A világban idegen,
eltévedt nyárspolgár figurája, Vanek úr és a Nagy Levin a francia
idegenlégióban a kabaré eszközeivel kerülnek közel Kafka világtapasztalatához.
A társadalmon kívüliség romantikájától jutott el a Csontbrigád és a Menni vagy
meghalni világáig. És munkaszolgálatosként végezre az ukrán fronton nemzedékek
legnépszerűbb krimi-kalandregény-írója, akinek hősei két verekedés között úgy
beszélnek, mint Hacsek Sajónak válaszolva a kávéházi asztalnál.
Kezdjük azzal,
amivel mindenki kezdeni szokta. A vicces mondatok kánonával. Amelyekben az a
vicces, hogy matrózok, csavargók, alvilági figurák mondják őket a
legszellemesebb párbeszédírók frappánsságával. Uram, a késemért jöttem. Hol
hagyta? Valami matrózban? Ugyancsak Fülig Jimmy, kicsit később, a rossz
irányból kapott ütésért reklamáló beszédpartnerének: beláthatja az illető, hogy
nem lehet minden pofon mellé egy rendőrt állítani. Ezek a típushősei, az egyik
típus, Gorcsev Iván és Fülig Jimmy, Senki Alfonz, fiatalok, társadalmon
kívüliek, ismeretlen múlttal. Olyan ismeretlen múlttal, amely néha titkos
fájdalmakat rejt, a másik élet kliséje ismerhető fel bennük, rangrejtett
polgárok és arisztokraták, egy feldolgozhatatlan tragédia késztette őket új
életet élni, vagy a lovagiasság követelte tőlük, hogy tűnjenek el és legyen társadalmon
kívüli senkivé. A társadalom kívüliség romantikája jólnevelten összekapcsolódik
a fennálló világ kissé anakronisztikusnak ható értékei tiszteletével, haza,
hősiesség, lovagiasság, katonai becsület. És ehhez a kávéházi viccek, az
elsőrangú és megfelelően nyers, szaharai környezetbe plántált kávéházi viccek.
Két pofon közé egy frappáns bemondást állítani.
A kissé ponyvaízű
tragikum – ezek igazi, klasszikus ponyvaregények műfaji jegyeiket tekintve, ez
az alapanyag, ezzel főz, ezt ízesíti más fűszerekkel –, a titkos fájdalmat
hordozó, magasról lesüllyedt társadalmon kívüli toposzával, átvezet egy másik,
mélyebb és valódibb elveszettséghez. Senki Alfonz nincs otthon az idegenlégió
közlegényeként, de otthon van egy másik, saját, titkos világban, neki van igazi
otthona. Az úgynevezett vicces mellékszereplők, a szórakoztató epizodisták,
táncos komikusok, kabaréfigurák, Vanek úr és mindenekelőtt a Nagy Levin magánya
egzisztenciális, végtelen, teljes. A Nagy Levin úgy tudja, hogy ő híres, nagy
szakács, akit saját magán kívül nem ismer senki, lehet tudni, hogy ő valaki,
valaki egy nem létező világban. Egy megoszthatatlan, saját világban. Zárt és
kozmikus magányban. Kicsit hasonlóan Chaplin figuráihoz, Svejkhez, a
kelet-közép európai abszurd tragikumához. Kispolgári Don Quijoték, fordított
Don Quijoték, egy militarizált, fenyegető és egyre fenyegetőbb világ polgárai,
míg Don Quijote lovag volt, harcos, a saját képzeletében egy ellaposult,
varázstalan világban.
A Csontbrigád
lapjain már ráismerünk arra, ami Rejtő Jenőt körülvette, egyre inkább, a
pusztítás légkörére, a nácizmus világára. Arra, hogy mivé redukálható az Isten
képére teremtett ember, hogy bármi megtehető velünk. Ez a tapasztalat marad
velünk Rejtő Jenőről, aki még negyven sem volt, amikor meghalt az ukrán
fronton, munkaszolgálatban. Aki elvitte a kabarét az idegenlégióba és tovább, a
haseki, svejki és végül a kafkai tapasztalat világába is. És mégis vigasztaló
maradt, és talán örökké népszerű. Hátha.
Emlékeznek, Gorcsev Iván poétikusan
ifjan, 21 évesen nyerte meg a Nobel-díjat, kártyán, egy hajóút közben egy
tekintélyes professzortól. Vagy hogy három nemzetiség képviselői ültek az
asztalnál, a harmadik az orosz hússaláta. Maradjunk most inkább ennél.
Isten éltesse a
120 éves, halhatatlan Rejtő Jenőt, Reich Jenőt, P. Howardot.
Vári György írása
