Kedves olvasóink,
hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 20 óra 27 perckor köszönt
be, a királynő holnap este 21 óra 47 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt a
honlapunk, a Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a
héten a KORÁH hetiszakaszt olvassuk. Mindenkinek jó szombatot kívánunk!
A múlt héten
derült ki, hogy mindenki, aki Egyiptomban született, meg fog halni, mielőtt
beléphetne a megígért, várt földre. És mint mindig, amikor a jövő reménye
elvész, amikor nincs jövő, kitör a viszálykodás. És ahhoz, hogy legyen jövő, a
viszálykodást a vitának kell felváltania.
A mostani
hetiszakaszban sorra lázadnak fel Mózes ellen a közösség tekintélyes figurái és
híveik, alighanem azért, mert már mindenki tudja, hogy senki, aki Egyiptomban
volt felnőtt, nem lép be a Szentföldre soha. Akitől megtagadták a jövőt, akinek
nincs többé mire várnia, miért élnie, miben reménykednie, nem tud többé könnyen
társadalomban élni.
A közösség
szerződés is, közös cél által motivált emberek kapcsolata a közös cél
elérésére. Ha nincs közös cél, nincs többé közösség sem. A közösségi
konszenzusok meglazulnak, az íratlan szabályok, amelyek Mózes tekintélyére
alapulnak, érvényüket vesztik és íratlan szabályok nélkül nem lehet valójában
együttélni. Ha mindenki mindent megtesz, ami nem egyértelműen és szigorúan
tilos és büntetendő, akkor minden együttműködésnek, az egymásra utaltság
tudatának, egyáltalán mindennek vége van. Az a közösség, amelynek nincs közös
jövője, közös hitei, közösen osztott normái, halálra van ítélve, ha mindezt nem
sikerül valahogy helyreállítania.
Ilyen,
szétesőfélben lévő közösségnek mutatja Izraelt a mostani hetiszakasz, amelynek
végére Mózes vezetői tekintélye, drasztikus beavatkozások következtében
helyreáll, de már semmi sem lesz ugyanolyan. A történet perspektívát vált, a
lezárult múlt még nagy tömegében élő képviselői helyett már a következő
nemzedékre figyel elsősorban a Tóra innentől fogva. Mózes nekik meséli majd el
az ötödik könyvben, nekik leginkább, mi történt addig, amíg ők felnőttek,
honnan veszik át a történet fonalát.
Olyan világban
élünk, amelyet, a liberális demokrácia tartós békéjének ígérete helyett háborúk
dominálnak, zajló, vagy fenyegető háborúk árnyékában élünk. Minden konszenzusos
tekintély meglazult és ahogy Mózes kihívói szinte egymás lábára lépve mondják a
magukét, veszekedve a figyelemért ebben a kaotikus benyomást keltő tórai
részben, úgy kiabálja mindenhonnan mindenki a tőle telhető legnagyobb
hangerővel a saját igazságát és beszélgetés helyett egyre fokozódó zajt
tapasztalunk. És a klímaszorongó nemzedékek, a jövő letéteményesei úgy érzik
sokan, okkal, vagy ok nélkül, hogy nincs jövő, számukra sem. Egyértelműek,
szembetűnőek a hasonlóságok.
A hagyomány
felveti, hogy mi lett volna, ha a kémek nők. A nők ugyanis, Celofhád lányai,
bíztak benne, hogy sikerül elfoglalni majd az országot, ezért kérték apjuk
örökét benne, már előre, a honfoglalás ellőtt. A nők itt bátrabbnak bizonyultak
a férfiaknál.
Ezen az úton
továbbmenve megkérdezhető, hogy nem lett volna jobb, ha nők vitatkoznak
Mózessel, mivel a férfiaknak erősebb hajlama van arra, hogy a vitát az igazság
keresése helyett annak a problémának az eldöntésére próbálják használni, ki az
erősebb, ki az alfahím. A Talmud a rossz viták jellemző példájának tartja,
alighanem ezért. Mózest nem meggyőzni, hanem megbuktatni akarták és a helyére
ülni. Ha a nők vitatkoznak, az nem feltétlenül önmagukról szól, könnyebb
távolabb kerülnie a vitának az agresszivitástól. És vitatkozni jó, mert élesíti
az elmét és valami akár még az igazságról is kiderülhet belőle. Persze, nője és
férfija válogatja, a hagyománytól inspirálva csak annyit érdemes mondani, hogy
érdemes eltanulni a nők, Celofhád lányainak a bizalmát, bátorságát,
könnyedségét, illetve tanulni a nőktől kevésbé önzően, kakaskodóan vitatkozni,
hogy kisebb legyen a baj, ha már van úgyis épp elég. Az a vita erősíti a
közösséget, erre pedig nagyon nagy szükség van. Adassék meg nekünk, teremtsük
meg magunknak, a jó viták közösségeit.
Békés szombatot
kívánunk!
Vári György írása
