Két végéről égetjük
a gyertyát is. Eljutottunk az első év végére. Az önkéntes munkanapjaink
háromszázhatvanötödik napjához. A nyavalyás vírushelyzet két hullámában nulla-
huszonnégyben toltuk készenlétben, hogy olvassunk, tanuljunk, eltakarítsunk más
után. Kiegyenesítsük azt, ami elgörbült. Hiteles pontos információt
szolgáltassunk. Segítségkéréseket fogadjunk és továbbítsunk. Néha csak
hallgassunk és visszakérdezzünk. Útbaigazítsunk idegeneket. Ráköszönjünk az
ismerősre - szia én vagyok az. Mindezt csak azzal a kézmozdulattal, hogy
fogadjuk a hívást.
Frici bácsi az
ének-zenetanárom nemcsak megbuktatni akart hirtelen haragjában, hanem könnyed
eleganciával megosztotta a zongorajáték tudásának titkát. Zongorázni egyszerű.
A megfelelő időben a megfelelő billentyűt kell leütni.
Ilyen egyszerű az a
telefonos szolgáltatás is, amit csináltunk. Először lebontottuk, amire
kiképeztek és tréningeztünk évekig. Utána alkalmazkodtunk a járvány és a hitközség
változó körülményeihez. Építkeztünk fejlesztettük a telefonos segélyhívó
szolgáltatást tartalmában, a technikai megoldásaiban, az adatok kezelésében,
továbbításában, a táblázataink szerkesztésében, a jogosultsági szintek
belövésében, az ügyek után követésében, a feladat csoportokat működtetők
összekapcsolásában, a naprakész információk fenntartásában, a pontos
információk vadászatában. Odafigyeltünk egymásra. Odafigyeltünk a csapatra. A
belső kommunikációban adagoltuk a komolyságot és a feszültségünk oldását.
Megéltük a posztolásszigor és beszólások miatt egyébként fontos WhatsApp
csoport megfagyását, hogy a saját csoportunkban akkor lazulhassunk, amikor
örömet okoz. Akkor dolgozzunk, amikor feladatunk van.
A telefonos
segítségnyújtás rendszert hozott az életembe, nemcsak sodródtam
kötelezettségtől kötelezettségig. Szerintem a csapatban más életébe is
kapaszkodót adott. Hónapokig nem találkoztunk egymással élőben egyszerre. Volt,
aki nem is látta a másikat csak Zoomon, amíg az első közös pizzánkat meg nem
ettük tavaly nyáron. Mégis. Az, amit teremtettünk, az működött. Olyan
készségeket és kompetenciákat keltett életre, ami egyébként nem lett volna a
karrierünk része. A több kicsi, de öntudatos Énből Mi lettünk.
Közösségi
identitással. Valahol ez olyan, mint egy lövészárokban fogant barátság, aminek
része a betegségtől a haláltól való félelem. Ez az eddig a saját bőrünkön nem
tapasztalt stresszhelyzet kapcsolt össze új fókusszal minket. Mi lettünk
mindenki Sanyi bácsija után a Sanyi nénik.
Ahogy Sanyi bácsi
fogadja az embereket a Dohány kapujában, irányítja őket szelíden amerre menni
szeretnének, ad kapedlit, kendőt. Így látjuk el mi is a tankönyvi portás
funkciót, becsatornázunk és irányítjuk az információt. Szóval. Egyszerű ez,
mint a zongorázás.
A legjobb mérhető
eredményeink közé tartozik, hogy az első hullámban a Mazsihisz-BZSH koronavírus
segélyhívó száma a Google harmadik találata volt tartósan Magyarországon.
Több, mint húsz
fogadott hívás óránként.
Több, mint 300 nem
fogadott hívás óránként. Persze nem volt ez minden nap, de kivettük belőle a
részünket. Kicsi csapat vagyunk. Egyszerre egy ember fogadja a hívást. Egy ill.
kétórás műszakokat vállaltunk. Az ügyeletes nevét hozzárendeltük a telefonos
ébresztéshez, hogy a vekker csörgésekor rögtön tudjuk, hogy kire kell
átirányítani a bejövő hívást a központi számról.
Az első szakaszban
a 105. napban húztuk meg a határt. Megálltunk. Összegeztünk. Pontosítottuk a
protokollt. Kerestük olvastuk a szakirodalmat. Kerestük és megtaláltuk a
fejlesztés lehetőségeit, a költségek csökkentése mellett. Új projekt
telefonszámokat, egyszerűbb készülékeket kaptunk, jobb akkumulátor idővel. Újra
és újra átgondoltuk a munkamegosztást és a minőség ellenőrzését. Amikor ilyen
aprólékosan próbálom magyarázni, hogy mit is csináltam, mit is csináltunk én
látom magam előtt a barátainkat és a biztonsági csapat tagjait, akik a Kontroll
Szobában voltak a partnereink.
A második hullámban
260 munkanapot teljesítünk. Agyaltunk rajta, és éldöntöttük mikor zárunk be.
Ahogy a két hullámban különbözött a halálozás mértéke úgy változott a hívások
fogadásának a lelki terhelése is. A hívásoknak nemcsak mennyisége, minősége is
van. Sokat tudnék sztorizni.
Úgy döntöttünk
menet közben, a saját szakmáink szabályait is ismerve, hogy a segítők lelki
egészségével is kell foglalkoznunk. Kértünk és önkéntes vállalásként kapunk
szupervíziót, hogy magunkra, és egymásra is figyeljünk. Annyira jó. A jövő
héten már nem zoomolunk. Élőben csoportozunk egy zárt civil, és nem hitközségi
helyszínen. Nem kocsma. A telefonos munka mellett felépítettük párhuzamosan az
új feladatainkat, mert szükség volt a segítségünkre. Beszálltunk csapatként a
Szeretetkórház oltópontjának önkéntes munkaköreinek ellátásába orvosként,
ügyvédként, pénzügyesként, nyugdíjasként, egyetemistaként, közgazdászként. Van
aki rasekol. Van, aki hitközségi dolgozó. Van, aki nem, de szintén zsidó és a
szabad idejét a kórházba vitte vagy vállalta a többletmunkát a segélyhívó
mellett, hogy mi az oltóponton lehessünk.
Az, hogy több, mint
12.000 ember beoltását segítettük elő eddig az a mi sikerünk is. Jó kollektíva
dolgozik a kórházban. Hajtunk tovább velük abban a szünetben is, amikor a
segélyhívások fogadását szüneteltetjük. Akinek megvan az oltása miatt a
védettsége és betársulna az oltópontra a zsidó közösség tagjaként a mi
kórházunkba segíteni - keressen meg minket.
Nem kerestük.
Megkaptuk. Az utolsó nagy projekt, amit felvállaltunk, az idős otthonok
kinyitásakor a BZSH Újpesti Idősotthonának és az elmeszociális részlegének
telefonos időpont foglalási rendszerének a működtetése és online rögzítése a
biztonságos, ellenőrzött beléptetéshez. A cél az otthon személyzetének
tehermentesítése abban az átmeneti időszakban, amikor visszatér a hétköznapi
működés keretei közé. A szabályok: félórás befoglalható időablakok, védettség,
maszkviselés. További cél a szervezettség segítségével a lehető legnagyobb
számú hozzátartozó számára átlátható módon, a kockázatok csökkentésével
biztosítani a látogatást a lehető legtöbb lakóhoz.
Köszönjük a
családtagoknak, hogy megosztották velünk az örömüket, hogy végre láthatják a
rokonukat és megölelhetik. Köszönjük, hogy elfogadták és betartották a
Krízismenedzsment szabályait. Órák alatt állt össze ennek a feladatnak a
telefonos és netes megoldása és már jöttek is az időpontkérések. Az anyák napja
hétvégén indult ez a program. Kettőnknél csörgött péntektől hétfő reggelig. A
látogatás biztosításának is volt egy helyszíni kézzel fogható megvalósítása.
2021. június 8-án, kedden
már az otthon feladata a látogatások szervezése és fogadása. A +36 30 541-8771
átmenetileg nem hívható. Mást csinálunk. Letesszük a kagylót. Köszönöm.
dr. Gádor György írása
