Kereszténység és „héber hullám": tanítani és tanulni kell a zsidó vallás gyökereit

2019. Május 13. / 12:14


Kereszténység és „héber hullám": tanítani és tanulni kell a zsidó vallás gyökereit

Szerző: Kácsor Zsolt

Fináli Gábor rabbi Fogarasi Gábor református lelkipásztorral a Hunyadi téri zsinagógában beszélgetett a kereszténység körében tapasztalható „héber hullámról”, az antijudaizmusról, és a két vallás múltbéli és jelenlegi kapcsolatáról.


A nagyobb keresztény egyházak az utóbbi években teljes egészében újraértékelik a zsidósághoz való viszonyukat, s az evangélium tükrében másképp értelmezik a zsidóságot, mint korábban.  Ennek a „héber hullámnak” vajon milyen folyamatok állnak a hátterében? Ez volt a központi kérdése annak a rendkívül izgalmasra sikeredett beszélgetésnek, amelyet a napokban Fináli Gábor rabbi folytatott Fogarasi Gábor lelkipásztorral, az Újpalotai Református Egyházközség alapító és templomépítő gyülekezeti lelkészével a Hunyadi téri zsinagógában. S hogy miért rá esett a rabbi választása? Fináli erről azt mondta: kevés olyan embert ismer Magyarországon, aki ebben a témakörben Fogarasinál jártasabb volna, ráadásul igen nagyra becsüli a lelkész személyes bátorságát abbéli tevékenységében, amit a zsidóság védelmében, elismertetésében kifejt.

Fogarasi Gábor többek között azt monda: ma már viszonylag általános, hogy az egyházak papjai és rabbijai párbeszédet folytatnak egymással, de arra is szükség volna, hogy a keresztény gyülekezeti tagok és a zsidó hitközségek tagjai találkozzanak és beszélgessenek egymással, mert ebben óriási a hiány, de egyúttal óriási a lehetőség is. Ezután a lelkész először arról beszélt, hogy ő maga személyesen miként találkozott a zsidósággal, majd kiemelte azt a három pontot, amely szerinte a zsidóság és a kereszténység kapcsolatában sarkalatos: az egyik ilyen pont Jézus-Joshua személye, a másik a zsidóság és a kereszténység közös múltja, a harmadik pedig a közös jelene.

IMG_20190502_192648.jpgFogarasi Gábor (balról) és Fináli Gábor

A téma örök aktualitását mi sem mutatja jobban, hogy beszédében Fogarasi Gábor megemlítette: általános és középiskolás diákként többször hallotta, hogy egy-egy diáktársuknak a zsidóságát emlegették, méghozzá olyan hangsúllyal, mintha a „zsidó” szó egy borzalmas betegséget jelölne. Ám ez nem a múlt – hiszen a lelkész hozzátette: éppen a Hunyadi téri zsinagógában tartott összejövetel napján hallotta az egyik iskolában, ahol tanít, hogy az egyik gyerek a másiknak azt mondta: „te rohadt zsidó”. Ráadásul ez másodjára fordult elő pár héten belül. A lelkész úgy fogalmazott: ha ezt nem a saját fülével hallja, akkor el sem hiszi. Igaz, szerinte a gyerekek azt sem tudták, hogy mit mondanak, igazából az otthon hallott sztereotip szidalmakat hozhatták magukkal. Fogarasi mind a két gyerekkel leült beszélgetni, és elmondta nekik, hogy mit gondol erről a dologról. 

A lelkész kifejtette: olyan társadalomban élünk, amely magát valamiféleképpen kereszténynek tartja, de szerinte „ez csak egy máz, egy fogalom”, és döbbenetes, hogy ebben a társadalomban elsős és harmadikos gyerekek zsidóznak. Fogarasi szerint a keresztény közösségekben azoknál az embereknél érhető tetten a zsidózás, akik a szívükben igazából nem tértek meg, azaz nem születtek újjá a hitben. Aki szívből megtér, az szerinte nem zsidózik, hiszen maga Jézus-Joshua is zsidó volt. Mint fogalmazott: ha keresztény emberként teljes valómmal Jézus felé fordulok, akkor lényegében teljes valómmal a zsidóság felé fordulok.

A zsidóság és a kereszténység közös múltjáról azt mondta: érteni véli azokat a fiatal zsidókat, akik szerint a zsidó identitás középpontjába nem a holokausztot kellene állítani, hanem más identitásalapot kellene megfogalmazni, ugyanez viszont nem állítható keresztény oldalról, elvégre szerinte „mi, keresztények nem léphetünk túl a holokauszton, ez máig földolgozatlan, marcangoló valóság”. A zsidóság és a kereszténység jelenéről szólva kifejtette: a keresztény közösségekben tanítani és tanulni kell a vallás zsidó gyökereit, eredetét és hagyományát, így például a keresztény úrvacsorát sem lehet megérteni a zsidó pészach nélkül.

Fináli Gábor egyik érdekes kérdése az volt, hogy a kereszténység körében a zsidósággal kapcsolatban tapasztalható „gyökérkezelés” és „héber hullám”, vagyis a zsidóság felé való odafordulás módosítja-e a kereszténység térítő misszióját?  Azaz feladatának érzi-e a kereszténység, hogy megtérítse a zsidókat? Erre Fogarasi Gábor azt válaszolta: bárki odafordul hozzá azzal a kéréssel, hogy Isten igéjéről akar hallani, akkor elmondja az evangéliumot, de teljesen más a kontextus, ha zsidó személyről van szó. Hozzátette: a missziós tevékenység alázatra készteti az embert, a misszió lényegében párbeszéd, mondta, hiszen a hit csak párbeszédben képes megszületni, ezért oda kell rá figyelni, hogy pontosan kivel beszélgetünk róla. 

A beszélgetésen többször szóba került a holokauszt, amelyről Fináli Gábor azt mondta: a népirtás hátterét nem lehet megérteni a Szovjetunió sikere nélkül, azaz szem előtt kell tartani azt a tényt, hogy a korban olyan kommunisták vittek vezető szerepet, akik nem zsidó vallásúak, hanem zsidó származásúak voltak. Ez a magyarázata annak, hogy a sarló és a kalapács, azaz a kommunista szimbólumok ma hosszabb árnyékot vetnek a zsidóságra, mint Jézus szögei. Holott – mint fogalmazott – élesen el kell választani egymástól, hogy mit tettek egyes zsidó származású emberek, és mit tesz a zsidóság maga.

Fogarasi Gábor azon megjegyzésére, miszerint elképesztő belegondolni, hogy a deportálások idején a keresztények  az üldözött zsidókban nem látták meg magát Jézust Krisztust, a rabbi azt válaszolta: az antijudaizmus hatása éppen az volt, hogy a keresztények a zsidókban eleve nem Jézust, hanem Júdást látták. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Szívszorítóan szépen kezdődött az emlékezet éve
Zsidó világ
Csak semmi córesz! – elindult a Mazsihisz podcast
Élet + forma
Sajnos kikapott az izraeli futballválogatott Budapesten