"Ábrahám, Izsák és Jákob tettei gazdag erkölcsi útmutatást adnak"

2009. November 19. / 11:34


"Ábrahám, Izsák és Jákob tettei gazdag erkölcsi útmutatást adnak"

Mazsihisz


Zoltai Gusztáv előadása, amely elhangzott az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetemen a Magyar Tudomány Ünnepe 2009 alkalmából szervezett konferencián.



Ábrahám – Izsák – Jákob / Zoltai Gusztáv előadása
Előszó egy konferenciához


Tisztelt Tanácskozás!


A hitüket gyakorló zsidó emberek pontosan tudják: a három ősatya – Ábrahám, Izsák és Jákob – a mindennapi liturgiában szilárd alap és meghatározó kőszikla. Nevük az imákban fontos helyen áll; velük kezdődik, rájuk épül az Amida, a Tizennyolc Szent Áldás reggel, délben és este; beragyogják az ünnepek valamennyi könyörgését, vagyis akár azt is mondhatnánk: ők a jelképes zsidóság.

A letűnt nemzedékek előtt már annyiszor olvasták fel jószerével eggyé vált nevüket, történetüket a Tórában, a talmudban, a Midrásokban oly sokszor idézték tanítva és tanulva, a mögöttük hagyott évezredekben annyi ember viselte büszkén e három név valamelyikét, hogy jogos a feltevésünk: az Örökkévaló által kiválasztott nép végül is Ábrahám, Izsák és Jákob genetikai összessége.

Eszünkbe ötlik egy nem oly régi komputeres kísérlet.

A történet művész hőse egymásra montírozta ezer régi és új, fellelt és ma élő zsidó férfi számítógépes arcképét: azonos méretű rajzokat, festményeket és fotókat – a világ sok-sok szegletéből. Az így megjelenített mű alá nem kellett odaírnia: kit ábrázol. A néző pontosan ráismert a lelkében mindig is élő ősapára, Ábrahámra.

A világirodalom ma már – a globalitás jegyében – rangos tanulmányok és a szépírás nyelvén folytatja, kiteljesíti a zsidóság kincses hagyatékát – azzal a megőrző, de egyben átörökítő céllal, hogy frissé, folyamatosan maivá, modernné tegye az emberiség legfelemelőbb történetét. Gondoljunk csak Thomas Mann enciklopédikus alkotására, vagy újabban – itt, körünkben – Bitó László regényeire. Magam én úgy vélem, ez a mostani, tiszteletre méltó konferencia is ezt a nemes célt szolgálja: megkeresni és megtalálni a korszerű értelmezést az ókori események és a jelen emberének látásmódja, érzésvilága között, egyben utat nyitva és engedve a holnap tudása előtt.

Hölgyeim és Uraim!

Ábrahám úgy áll előttünk, mint az embert meghaladó, már-már az isteni bátorság megtestesítője. Ugyanis képes volt a mélyen meggyökeresedett, az elfogadott, a kőbe vésett szokásjoggal visszavonhatatlanul szakítani. Gondoljuk csak meg, milyen nehéz, lehetetlen a legegyszerűbb közvélekedésnek – a cigányok lusták, lopnak, a zsidók pénzéhesek, világuralomra szövetkeznek, a feketék agytérfogata kisebb, ezért nem képesek kombinatív gondolkodásra – ellentmondani. Pedig itt nem is kell nagy erő, hogy lefejtsük az elfogultság burkát, megmagyarázzuk a történelmi-társadalmi fejlődés egyenetlenségeit, rámutassunk az idegengyűlölet, a más falkába tartozó ősi, állati eredetű viszolygás érzésére.

Ábrahám a bálványimádás kényelmes lelki és szellemi erőfeszítést egyáltalán nem kívánó, színes és buja gyakorlatával szemben az Egy-Istenhit szigorú, kötelességtudatos, önkorlátozó parancsát állította. Ez azonban már olyan gyökeres fordulat volt, amely ugyan – hosszú távon – lehetővé tette az emberiség fennmaradását, egyben meghozva folyamatos erkölcsi megújhodását, viszont kivívta – és kivívja ma is – az ilyen-olyan valóságos és virtuális teráfokban hívő népek, emberek féltékeny, elutasító haragját.

Csakhogy Ábrahám – forradalmi lendületével – nem állt meg a puszta felismerés filozófiai tételénél. Isten szilárd híve lett. Ő, aki élete hosszú idején át nemcsak gyermektelen volt, hanem fájdalommal hallgatta az égi ígéretet: magzatod utódait megsokasítom, mint a mennybolt csillagait, s amikor végre megszületett Izsák fia, ő mégis – késlekedés nélkül – engedelmeskedett az új parancsnak: „Vedd őt … és hozd el égőáldozatul.”

Megtette. Alighanem könnyes szemmel és vérző szívvel engedelmeskedett. Hiszen az a Szövetség, amely megköttetett és éppen az általa ismert Istennel, erre kötelezte.

Ez a történet sok ezer év óta szorítja össze mindazok torkát, akik olvassák vagy hallják az Akédát. A görög drámák levegője lengi be Moria hegyét, vagyis a Földnek azt a pontját, ahol most a Szentély megmaradt falát – sirató falát – és az Al-Aksza mecset aranyozott kupoláját látjuk.

És a be nem teljesedett dráma azóta is a rendíthetetlen hit, a szilárd hűség, az engedmények nélküli igaz tett és a felemelő vallási elkötelezettség példázata. Nem tudjuk, hogy Rómában, a korai keresztények, akik több mint többnyire zsidók voltak, ismerték-e ezt a történetet, hiszen ránk csak az isteni ragaszkodás csodálatos ereje maradt. A keresztény elődöket feledő inkvizíciós bírák máglyán elégett szefárd hittestvéreink azonban bizonyosan tudatában voltak annak, hogy testük áldozati füstje az égre száll. Auschwitz meggyilkoltjai is Ábrahám és Izsák lelkét hívták segítségül – Sömá Jiszroél – életük utolsó percében. Sőt, mi magunk sem vagyunk híjával a hitnek: kizárólag az isteni bizalom lendít át bennünket a napi szorongásokon, s ad erőt, hogy felülemelkedjünk a gárdai újnyilasok pogány tobzódásain.

Még valamiről hadd szóljak e bevezetőben Ábrahám ürügyén. Az a Szövetség, amelyet Isten kötött az ősatyával, mindmáig hibátlanul létezik. Hihetetlen! Gondoljuk meg: milyen művek és alkotások álltak fenn a világban addig: országok, népek, rendszerek és ideológiák, de mindet, mindegyiket túlélte a BRIT. Minden kreáció elenyészett, semmivé lett, ellenben az Ígéret, amelyet az Örökkévaló tett Ábrahámnak, s annak külső jele, az érzés és a szellem fundamentuma és összetartó ereje ma is él, létezik, és ez így marad az idők teljességében.

Izsák is tudta, jó örökséget kapott édesapjától. Mert ha így szólt az Örökkévaló Ábrahámhoz: „Ne félj, veled vagyok!” – ő mint a Hűség tanúja, azzal is tisztában volt, hogy ez rá sem vonatkozik másként. Tudta ezt, amikor menekült (a menekülés örök zsidó sors), s amikor megerősítve hallotta: „Vigyázok rád; nem hagylak el, bárhol jársz, visszahozlak erre a földre.”

Magunk, kései utódok szimbolikusan értékelhetjük ezt a mondatot. Egyfelől az Örökkévaló – kávóne! az áhítatosság, az elragadtatottság, a megigézettség – vonzkörét érthetjük rajta, de szűkebben – másfelől – az Országot, amely később nevében is, éppen Erec Izrael lett. Mi, itt élő zsidók, nagy cádikjaink, rabbijaink és az ő vallásos mozgalmaik révén – gondoljunk Sátoraljaújhelyre, Nagykállóra, Pozsonyra – büszkék vagyunk. Büszkék vagyunk, mert tanúi voltunk a magyarországi hászidizmus teremtő világának, miközben él izraeli kötődésünkre is, ahol 1945 és 1956 után a népesség meghatározó részét magyar ajkúak tették ki. Vagyis komolyan vettük és vesszük az Izsáknak adott isteni ígéretet: „Nem hagylak el, bárhol jársz…” Tehát tisztelt Hölgyeim és Uraim, kedves Hallgatóim, pontosan ezért a kettős értelmezésért tartjuk kiemelkedőnek, jelentősnek, ihlető erejűnek ezt a konferenciát.

Amihez szeretném hozzátenni: az egyistenhívő emberek szélesebben, és a zsidóság szűkebben, joggal tekinti az ősapák történetét mai sztorinak. Szándékosan mondom így, filmes és zsurnaliszta kifejezéssel, hiszen az ősatyák sorsa minden diszciplínában és minden műfajban méltó a lehető legigényesebb feldolgozásra.

Ábrahám, Izsák és Jákob tettei, tetteik vonatkozásai, kapcsolatuk, életútjuk szereplőivel, hihetetlenül gazdag erkölcsi útmutatást adnak, és egyértelműen további évezredekre szabják meg az emberi cselekvés etikai normáit, a viselkedés formáit. Az elbeszélés etalonná lett, és mintává vált az ember-ember közötti kapcsolatban; az Örökkévaló emlékhelyeinek ápolásában, megszabva a vendéglátás kötelező kötelmét, az idegen befogadását, tehát a másság tiszteletét, a nyílt lelkű, tiszta szándékú érintkezést. Továbbá itt és így született meg a méltányos ítélkezés parancsa, a jog tisztelete. Itt először, de innen aztán örökre rögzült, hogy csakis az emberi méltóság belső sugárzása jelzi, jelezheti mások méltóságának elfogadását, tiszteletét.

Nem véletlen tehát, hogy a Tórának ez a fejezete egészen különös ranggal vált kiemelt jelentőségűvé az emberiség erkölcsi, művészeti és tudományos történetében. „Mélységesen mély a múltnak kútja” – kezdte könyvét az a német író, Thomas Mann, akit már említettem, hiszen ő pontosan tudta, olyan ez a pár szó, mint Beethoven Sors-szimfóniájának négy legelső emblematikus kezdő hangja. S ezért többszörösen elborzadunk, amikor az újnyilas blogokon egyre-másra olvassuk valakik otromba, pogány kijelentését: elég a zsidó Thomas Mann ajnározásából, diákok előtt ne szavalják Faludy Györgyöt és Radnótit, akit éppen egy régi nyilas lőtt tarkón Győr közelében.

„Mélységesen mély a múltnak kútja”, miként mély a gyarlóságé is.

Tehát Hölgyeim és Uraim, azt kívánom ennek az igényes tanácskozásnak, hogy az ősatyák teremtő erejét felidézve adjon reményt a jövőre, s a szó, a tudomány, az irodalom erejével segítse kiteljesíteni a világban, világunkban a mielőbbi jót!

Kérem, dolgozzanak eredményesen! Köszönöm, hogy elhívtak ide és meghallgattak!


A konferencia részletes programja, ide kattintva tekinthető meg

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi Isten „fiáról”
2024. Március 31. / 11:24

Jonathan Sacks rabbi Isten „fiáról”

Mazsihisz hírek
Hogyan védekezhetünk az egyre nagyobb antiszemitizmus ellen?