Méltósággal viselt betegség után, életének 78. évében kedd reggel
elhunyt Benedek Miklós, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és
Jászai Mari-díjas színész, színházi rendező, érdemes és kiváló művész. A Halhatatlanok Társulatának örökös tagja élete végéig színpadon állt.
Molnár Ferenc embere volt és a pesti kabaréé. Úgy kell nevetni az
egészen, hanyagul, elegánsan, hogy igazán semmi ok nincs a jókedvre szinte
soha. De, persze, fel a fejjel. Budapest Orfeumja kinevette a huszadik
századot, a világháborúkat, a Horthy-kurzust, a kommünt, ami adatott és nem
volt a jókedv barátja. A Játék a kastélyban kinevette az életet, visszafogott
előkelőséggel, a játékos hazudozás mint irodalom lemondó cinizmusával és ezt
tőle tanultuk meg, ő értette meg velünk. És kinevette magát a visszafogott
előkelőséget a tiszteletreméltó Teddy alakjában a Csengetett Mylord?-ban, ami
többek között miatta lett itthon nagyobb siker mint jóformán bárhol máshol.
Az édesapja, aki gyerekkorában öngyilkos lett, egy tévedés miatt, maga
is része a magyar kabaré keserűen vicces történetének. Elég csak a híres
monológra gondolni a bejgliről, amely szemben minden mással a világon, nem
múlik el soha, a karácsony után hónapokkal sem. A lemondó bölcsesség fanyar
humora és tartózkodó, arisztrokratikus megjelenése együtt tették a magyar
színház történetének legelegánsabb szomorú bohócává Benedek Miklóst. A pesti
kabaré jellegzetesen zsidó, az önmagunkon nevetést, a legyintve nevetést, ezt a
Karinthy, Nagy Endre által kiötölt nagy művészetet, ő is továbbvitte. Egyre
magányosabban, persze.
Ennek a hagyománynak állított emléket a Budapest Orfeum, az előadás,
amely talán a legjellegzetesebben az övé volt. Dalolva, ripacskodva szembemenni
a halállal, azt énekelni a képébe, hogy gyere, te niemand, légy az enyém,
mindezt átvenni együttérző, de hűvös kívülállással, így kommentálni, egyszerre
lenni a nagy haláltáncban, amely az elmúlt század volt, féktelennek és
szarkasztikusnak, ezt más nem tudta így megcsinálni, csak ő és Szacsvay László
és Császár Angéla.
Molnár emblematikus darabjában később Turai volt. Turai, aki mindent
ért és tud és semmit nem remél, legfeljebb színpadi sikert és bevételt és
tudja, hogy színház, vagyis hazugság a világ és az ember legfőbb ismertetőjegye
az, hogy hazudik. Mindig és önmagának is ép úgy, mint másoknak. Hogy az igazság
nem létezik és nem is számít és így megy ez, a legtöbb, amit tehetünk, hazudni
valami szépet, valamit, ami kicsit megkönnyíti az egészet. Van a cinizmusában
lemondás is és van azért szeretet is, megértés és megbocsátás. Abban a
Turaiban, akit Benedek Miklós játszott, volt szeretet, ezt is ő mutatta meg
nekünk, egy másik, nagyon autentikus Molnárt a Játék a kastélyban
tulajdonképpeni főszerepében, amelyben Molnár igazából magát írta meg és
Benedek Miklós másfelől szintén önmagát játszotta benne el.
És legyen még a tiszteletreméltó Teddy, ez a szoknyavadász hülye és
jellemtelen hősszerelmes, akiről szinte hihetetlen, hogy úgy találták ki a
figuráját, hogy nem ismerték Benedek Miklóst, aki maximális mértékben ki tudta
aknázni a figurában rejlő temérdek komikus potenciált.
Abban, amit játszott, valamelyest kegyes volt hozzá az élet. Ami minden
mást illet, mindannak, ami történt, máshogyan kellett volna történnie. Az
édesapja elvesztésének és a fia elvesztésének, aki egyúttal a magyar
sporttörténet egyik legnagyobb alakja volt, szintén és még inkább. Az elmúlt
három és fél évvel túlélte őt. És erre nem lehet mondani semmi vigasztalót.
Nyugodjék immár békében a Sehiná, az Isteni Jelenlét szárnyai alatt
fájdalmaktól sújtott lelke. Az ember egy porszem, nem látja meg senki és mégis
mily nehéz embernek lenni.
Legyen áldás az emléke.
Vári György írása