arra kéri Áront, hogy készítsen nekik egy istent, akit imádhatnak. A következő versben Áron arra utasítja őket, hogy adják neki aranyékszereiket.
Judaizmus / 2025. Február 06. / 15:30
Napi Talmud - Szánhedrin 6: "Mediáció"
Nem minden problémát kell hivatalos bírósági eljárás elé vinni. Néha mindössze arra van szükség, hogy mindkét fél lehetőséget kapjon arra, hogy elismerjék és meghallgassák őket, hogy azután együtt léphessenek tovább. A Talmud ezt a lehetőséget bitzuának nevezi, amely szó szerint „kompromisszumot” jelent.
Judaizmus / 2025. Február 06. / 09:48
Talmudi átkok és sértések
A Talmudban a legtöbb vita barátságos és dicséretre méltónak számít, mert a vita l’sém sámájim – „az ég érdekében folytatott vita”. Néha azonban a rabbik elveszítik a türelmüket.
Judaizmus / 2025. Február 05. / 12:30
Napi Talmud - Szánhedrin 5: "Bírói hiba."
Manapság az orvosokat, ápolókat, ügyvédeket és még a bírókat is arra ösztönzik, hogy rendelkezzenek szakmai felelősségbiztosítással. Ha műhibaperbe keverednek és felelősségre vonják őket, ez a biztosítás fedezi a kártérítési és helyreállítási költségeket.
Judaizmus / 2025. Február 04. / 11:24
Napi Talmud - Szánhedrin 4: "A magánhangzók a kulcs."
A Dáf Jomi cikksorozatot folytatva, most továbblépünk a Bavat Batráról a Szánhedrin traktátusra. A korábbi írásokat itt találják meg.
Judaizmus / 2025. Február 03. / 10:52
Napi Talmud - Szánhedrin 3: „Három tisztességes bíró"
Legutóbb megtanultuk, hogy a rabbinikus bíróságok összetétele az ügy súlyosságától és tétjétől függően változott. A háromtagú bíróságokat helyi szinten hozták létre szükség szerint olyan mindennapi kérdések eldöntésére, mint a pénzügyi felelősség elismerése és a kölcsönök.
Judaizmus / 2025. Január 29. / 09:42
Napi Talmud - Szánhedrin 2: „Mit rejt ez a traktátus?"
A szánhedrin egy kibővített bíróság, amely 23 bíróból, vagy egy nagy szánhedrin esetében 71 bíróból áll. A következő 112 oldalon a zsidó jog legkomolyabb eseteit vizsgáljuk meg, amelyeket ezek a nagyobb bíróságok tárgyalnak. Ezek közé tartoznak a legsúlyosabb büntetőügyek is, amelyekben, ha a vádlottat bűnösnek találják, megkövezik, elégetik, lefejezik vagy megfojtják – az alkalmazott kivégzési mód a bűncselekménytől függ.
Judaizmus / 2025. Január 28. / 12:00
Napi Talmud - Bava Batra 176: „A legutolsó kapu"
A misna Ben Nannasz és a pénzügyi károkkal kapcsolatos tanulmányok egész projektjének lelkes dicséretével zárult. Ez egy szép lezárása lehetett volna az egész traktátusnak – egy meglepő ítélet, amelyet a tárgyhoz és a tanítóhoz szóló óda követ. Azonban a Gemara szokásához híven az utolsó pillanatban hozzátesz egy fordulatot.