Mi közünk a kakashoz, avagy mi köze a kakasnak hozzánk?

2021. November 17. / 10:02


Mi közünk a kakashoz, avagy mi köze a kakasnak hozzánk?

A kakas a zsidó hagyományban megkülönböztetett szereplő. „Ki adott bensődnek bölcsességet és ki adott értelmet a kakasnak?" – kérdezi az Úr Jóbtól, amikor a teremtés csodáit sorolja neki. A Talmud számtalan példát hoz fel rá, hogy mit kezd a kakas az Úrtól kapott értelemmel. A kakas szimbóluma áll a 2B Galéria ma nyíló, új tárlatának fókuszában.


Kakas címmel nyílik meg ma a budapesti Ráday utcai 2B Galéria új kiállítása, amelyen tizennyolc képzőművész munkáit láthatjuk, minden mű fókuszában a kakas motívumával. 

Amint az a tárlat ismertetőjében olvasható, ez az állat az ősi európai civilizációkban a fény, a hajnal, az éberség és a figyelem jelképe volt, míg Kínában a jang állata, alakjához a szerencse és a jókívánság kapcsolódik, Japánban a polgári erényeket, a bizalmat és az előre látható dolgok bekövetkezésének valószínűségét jelzi. 

Az antikvitásban Apollón és Zeusz  madaraként a fényt jelenti, de Aszklépiosznak, az orvostudomány istenének is szentelték: azt tartották, hogy a kakas meggyógyítja a betegeket, sőt, Szókratész a halála előtt arra emlékezteti Kritónt, hogy áldozzanak kakast Aszklépiosznak. Mivel a kakas az evilági lét után egy új világ fényébe vezeti a halott lelkét, így Hermésznek is attribútumává vált. 

Az európai néphitben a kakas kiáltásának szellemriasztó hatást tulajdonítottak. A vörös kakas megvéd a tűztől, ugyanakkor a tűzvészre is utalhat: a lángokat a vörös kakas viszi egyik házról a másikra. A germánok szerint a nappalt és éjjelt elválasztó kakas a túlvilág határának őre, a kelta hagyományokban is az alvilág isteneinek társa; a halált a halottas ágy lábához kötözött kakas szimbolizálta.

A kakas a zsidó hagyományban szintén megkülönböztetett szereplő. Ki adott bensődnek bölcsességet és ki adott értelmet a kakasnak? – kérdezi az Úr Jóbtól, amikor a teremtés csodáit sorolja neki. De vajon mit kezd a kakas az Úrtól kapott értelemmel? A Misna és Gemara bölcsei a Talmud lapjain számtalan példát hoznak fel erre. Így például a kakasnak köszönhetjük, hogy különbséget tudunk tenni éjszaka és nappal között (Brachot 60b), taraja elszíneződésével jelzi, amikor az Úr haragszik (Avoda Zara 4b:7), párzás előtt példamutató lelki finomsággal és gyengéden udvarol párjának (Eruvin 100b 30), Salamon király végül az ő közreműködésével tudja megépíteni templomát (Gittin 68b) .

A kelet-európai zsidó folklórnak szintén népszerű állata a kakas, Chagall és Ámos Imre képein gyakran szerepel, a Szól a kakas már című dalt pedig mindenki hallotta egyszer életében. A kakas az ortodox zsidó férfiak számára sok helyen a mai napig élő kellék, mint a Jom Kipuri kápárá szertartás szárnyas „bűnbakja”.

A tárlat megnyitója ma délután 6 órakor lesz a 2B GALÉRIÁBAN (Budapest, Ráday utca 47.), a kiállítás december 23-ig tekinthető meg.

A kiállító művészek: Ádám Zoltán, Bojár Iván, Böröcz András, Buda Márta – Féner Tamás, Farkas Aladár – Lucien Hervé, Horváth Sophie, Július Gyula, Henni Janina Mikkonen, Rácmolnár Sándor, Rónai Éva, Roskó Bea, Roskó Gábor, Sugár János, Szabó Eszter Ágnes, Wechter Ákos, Wechter Dénes.

(A tárlat plakátján látható képeslap a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményéből való.)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kommentek