Melankolikus
téli öltözetét feledve, s a tavasz mámorító illatát érzékelve, újbóli
pompájában tetszeleg a mindig megújuló természet. Még a fülünkbe cseng púrim
ünnepének zoomon keresztül is érzékelt farsangi kavalkádja, az est-reggeli
megila olvasás sokszorta átélt csodája, a történelmi igazság diadala. Mégis,
már itt van niszán hava, első a hónapok között. A szabadság hónapja.
Az idei pészach főbb dátumai a polgári időszámítás szerint
Az alábbiakban
dr. Schőner Alfréd főrabbi, a Hegedűs Gyula utcai zsinagóga vallási vezetője
ünnepi gondolatait olvashatják.
A kezdet.
Az
évszázadok viharáradatát nem mindig játszi könnyedséggel túlélő zsidó hagyomány
örök ihletettségű törvénykönyve a következőképpen fogalmaz: „megváltás és a
csodák kezdete"
Ekkor,
niszán havában van peszach, a szabadság nyolc napja, az Egyiptomból való csodás
megmeneküléséé, mely esemény beívódott a zsidóság történelmi emlékezetébe. Ha
kiejtjük a „szabadság" szavát, az áhítat dallamára dobban a szív.
Emlékeztet az Örökkévaló, a Világ Alkotója végtelen kegyelmére, akinek
szeretete átfogja a földet, s kinek kegyelme szebbé teszi a világot. Ki nem
feledte Micrájimban sínylődő népét, ki Mózes szájára szabta a szót. A szót,
mely diadalmasan dörgött az ókori önkényuralom reprezentánsa és megtestesítője,
a fáraó felé: „Engedd el az én népem, hogy szolgáljanak engem."
S a
megmenekült, a sivatag megannyi traumáját végigszenvedő nép emlékezett. S
emlékezik ma is a szabadulásra, a szabadságra, a legszebb fogalmak egyikére.
Teszi ezt
széder este, peszach ünnepének megannyi drámát érzékeltető éjjelén, ahol
találkozik „Peszach Micrájim", azaz a Múlt gondolata, és „Peszach
Leátid", a Jövő eszménye.
De
fókuszában ott vergődik a jelen, olykor a mindennapok varázsa, a manhattani
ikertornyok magasba törő és dédelgetett álma, de olykor a legújabb kor okozta
történelem is, amelyet beárnyékol és füstfelhőjével betakar az álom
összeomlása. A ma embere dadogva megfogalmazott félelmekkel kérdi: Lesz-e
lehetősége a hivatását teljesítő emberiségnek úrrá lenni a fizikai, a szellemi,
a lelki terror nyomasztó félelmén, feszültségén?
Ebben az
új világban, a számítógépek, a géntérképek, a mobiltelefonok, a komputerközpontok
korában, a számarányában megcsappant magyarországi zsidóság hite újból éledni
látszik, s lassan – meglátjátok – ismét megtalálja azt az évszázadok
megszentelte hagyományban.
Régi
szövegkörnyezetben, de időnként már szefárdi kiejtéssel ejti ki az imádság
szavát. Régi környezetben, de mindig megújulni kész áhítattal tekint az éteri
magasságok felé. S a lélek mélyéből tör fel az ismert és írásban rögzített
kérdés: „Miben különbözik ez az éjjel a többi
éjjeltől?"
Az
időnként már lankadni látszó erőt megújítja az élet igenlése, a széder esti
könyv, a Haggada, immár új külsőt ölt, s a megújulás formai álmát ringatja. Az
ősi betűk, az örök értékű textus, a téren és időn felül álló üzenet
újrafogalmazódik. Felértékelődik, s az őt megillető piedesztálra kerül az
internet korában.
Ismét
énekeljük az ősi dallamokat, ismét megérint bennünket a peszachi varázs, a soha
nem felejtett szülői mosoly, a múlékony élet, a tovatűnő idő. Széder este az
örök értékeket ünnepeljük, a szabadság és a hagyomány reményét. Múlékony
világunkban a felülmúlhatatlant, talmi értékek között a szellem igazgyöngyeit.
„Az Őrködés
éjszakája ez az Örökkévaló előtt, amelyet meg kell őrizni Izráel összes
gyermekeinek nemzedékeiken át." (Semot. 12.42)
Őrizzétek
és mondjátok el gyermekeiteknek, az utódoknak, hogy a hagyomány láncolata ne
szakadjon meg, de legyen erős, mint az ember reménye, az emberi remény a hívő
lélek legmélyén.