Lőw Lipót és öröksége Szegeden – konferencia és emlékkiállítás

2021. Május 21. / 17:06


Lőw Lipót és öröksége Szegeden – konferencia és emlékkiállítás

Löw Lipót és öröksége címmel rendeztek a Szegedi Zsidó Hitközség dísztermében emlékkonferenciát és kiállítást a neves szegedi rabbi születésnek 210. évfordulója és a Hitközség fennállásnak 240. évfordulója kapcsán, a hitközség Gutenberg utcai székházában május 20-án. Lőw Lipót, majd fia Immánuel 94 éven át, 1850-től 1944-ig szolgálták Szeged zsidó közösségét. 

Az eseményen Pataricza Dóra történésznek és Oszkó Ágnes Ivett művészettörténésznek Löw Immánuel-, Szentgyörgyi Anna projektmenedzsernek Löw Lipót-emlékplakettet adott át Buk István, a Szegedi Zsidó Hitközség elnöke. Pataricza Dóra online jelentkezett be Turkuból és tartotta meg előadását Szeged zsidó építészeti hagyományairól. 

Az eseményt Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnöke nyitotta meg. Az alábbiakban a megnyitón elhangzott beszédet olvashatják teljes terjedelmében.

szeged-heisler-előadás.jpg

Egy rabbit soha nem kinevezése, hanem tudása és hitelessége képes a közösség valódi szellemi vezetőjévé tenni.

Mindenekelőtt örömömet fejezem ki, hogy végre nem az online tér szűken keretezett, kicsit személytelen világában, hanem személyesen tudunk találkozni és megemlékezni az 1811. május 22-én, idén pontosan 210 esztendeje született Lőw Lipótról, születési nevén Júda Leib Lőw-ről. Örömöm kétszeres, hiszen éppen most, amikor a magyarországi neológia súlyos közéleti támadások alatt áll, amikor vannak egyesek, akik felekezeti státuszunkat, mások zsidó létünket kérdőjelezik meg, akkor nem csak az évforduló teszi aktuálissa a Lőw Lipótról szóló emlékezést, hanem munkássága kapcsán aktuális üzeneteket kapunk egy egészen kiváló és különleges embertől, Nagykanizsa, Pápa, majd Szeged rabbijától.

Tudom, történelmietlen amikor a „mi lett volna ha” kérdésére próbálunk válaszokat keresni. A mai konferencia előadóinak listáját látva biztos vagyok abban, hogy sok komoly, tudományos igénnyel megfogalmazott előadást fogunk hallani Lőw Lipótról, munkásságáról és koráról. Mégis veszem a bátorságot, s maradok tudománytalan – a tudományt hagyjuk a tudósokra, majd ők elmondják, azt, amit tudnak. Izgalmas kérdés, amennyiben mégis eljátszunk a gondolattal, mi lenne, ha Lőw Lipót köztünk lenne, hogyan viszonyulna az aktuális közéleti vitáinkhoz, a zsidó felekezetek közötti konfliktusokhoz?   A következő néhány percben ezzel a fikcióval próbálok meg néhány fontos tanulságot megfogalmazni.

Löw Lipót volt az első igazi modern rabbi. Igazi mester, aki egy új szellemi irányt jelölt ki a magyarországi zsidóság számára. Egyben az egyetemes magyar szellemiség jelentős alakja abban a korban, amikor zsidók és nem zsidók oly’ termékeny szövetsége Magyarországot a modernitás sínpárjára irányította. Egyszerre volt jelentős történelmi szereplő (a 48-as forradalmi honvédség első tábori rabbija), a zsidó tudományosság és művelődés elindítója: olyan személyiség, aki máig érvényes hatállyal irányt szabott a magyar zsidóságnak.

Mi volt a célja Lőw Lipótnak? Úgy fogalmazott, hogy elsősorban a magyarországi zsidóság fennmaradásának, kibontakozásának, előrehaladásának az ügye.

S mit fogalmazott meg 130 évvel később a Mazsihisz 21. századi vezetése: a zsidóság fennmaradásának, kibontakozásának és a közösség fejlődésének stratégiáját. Lőw Lipót a modernizációt és az integrációt e cél leghatékonyabb, legcélravezetőbb eszközének vélte. Szemben állt mindazokkal, akik az akkor divatossá vált kikeresztelkedést javasolták, és mindazokkal is, akik a befelé fordulást támogatták; úgy vélte, egyszerre kell megmaradni a hagyományos alapoknál és élni a modernizáció értékeivel. Lőw ezzel a neológia alapjait fektette le. Mai szlogenünket, a változó világra nyitott zsidóságról akár használhatta volna Lőw is. A főrabbi és elvrokonai mindig "arra törekedtek, hogy a zsidó vallás törvényeit összhangba hozzák a polgárosodás követelményeivel, de arra mindig ügyeltek, hogy ezeket a reformokat a zsidó hagyományon belül hajtsák végre". Ha Lőw Lipót ma köztünk lenne, akkor most, a május 30-i Mazsihisz közgyűlésen bizonyára egyhangú felkiáltással kapná meg az Országos Főrabbi címet.  Egyedül az általa annyira szorgalmazott emancipációval nem tudunk már mit kezdeni, hiszen az 1867-ben már megtörtént, ő vezette a mozgalmat egészen addig, amíg el nem érték céljukat: 1867 -ben az országgyűlés  kimondta a zsidóság polgári és politikai egyenjogúsítását. Az, hogy ma beszélhetünk Fidesz közeli zsidó felekezetről, meg beszélhetünk nem Fidesz közeliről, tulajdonképpen Lőw Lipótnak és emancipációs mozgalmának köszönhető, s milyen furcsa fintora a sorsnak, hogy ma egy kormányközelivé emancipálódott mozgalom Lőw Lipótot hezitálás nélkül kergetné el a zsidó közösség éléről. Legyen ez az első tanulságunk.

Lőw Lipót Cerna Horán, egy piciny morvaországi faluban született. Monarchián belül ugyan, de anyanyelve a jiddis volt, amihez hamar hozzátanulta a cseh és a német nyelvet. Magyarul egyáltalán nem tudott, azt csak később tanulta meg, mégis magyar nyelvű prédikációi a legékesebb magyarsággal szólították meg a hallgatókat.  A szónok, aki néhány évvel korábban még egyetlen szót sem tudott magyarul, 1848-ban már egy veszprémi borbélymester szerint „oly tiszta magyarsággal adá elő dicső szónoklatát, mintha legnagyobb magyar faj lett volna”. Első magyar nyelvű prédikációja 1845 -ben jelent meg nyomtatott formában. S megint egy aktualitásba botlik az ember: a Mazsihisz egy német nyelven tanult, francia rabbicsaládból származó izraeli rabbit szeretett volna alkalmazni. A szándék meghiúsult, sokan a magyar nyelv aktuális hiánya miatt megkérdőjelezték a jelentkező alkalmasságát. A második tanulságot pedig érdemes levonni: idegen országból érkezőt nem anyanyelve, hanem tehetsége alapján kell mérlegre tenni.

Lőw mélyreható történelmiteológiai  és esztétikai  ismereteit a zsidó szertartásrend modern alapokon nyugvó megújításának szolgálatába állította. Magyarország  egyik legismertebb prédikátoraként részt vett szinte minden hazafias ünnepségen és zsinagóga-felszentelésen. 1870 -ben adta ki magyar nyelvű prédikációit, ez volt az első zsidó prédikációgyűjtemény, ami magyarul megjelent. Lőw beszédéiben egyesek szerint egyesítette a keresztény prédikáció alapos, logikus felépítését a bonyolult haggadai elbeszélések szellemes elemzésével. 

Tanulmányai, a halach ától felölelték a zsidóság teljes talmud  utáni történetét. A zsidó élet és jog fejlődésének a halacha irodalma alapján kívánt irányt szabni. Mindig igyekezett a zsidóság érdekében megcáfolni azt a nézetet, mely szerint a zsidó vallás erkölcsi és szokásrendszere változatlan maradt a németországi reformáció  kezdetéig. Legfontosabb régészeti tanulmányait és válaszait azzal a céllal írta, hogy bizonyítsa a zsidó intézmények fejlődését és sok esetben, hogy kimutassa más népek szokásainak hatását. Lőw Lipót kiváló szónoki képességeivel és tudásával minden közéleti támadástól meg tudná ma is védeni a Mazsihisz közösségét. A zsidó vallás szüntelen fejlődése ugyanis nyomon követhető. 

Gondoljanak csak bele, a Tóra által megkövetelt parancsok teljesítéséhez képest micsoda fejlődés volt a középkor egyik legnagyobb Tóra tudósának, Maimonidésznek törvényei, majd milyen érdekes fejlődést mutatott a Joszef Káró által elkészített Sulchan Áruch (Terített Asztal), ami létrehozta a zsidóság vallásos egységét, rendet teremtve a korábbi vallásjogi döntések káoszában. A Lőw Lipót által vallott szokásjog tanításának a mai kor számára aktuális üzenete van. Harmadik tanulságunk szerint, aki nem hisz a zsidóság folytonos fejlődésében, az a zsidóság lényegét, a gondolkodás szabadságát tagadja meg.

Mélyreható teológiai, művészeti, kulturális ismeretei a haláláig a neológia szellemi vezetőjévé tette. Tisztelték, nem csak a zsidók, de a más vallásúak is. Tudása mellett ugyanis hitelességéhez nem férhetett kétség. S számomra ez is elgondolkoztató kérdés: vajon egy Lőw Lipótnak szüksége lenne-e cafrangra, kinevezésre, valamilyen titulusra, vagy bármi egyébre? Mert Lőw Lipót rangját ugyanúgy, mint Scheiber Sándor, vagy Schweitzer József társadalmi elismertségét nem a címek, hanem az a széleslátókörű elkötelezettség alapozta meg, amire ma is nagy szüksége van a Mazsihisznek. Május 30-án az országos főrabbi kinevezését fogja a közgyűlésünk jóváhagyni: a kinevezettnek bizonyára lesz még tennivalója ahhoz, hogy ha nem is Lőw Lipót szintjére, de annak irányába emelkedjék. Utolsó tanulságként talán ezt lehetne megfogalmazni: egy rabbit soha nem kinevezése, hanem tudása és hitelessége képes a közösség valódi szellemi vezetőjévé tenni.

Végül azt kívánom a konferencia valamennyi résztvevőjének – amikor minden figyelmünket az egészségért való aggódás köti le – kicsit Lőw Lipót távoli segítségével és a mai előadók értékes szavaival szellemileg gazdagabban és testileg is egészségben térjünk vissza a hétköznapok létküzdelmeihez.

szeged-tárgyak.jpg

Köszönöm megtisztelő figyelmüket 

Igazi 21. századi élmény volt, amint Pataricza Dóra bemutatta a hallgatóságnak Finnországból a hitközség Baumhorn Lipót-tervezte épületét, amelynek dísztermében ültek, a Róth Manó-féle üvegablakokkal. 

Oszkó Ágnes Ivett a szegedi új zsinagóga szimbolikájáról beszélt. Löw Lipót munkásságával, beszédeivel, szerepével a zsidóság emancipációjában Radnóti Zoltán főrabbi, a Budapesti Zsidó Hitközség Rabbiságának igazgatója, Glässer Norbert, az SZTE BTK Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszékének egyetemi adjunktusa és Zima András, az OR-ZSE egyetemi docense foglalkozott. 

A konferencia utolsó előadását kézzelfogható – jobban mondva megcsodálható – tárgyak uralták. A szegedi zsidósághoz, illetve Löw Lipóthoz kapcsolódó kegytárgyakat mutatott be Toronyi Zsuzsanna, a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár igazgatója. A Löw Lipótnak ajándékozott serleget és Bibliát, valamint az emlékére kihímezett Tórapólyát felvételen tekinthették meg a résztvevők. A helyszínre hozták viszont az új zsinagóga közelmúltban felújított kegytárgyait. (Délmagyar.hu)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi a szeretetről
2024. Március 08. / 07:00

Jonathan Sacks rabbi a szeretetről

Zsidó világ
Örök tűz égjen az oltáron – Jó szombatot!
Közélet
Adománygyűjtés a kunhegyesi gettó emléktáblájára