Darvas István rabbi:  Mit is kezd a zsidó hagyomány a karácsonnyal?

2021. December 23. / 12:30


Darvas István rabbi: Mit is kezd a zsidó hagyomány a karácsonnyal?

– A mostani pénteken egybeesik két monoteista vallás ünnepe: egyrészt nekünk lesz egy sabbatunk, másrészt keresztény testvéreinknek lesz egy szentestéjük. De mit is kezd a zsidó hagyomány a karácsonnyal? – tette föl a kérdést Darvas István rabbi a RaDarban tartott előadásában, amelyből kiderül: most karácsonykor tanuljunk Tórát vagy ne?


A RaDar című online előadás-sorozatot még a pandémia alatt hozta létre Radnóti Zoltán és Darvas István, amikor közösségünk tagjai nem találkozhattak személyesen, de a két rabbi kezdeményezése olyan sikert aratott, hogy a RaDar szerencsére még mindig jelentkezik minden kedden az interneten. Darvas István a legutóbbi, december 21-i adásban többek között arról tartott előadást, hogy miképpen jelenik meg a zsidó hagyományban a karácsony. 

Elöljáróban elmondta, hogy a zsidó hagyományban az 1600-as évek óta a szenteste megnevezésére a Nittel (Nittel Nacht) szót használják a rabbik. Egy  2016-os forrás szerint, amelyet egy fiatal ortodox rabbi írt, a Nittel éjszakáján sok a tisztátalanság a világban, ezért olyankor a zsidóknak kerülni kell a Tóra tanulmányozását, mert nem szabad „további életerőt biztosítani a tisztátalanság szellemének, amely ezen a napon létezik”. Más források szerint vannak olyan zsidók, akik ezen az estén fokhagymát fogyasztanak a rossz szellemek távoltartására, mások a Tóratanulás helyett kártyázni, sakkozni szoktak. Darvas rabbi szerint kérdés, hogy a 2016-ban született szöveg mennyiben tükrözi az előző korokban élt mestereink tanítását. 

Ennek kapcsán megjegyezte, hogy az Atyák tanításainak egyik, XVI. század elején keletkezett kiegészítése szerint a kereszténységet nem lehet bálványimádásnak tekinteni – legalábbis sokkal rövidebb azoknak a zsidó szerzőknek a listája, akik a a kereszténységet annak tekintik. 

A rabbi idézte az 1485-ben megjelent, Az alapelvek könyve című, Rav Joszef Albo által írt munkát is, amelyben a szerző azt írja: „ami Jézus törvényét illeti, nem találjuk azt, hogy Jézus törvényt adott volna, ő maga megparancsolta követőinek, hogy tartsák be Mózes törvényét, az evangéliumok sem törvények, hanem beszámolók (...)”. 

Darvas István megemlítette a lubavicsi rebbe véleményét is, amely szerint a kereszténység alapjaiban Avodah Zarah (idegen szolgálat, azaz bálványimádás) volt, és szemben állt a hét noahita törvénnyel, azonban – teszi hozzá a lubavicsi rebbe – a keresztények napjainkban nem bálványimádó tartalommal követik saját hagyományaikat. 

Darvas rabbi azt mondta: tény az, hogy a rabbinikus irodalomban van jópár olyan forrás, amely erősen, határozottan, sőt, ellenségesen fogalmazott a kereszténység ünnepeivel kapcsolatban, de kérdés, hogy ezekkel a forrásokkal 2021-ben mit kezdjen egy budapesti zsidó közösség. Hangsúlyozta:  a legfontosabb, hogy tartsuk szem előtt, hogy ezek a források mikor és milyen körülmények között születtek, az ellenséges hangvételű forrást sem kell „kidobnunk”, hanem tudnunk kell a helyén kezelni. 

Tudnunk kell azt is – tette hozzá –, hogy a szentestére vonatkozó Tóra-tanulás tilalmának volt praktikus oka, nevezetesen az, hogy voltak idők, amikor a felheccelt tömegek karácsonykor pogromokat hajtottak végre zsidó közösségek ellen. A Tóra-tanulás tilalmának gyakorlati oka talán az volt, hogy a zsidó közösség tagjai elkerüljék a fizikai inzultusokat, ami történetileg ugyan nem támasztható alá adatokkal, de lehetséges oknak tekinthető. 

Összefoglalásképpen Darvas rabbi kijelentette: neológ zsidókként nem tehetjük meg, hogy e héten péntek este ne tanuljunk Tórát, igenis tanuljunk Tórát, mert nekünk ragaszkodnunk kell a saját hagyományunkhoz, s ha kellő hittel ragaszkodunk a hagyományainkhoz – tette hozzá –, akkor könnyebben tudunk tisztelni más hagyományrendszereket és más hiteket.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi a micvákról
2024. Április 05. / 13:26

Jonathan Sacks rabbi a micvákról

Zsidó világ
Bát micva a Rumbi Tanházzal a Rumbach-zsinagógában