Vasárnap emlékeztünk a magyar holokauszt több, mint félmillió mártírjára, a túlélőkre, akik elviselték az embertelen bánásmódot, a kirekesztést. Vasárnap Kecskeméten a vasútállomáson idézték fel a helyi zsidóság tragikus történetét.
A holokauszt kecskeméti áldozataira, az innen elhurcolt 1200 zsidó állampolgárra emlékeztek vasárnap Kecskeméten, a vasútállomás. A múltidézés előtt az Élet Menete Alapítvány gördülő múzeumkocsiját is megtekinthették az érdeklődők.
Az eseményen – amelyen civil szervezettek mellett a helyi egyházak vezetői és politikusok is képviseltették magukat – prof. dr. Sztachó-Pekáry István alpolgármester, prof. dr. Grósz Andor, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnöke, valamint dr. Róna Tamás főrabbi, a ZSIMA elnöke mondott emlékező beszédet.
Az alábbiakban közöljük dr. Grósz Andor Mazsihisz-elnöknek a rendezvényen elmondott beszédének részletét.
Nehéz szívvel állok itt Önök előtt, amikor
a 80 éve elhurcolt kecskeméti mártírjainkra emlékezünk. A megemlékezések
szomorúsága, a meggyilkolt ártatlanok hiánya, a soha meg nem ismert rokonaim
elvesztése miatt érzett fájdalom végigkísért egész életemben. Emlékszem, amint
gyerekkoromban álltam szüleim mellett a Győr-szigeti temetőben lévő piramis
előtt és éreztem azt a mély szomorúságot, amely mindegyik jelenlévő, elsősorban
a Holokausztot túlélt édesanyáink, édesapáink, rokonaink arcán látszott.
Meggyőződésem, hogy mindannyian, akik azokban az években – a háború után
született első, második generáció tagjaiként részesei voltunk az akkori
megemlékezéseknek ugyanígy éreztünk.
Azóta a megemlékezések sok tekintetben
változtak.
Egyre kevesebben vannak közöttünk azok, akik valójában megélték az
akkori eseményeket. Ránk, a leszármazottaikra hárul az a kötelesség, hogy
emlékezzünk és emlékeztessünk. Mert emlékeznünk és emlékeztetnünk kell
mindenkit arra a gyalázatra, ami megtörténhetett e hazában a zsidósággal a 20.
század 30-as, 40 -es éveiben, aminek következtében felmenőinket 80 éve gettóba
kényszerítették s deportálták.
Erre emlékezve, mint minden évben, ma is
összejöttünk, hogy lerójuk kegyeletünket a többszázezer- köztük a mintegy ezer
kecskeméti - áldozat emléke előtt. Megemlékezünk róluk, akik még a gettósítás
kezdetén is töretlenül hittek abban, hogy velük nem történhet meg az, ami a
többi, nácik által megszállt országban sorstársaikkal megtörtént.
A kecskeméti zsidók a Vészkorszak előtt a
város társadalmában munkájukkal, a közjóért fáradozásukkal maguknak
megbecsülést kivívó polgárok voltak. A kiegyezés utáni általános fellendülés, a
magyarországi fejlődés helyi előmozdítói között találhatjuk a helyi izraelita
hitközség tagjait. Az a Kecskemét, amelyet ma ismerünk, és ami büszkeséggel
tölti el a helyieket, egy közös munka eredményeként jött létre, nélkülük nem
valósulhatott volna meg.
Kecskeméten, az utolsó „békebeli”
népszámlálás 1910-ben mintegy kétezer zsidó jelenlétéről számol be. Ez az
akkori lakosság mintegy 3 százaléka, lényegesen kevesebb, mint az országos
átlag 5 százalék. Ez a szám a két háború között közel 1400-ra csökkent, ami a
város lakosságának csupán 1,5 százaléka volt. Mégis, ez viszonylag kis számú
zsidóság is nagyban hozzájárult a hirös város gazdaságához, elsősorban a példás
szőlő és gyümölcstermeléssel és a gyümölcs exportjával. A harmincas évek
közepére az ország gyümölcsexportból származó bevételének 46 százaléka jutott
Kecskemétre. Mindez a gyümölcsfelvásárlással, kereskedéssel foglalkozó zsidó
családoknak köszönhető, a Benedek cégnek, a Feldmayer, Grosshaus, Löwy,
Rosenfeld, Kertész és Steinfeld családoknak. A 20 legtöbb adót fizetők között
megtaláljuk még a szintén gyümölcskereskedő dr. Schőnberger Dezsőt, Balázs
Jenőt, Gratzer Ferencet, Fishpán Gézát. Sorolhatnám még a neveket, de talán
elég csak arra utalnom, hogy 1939-ben a 10 legtöbb adót fizetők közül nyolc volt
zsidó, az első százból pedig negyvennégy.
Mindannyian nagyban hozzájárultak
Kecskemét növekedéséhez, felvirágzásához.
A kecskeméti zsidók elődjeik áldozatos
munkája és saját érdemeik okán, amellyel nagyban hozzájárultak a közös hon
fejlődéséhez, töretlenül hitték, hogy érdemeik – a gazdasági korlátozások
dacára – megvédik vagyonukat, családjukat és életüket. Erősíthette őket ebben a
hitben az a temetőben felállított emlékmű és emléktábla, amelyre a hősi halott
zsidók neve került és amelyet azért állítottak, hogy „HIRDESSE FÉNYESEN
HŐSEINKNEK NEVÉT!”
Nem így történt!
A helyi zsidóknak, hasonlóan
hittestvéreikhez országszerte, a kitaszítottságot kellett megtapasztalniuk.
1944 márciusában német katonák költöztek a
gazdag kecskeméti zsidók házaiba, és letartóztatták a hitközség 30 fontos
tagját, akiket Kistarcsára internáltak, majd április végén Auschwitz-Birkenauba
deportáltak. A német hatóságok áprilisban 60 zsidó lakossal összetörették a
zsinagóga szép és drága berendezését, hogy az SS-tisztek istállónak
használhassák. Ekkor a zsinagóga csaknem összes berendezési tárgya
megsemmisült. Pontosan nyolcvan éve és három napja kezdődött meg a kecskeméti
zsidók „összeköltöztetése”. Ez sok más településtől eltérően nem egy gettót,
hanem a város területén kialakított több körletet jelentett. Ezt az átmeneti
állapotot követte a június 16-án kezdődő költöztetés a gyűjtőtáborba. A mintegy
ezerháromszáz fős kecskeméti zsidóságot a gyűjtőtáborba küldés előtt
kivezényelték a városháza elé, ahol „mindenkit sorra testi motozásnak vetettek
alá teljes levetkőztetéssel”, és jóformán minden ingóságukat elvették. Most, 80
évvel a történtek után a téren álló épület dísztermének falát annak az embernek
a képe „díszíti’, aki a vészkorszak zsidóellenes törvényeit és rendelkezéseit
jóváhagyta, ellenjegyezte.
A megalázó testüreg motozás után
mindnyájukat a város határán kívül lévő, üzemen kívüli gyárba kísérték ki. Ide
zsúfolták be a környékbeli zsidókat is, Ceglédtől Kiskunfélegyházáig, összesen
több, mint ötezer embert.
A csoportot főként nők, gyermekek, idősek
alkották, a hadrafogható férfiak munkaszolgálatban ontották vérüket a hazáért,
amely közben családjuk megsemmisítésére törekedett. Néhány napon belül a
többség közönye és egy hangos kisebbség ujjongása közepette marhavagonba
tuszkolták a csoportot, Két, egyenként 47 vagonból álló szerelvény szállította
őket a halálba. Az utolsó fejezete volt ez egy hosszú folyamatnak, amelynek
első intézkedése két és fél évtizeddel korábban egy ártatlannak tűnő döntés
volt a zsidó hallgatók számának korlátozásáról a hazai egyetemeken. Ezt követte
a zsidónak minősített emberek kiszorítása a gazdaságból, oktatásból,
államigazgatásból, tudományból, kultúrából, sportból, a vagyonuktól és
szabadságuktól történő megfosztása, hogy végül az SS Eichmann kommandó
százötven tagja, a magyar közigazgatás százezreinek hathatós, sokszor lelkes
támogatásával a halálba küldje őket.
A deportálást 70 fiatal nő és 4 férfi élte
túl, a munkaszolgálatot 70 fiatal férfi. Gyermek egy sem volt közöttük.
Mártírjaink száma 1199. Az elhurcoltak hiányát, a halálukkal keletkezett űrt
máig érezzük.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Fontos, hogy a fiatalok – akik ma
Kecskemét utcáin járnak – megismerjék a vészkorszak történelmét! Nagy érték,
hogy olyan generációk jönnek ki a tanintézményekből, akik, ha másként nem is,
az iskolai megemlékezéseken szembesültek a holokauszt borzalmaival, a nácik és
hazai segítőik rémtetteivel.
Azonban a shá a társadalmi emlékezet
szerves részévé akkor válik, ha felnőttként az emlékhelyeken, a még működő
zsinagógáknál, a kultúrházakká, könyvtárakká vagy bútorraktárokká alakított
templomainknál, az emléktábláknál és botlatóköveknél megemlékezni látjuk őket.
A kutatások is azt mutatják, hogy a
szélsőséges eszmék, csoportok nem tűntek el.
Mint ahogyan arról nemrégiben Bernben,
svájci közönségnek beszámoltam, Magyarországon a megbízható felmérések szerint
a társadalom jelentős része, mintegy 30 százaléka antiszemita, ebből mintegy 15
százalék szinte zsidógyűlölő. Ám az igazsághoz hozzátartozik: Magyarországon
nem érik fizikai atrocitások a zsidókat. Ellentétben nyugati országokkal,
nálunk nincsenek jelentős palesztin párti tüntetések, ezeket ugyanis a kormány
betiltotta. Ennek ellenére, a próbálkozások egyre gyakoribbak. Október hetedike
óta a világban fellángolt az Izrael-ellenességbe csomagolt antiszemitizmus, de
nálunk sem az utcán, sem az egyetemeken nincsenek Izrael-ellenes demonstrációk.
Nyugodtan hordhatunk kipát nyilvánosan, és a zsinagógáinkat nem érik támadások
– igaz, a vallási és kulturális rendezvényeink komoly biztonsági intézkedések
mellett zajlanak.
A nálunk lappangó, idézőjelben „szelídebb”
antiszemitizmus egyik formája a holokauszt megtörténtének tagadása vagy
relativizálása. A Rágalmazásellenes Liga nevű nemzetközi szervezet felmérése
szerint Magyarországon a megkérdezettek 19%-a ért egyet valamilyen
holokausztagadó állítással. így például azzal, hogy „holokauszt mítosz és nem
történt meg”, vagy azzal, hogy az „elpusztult zsidók számát erősen eltúlozták”.
A holokauszt-relativizálók nézetei jelen vannak a fiatalok és az idősebb
generációk körében is, ezért minden erőnkkel harcolnunk kell, hogy ezek a
vélemények ne nyerhessenek teret a társadalomban!
Egy különösen veszélyes formája a
holokauszt relativizálásának az elkövetők tisztáramosásának kísérlete. Adolf
Eichmann-nak, a deportálások lebonyolítójának századnyi beosztottja volt.
Ahhoz, hogy közel félmilliónyi magyar zsidót Auschwitzba szállíthassanak, a
magyar közigazgatásban dolgozók ezreinek, főispántól vasutasig, aktív
közreműködésére volt szükség. A deportálásnál a nácik szerepe döntő volt, de az
antiszemitizmus nem a német megszállással érkezett meg Magyarországra. Az
egymást követő zsidótörvényeket, továbbá más, az izraelitákat korlátozó
intézkedéseket eleinte nem a nácik kényszerítették az országra, habár ehhez
kétségtelenül követendő példaként szolgáltak a Harmadik Birodalom
rendelkezései. Egyes hazai közszereplők szabad akaratukból döntöttek úgy, hogy
a zsidókat kizárják a társadalomból. Éppen ezért, nekünk jóérzésű embereknek
tiltakoznunk kell minden olyan kísérlet ellen, ami arra irányul, hogy ezekről a
bűnösökről utcákat nevezzenek el, szobrokat emeljenek nekik vagy emléktáblákat
avassanak tiszteletükre. Hozzájárulásukat százezrek halálához ne lehessen
felülírni más egyéni vagy közösségi teljesítményükkel, ne válhassanak
példaképpé, ne építhessenek köréjük kultuszt, ne tehessék közösségi események
szimbólumaivá emlékezeti helyek vagy kulisszák formájában sem, képmásuk ne
lehessen ott, ahol hivatalos események zajlanak.
Tisztelt Emlékezők!
A pusztulás mellett szükséges felmutatni
az életet, annak helyi formáiban. Tudatosítani kell a helyi zsidó közösségek
sokféleségét, lokális társadalmi begyökerezettségét, a közösen létrehozott
városképi és kulturális örökséget. Az áldozatok és a túlélők leszármazottjaiként
kötelességünk zsidóként megmaradni, 80 év után is tovább vinni az elődök által
felépített helyi világból mindazt, ami tovább vihető és magyarországi értékként
felmutatható a következő nemzedékeknek.
Az ősök sírjai, itt Kecskeméten is, adják
mindennek a történeti mélységét, a közösség történeti begyökerezettségét.
Mi mindannyian tartozunk ennyivel az ő
emléküknek.
![mazsihisz icon](https://mazsihisz.hu/modules/Mazsihisz/public/img/ikon_50x50_kek.jpg)