Bokor Gabriella: Az ájulásig simogatott csellista

2024. Július 29. / 16:27


Bokor Gabriella: Az ájulásig simogatott csellista

Csellóval a kezében többször elájult a szalonkoncerteken a hölgyrajongók karéjában, később pedig akkora karriert csinált, hogy nem csak Európában, de még az Egyesült Államokban is imádták a zenéjét. Jacques Offenbach – aki a kölni zsinagóga kántorának hetedik gyerekeként, Jakob néven született – nem volt egy mindennapi figura.

Isaac Offenbach egy nap arra ért haza, hogy valaki csellózik az emeleten. 

Jacques-Offenbach-cimlapra.jpg

Azt tudta, hogy ilyen szinten játszani a tízből csak egyetlen gyereke, Jakob lenne képes, de őt hegedülni tanítja. Ekkor derült ki, hogy a kisfiú egyedül tanult meg csellózni, mert szebbnek találta a hangját a hegedűénél. Isaac papa nem sokat teketóriázott, amint Jakob betöltötte a tizennégyet, elvitte a híres párizsi Konzervatóriumba, meggyőződve arról, hogy fia ott lesz a legjobb helyen. Tévedett, mert Jakob – aki Párizsban Jacques-ra franciásított – egy év után otthagyta az iskolát. Pénzszerzés gyanánt a zsinagóga kórusát vezette, esténként pedig beült az Opéra Comique zenekarába. Közben zeneszerzést tanult Jacques Halévy-nél, és írta is sorra a virtuóz csellódarabokat, de hiába vágyott bemutatni ezeket: nem voltak ismerősei, akik valamelyik család szalonjába beprotezsálták volna.

Ekkor lépett színre a szintén német kolléga, Friedrich von Flotow. 

Arisztokrata származása révén bejáratos volt a palotákba, amelyekbe Jacques-ot is elvitte bemutatni, és egy pénzszerző taktikát is megosztott vele: sokat kell játszani a különböző szalonokban, utána meg egy nyilvános koncertet szervezni, és vagy egy tucat drága jegyet küldeni minden családnak, ahol fellépett – nem fogják visszautasítani. Jacques el is kezdte a szalonkoncertezést, és eszelős sikert aratott: bár nem volt kifejezetten jó külsejű, a nők mégis imádták, „micsoda édes kis művészfejed van” felkiáltásokkal simogatták, gyűrűt fontak köré, és ha elfogyott a levegője, visszasimogatták az életbe.

A fiatal Jacques Offenbach Párizs egyik sztárja lett. 

Vezényelt, írta sorban a darabokat, 1855-ben pedig önálló színházat alapított, a Bouffes Parisiens-t. 1858-ban színpadra került az Orfeusz az alvilágban, ami Párizsban 227 előadást ért meg, ez óriási siker és persze jó bevétel. Offenbach a normandiai Étretat-ban építtetett tengerre néző házat, a nyaraló az Orfeusz Villa nevet kapta. Legendás és költséges estélyeket rendezett, színdarabokat, operaparódiákat állítottak házi színpadra a barátokkal, és gyakran szerveztek jelmezbálokat is: az egyik legemlékezetesebb az volt, amelyiken a házigazda két kollégája, Léo Delibes és Georges Bizet csecsemőnek öltözött, a grafikus Gustave Doré akrobatának, és kézenállásban jött be, Offenbach pedig a saját maga tervezte mezőőr jelmezben egy alkalmi fúvóshangszeren előadta az erre az alkalomra írt Tyúkudvar-szimfóniát. Szóval zajlott az élet Étretat-ban, sokszor a család is eljött, a négy lány és egy fiú, és persze a feleség, Herminie, akivel igazán harmonikus házasságban éltek, és aki elsőként olvashatott minden új kompozíciót. 

A boldogságnak azért megvolt az ára: Herminie szülei arra kérték leendő vejüket, hogy még az esküvő előtt katolizáljon, amit ő meg is tett, és amit apja, Isaac csak a halálos ágyán bocsátott meg neki.

A sikerhez persze sok minden kellett, például szigorú napirend. 

Offenbach minden nap héttől tizenegyig komponált, utána megebédelt a Café Bignon-ban vagy a Café Riche-ben, a menü általában lágytojás volt baguette-el, báránysült, krumpli és gyümölcs. A nap hátralevő részét a színházban töltötte. Szerette, ha a kollégák jól érzik magukat a munkahelyükön, és ezért mindent meg is tett: például nagyon udvariasan bánt velük, és minden próbán előre elnézést kért, hogy a szuszt is ki fogja hajtani a szereplőkből. Az volt ugyanis a mániája, hogy mindent megmutat a próbán, de tényleg mindent, előénekel és még a kánkánt is előtáncolja. Annyi energiája volt, hogy kidőltek mellőle a szereplők. És nem csak a párizsi próbákat szerette személyesen felügyelni: mióta 1860-ban Bécsben a beleegyezése nélkül, idegen hangszereléssel mutatták be az Orfeuszt, legyen az előadás Bécsben, Brüsszelben, Londonban vagy Berlinben – Offenbach odautazott, hogy ellenőrizze a színpadra állítást. Szerencsére nagy rajongója volt a vonatoknak, és imádta vonatozást – a Párizsi élet című darabja például a Gare de l’Est-en kezdődik.

A 1860-as évek második fele a csúcspont. 

Világszerte játszották a darabjait, az Orfeuszt, a Kékszakállt, a Gerolsteini nagyhercegnőt, a Szép Helénát, a Párizsi életet. Ekkor vágott bele egy új színház vezetésébe is, de akármilyen jó üzletember volt, a Théâtre de la Gaité nagyon sok pénzt emésztett fel. Kapóra jött az amerikai turné 1876 tavaszán, ami elsöprő sikert hozott, New York-ban a tömeg már Offenbach megérkezésekor a hotel előtt tombolt. Száztíz fős zenekarral adott koncerteket általában nyolcezer néző előtt, és itt mutatta be az Egyesült Államok függetlenségének 100. évfordulójára írt darabjait is. A közönség ünnepelte, és anyagilag is jól járt: koncertenként ezer dollárt kapott, így végre egyenesbe jött a többéves veszteséges színházigazgatói periódus után.

Ekkoriban Offenbach már nem volt a régi. 

Energiája megfogyatkozott a köszvény miatt, gyakran járt fürdőkúrára. Kedvenc helye a németországi Bad Ems volt, mert ott a szivarok és a női társaság mellett még egy szenvedélyének, a szerencsejátéknak is hódolhatott, amit Párizsban betiltottak. A Hoffmann meséit már nem tudta befejezni, de így is óriási életművet hagyott maga után, több, mint hatszáz darabot. Saint–Saëns komponáló-masinának nevezte, de ennél lényegesen több volt: egy egészen különleges lelkületű és kisugárzású lény. Hiszen hol van még egy csellista, akit a szalonkoncerten ájultra simogatnak a rajongók? 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„…Isten, kérlek, gyógyítsd meg őt!”
Megemlékezések
Felhívás sátoraljaújhelyi megemlékezésre
Mazsihisz hírek
Megszépült a gádorosi és a szentesi zsidó temető