A vészkorszakban a terezíni (Theresienstadt) lágerbe hurcolt, majd meggyilkolt Viktor Ullmann és Peter Kien „Atlantisz császára” címmel írt operát, amely szimbolikus elmélkedés életről és halálról. A mű alapján az amerikai Dave Maass és Patrick Lay olyan képregényt alkotott, amely méltó a halál árnyékában íródott operához.
A huszonéves Peter Kien költő-illusztrátor és a negyvenes éveiben járó Viktor Ullmann zeneszerző-karmester a csehországi Terezín (Theresienstadt) lágerében találkozott, és 1943-ban közösen írtak egy operát, amelynek a Halál a főszereplője. A történet szerint a földön egy Overall nevű, paranoiás császár uralkodik, aki ellen a Halál fellázad, és megmutatja, mi történne, ha senki sem halna meg.
Az operát a lágerben természetesen soha nem mutatták be. Ullmannt Auschwitzban meggyilkolták, Kien pedig valószínűleg tífuszbetegségben halt meg. A kotta és a librettó nagy része fennmaradt, és az 1970-es évektől már színoadin is játszották, előadták az Egyesült Államokban, Hollandiában és Lengyelországban is.
Az akkor tinédzser Dave Maass az 1990-es évek végén az arizonai Phoenixben bukkant rá egy bakelitlemezre, amely a nácik által „elfajzott” zenének tekintett műveket tartalmazott, ezen találkozott először Kien és Ullmann operájának egyes részleteivel. Mint később egy interjúban mondta, nagy hatást gyakorolt rá a mű, amely az emberi jogokról, a szólásszabadság fontosságáról, a háborúról és a tekintélyelvűségről szól.
Maass 2018-ban egy kongresszuson találkozott Patrick Lay képregény-rajzolóval, tőle származott az ötlet, hogy a történetet képregényben kellene felfolgozni. Maass ellátogatott a svájci Bázelbe, ahol Ullmann kézzel írt partitúráját őrzik, és elment a londoni Wiener Holocaust Könyvtárba is, ahol van egy kézzel írott librettó található.
Kien versei és történetei alapján Maass megírta a rejtélyes zsarnok, Overall császár háttértörténetét is, az eredmény pedig egy igazi XXI. századi képregény lett, amely komoly tanulságokkal szolgál.
A Jweekly.com cikke alapján