Ábrahám Pál, egy világhírű zsidó operettszerző a nácizmus korszakában

2016. November 02. / 16:13


Ábrahám Pál, egy világhírű zsidó operettszerző a nácizmus korszakában

Mesés vagyonokat kerestek a darabjain, amíg ő Pesten nyomorgott, az egész világot az ő zenéje derítette jókedvre, miközben ő maga súlyos depresszióval küzdött és egy idegszanatóriumban halt meg. Tudták, hogy a nótát, misterint „Harmickettes baka vagyok én?”, egy zsidó komponista szerezte?


__brah__mp__l.jpg

Ő is csodagyerek volt, zongorista csodagyerek, mint szinte mindenki, aki csak kicsit is számít a zene világában. Apatinban született, egy ma Szerbiához tartozó, jobbára német nemzetiségű kisvárosban a 19. század utolsó évtizedében, tudják, „izraelita” családban, Ábrahám Jakab és Blau Flóra gyermekeként. Az apatini katolikus templomban kísérte a miséket, amíg fel nem költöztek Pestre és el nem kezdte zenei tanulmányait, amelyeket a szigorú szülők félbeszakítottak: féltették gyerekük megélhetését és banktisztviselőt csináltak belőle. Később kiderült, hogy igazuk volt, Ábrahám Pál nem tudott annyira világhírű lenni, hogy ne nyomorogjon, miközben a kiadók degeszre keresik rajta magukat.

Banktisztviselőként, hobbiból jazz-zenekarokat vezényel, így kerül közel, a jazzen át, az operetthez a 20-as évek legvégén. Közreműködik a Zenebona című darabban és már innen megjegyzik a nevét.

Az utolsó Verebély-lány, első operettje már igazi siker, benne éneklik öntudatosan Ferenc Jóska nosztalgia-katonái 1928-ban, hogy Harminckettes baka vagyok én, aztán a Hawaii rózsája és a Bál a Savoyban a gazdasági válság és a közelgő hitleráj nem túl feltűnően vidám Európájának alkonyi fényei. A derű utolsó pillanatait jelölik egy haldokló világ történetek záró lapjain. „Toujours l’amour”, örökké szerelem, énekli elszántan Törzs Jenő, mintha mi sem készülne történni éppen

Már 1932-ben, rossz előérzetektől gyötörve elhagyja Berlint, Bécsbe költözik, onnan jár haza Pestre. De a móka, dal, kacagás folyik tovább szünet nélkül, jön a reménykedés beszédes című darabja, a Történnek még csodák Turay Idával és Latabár Kálmánnal, aztán, már 1937-ben a 3:1 a szerelem javára Kellér Dezső közreműködésével, a fiatal Feleki Kamillal és Kazal Lászlóval.

De a csodák nem történnek meg, ezúttal is elmaradnak: a nácizmus először Ábrahám népszerűségének kitüntetett helyszínét, Németországot, aztán átmenetileg egész Európát felzabálja. Vége lesz a dalnak, legalábbis az öreg kontinensen.

Párizsból Kubába, majd Amerikába megy, ahol soha nem lesz már otthon – Európához tartozik, a helyhez, ahol megölnék, ahol a barbárság pusztít. Koldusszegény lesz és súlyosan depressziós, már itt kórházba kerül, nem bírják el idegei a szegénységet és a száműzetést.

Aztán a háború után végül Németország, a Német Szövetségi Köztársaság hazahívja, utolsó éveit Hamburgban éli le, folyamatos kezelés alatt áll.

Amikor 1960-ben, 68 évesen meghal, a Film, Színház, Muzsika megemlíti, de túl sok figyelmet már nem fordít rá a szocialista magyar nyilvánosság.

A Zsidó Hírügynökség arról számol be, hogy Nyugat-Németország vezető zenei személyiségei is részt vettek Ábrahám Pál komponista temetésén, aki a háború előtti Németország legnagyobb operettslágerei némelyikének a szerzője volt és „a hétvégén halt meg”. Magyar származású zsidó volt az elhunyt, akinek a nácik elől el kellett menekülnie Európából. A nácik betiltották a zenéjét, de második hazája, Németország később „hazahívta”.

Íme hát, meglelte hazáját végül szegény.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kultúra
Müller Péter Sziámi: Első kötet most
2025. Június 10. / 16:56

Müller Péter Sziámi: Első kötet most

Zsidó világ
Eliezer Ben-Jehuda: Egy nyelv, egy nép, egy újjászületés
Megemlékezések
Imádság a pharrajimos és a kislétai gyilkosság évfordulóján