Napi Talmud - Szánhedrin 35: "Nem pénteken"

2025. Május 25. / 08:00


Napi Talmud - Szánhedrin 35: "Nem pénteken"

A Dáf Jomi cikksorozatot folytatva most továbblépünk a Bava Batráról a Szánhedrin traktátusra. A korábbi írásokat   itt   találják meg.

A negyedik fejezet nyitómisnája azt tanította, hogy halálbüntetéssel járó ügyekben a felmentő ítéletet ugyanazon a napon is meghozhatják, amikor a bírák tanácskoznak. Bűnösséget kimondó ítéletet azonban nem lehet az első napon kihirdetni. Akkor sem, ha a bírák már aznap biztosak benne – meg kell állniuk, és meg kell várniuk a következő napot, mielőtt véglegesítik az ítéletet. Ezért – mondja a misna – halálbüntetéssel járó ügyeket nem lehet bármelyik napon tárgyalni. Egészen pontosan:

A bíróság nem tárgyal halálbüntetéssel járó ügyeket sem szombat előestéjén, sem ünnep előestéjén.

A misna a maga jellemzően szűkszavú stílusában nem fűz ehhez további magyarázatot. A Gemara azonban lépésről lépésre elmagyarázza: Tegyük fel, hogy egy halálbüntetéssel járó ügyet pénteken tárgyalnak, és megállapítják, hogy a vádlott bűnös. Az ítéletet pénteken nem lehet kihirdetni, mert a misna előírja, hogy nem szabad elhamarkodni a bűnösség kimondását – várni kell egy napot. Szombaton sem lehet kihirdetni az ítéletet, mert a bíróságnak azonnal meg kell kezdenie a kivégzési eljárást, és a halálbüntetés végrehajtása tilos szombaton. Ugyanígy szombat este sem lehet kihirdetni az ítéletet, mert halálbüntetést csak nappal lehet végrehajtani. A bíróság nem ítélkezhet szombat este úgy, hogy vasárnap reggelig vár a kivégzéssel, mert így a halálra ítélt személy egy teljes éjszakát gyötrelemben töltene, tudva, hogy másnap kivégzik.

De akkor miért nem lehet egyszerűen pénteken, a tanácskozás befejezése után felfüggeszteni a tárgyalást, és vasárnap (vagy akár később) visszatérni az ítélethirdetéshez?

Mert a bírák elfelejtik az indokaikat. Még ha jelen van két bírósági írnok, akik leírják a felmentésre szavazók, illetve a bűnösséget kimondók érvelését, és rögzítik mindazt, ami a bírák szájából elhangzott, az emberi szív feledékeny, és a bírák el fogják felejteni az érveiket.

Ebben a magyarázatban egy burkolt feltételezés is rejlik, amely számunkra talán nem magától értetődő: hogy a legtöbb ügyet egy napon belül lefolytatják és lezárják. A mi világunkban szinte elképzelhetetlen, hogy egy halálbüntetéssel járó ügy ilyen gyorsan befejeződjön. De egy rabbinikus bíróság számára – amely sokkal kevesebb bürokráciával működik – ez valószínűleg megszokott volt. Figyelemre méltó, hogy a rabbinikus törvény nem tiltja az ilyen ügyek tárgyalását csütörtökön. Nem tartanak attól, hogy a csütörtökön kezdődő tanácskozás csak pénteken jutna el az első döntésig, és akkor a fent említett problémák merülnének fel. Inkább abból indulnak ki, hogy a csütörtökön kezdődő ügy péntekre le is zárul.

A modern időkben már nem aggódik senki azon, hogy a bírók vagy esküdtek elfelejtenék az ügy részleteit, ha a tárgyalás egy hétvégére vagy ünnepre megszakad. De ez nem így volt a Talmud rabbijai esetében. Amint a következő misnából látni fogjuk, a rabbinikus bíróságoknál az első szavazás után a bírák párokba rendeződve egész éjszaka folytatták a tanácskozást, hogy a bűnösségre szavazók minden lehetőséget megkapjanak arra, hogy meggondolják magukat a végső döntés előtt. Ha azonban szünetet tartanának szombatra, és utána folytatnák a tanácskozást, a Gemara szerint előfordulhatna, hogy a bírák két nappal később már nem emlékeznek pontosan az érvelésükre – még az írnokok jegyzeteivel együtt sem. Ezért határozták meg, hogy a halálbüntetéssel járó tárgyalásokat csak olyan napon lehet kezdeni, amikor biztosan folytatni lehet azokat másnap is.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)
2025. Május 16. / 17:05

Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)

Megemlékezések
Egy halhatatlan sármőr: 100 éves lenne Tony Curtis