Chesván: A zsidóság mérték és viszonyítási arány

2013. Október 03. / 20:09


Chesván: A zsidóság mérték és viszonyítási arány

Zsidó hónapok / Chesván

Az őszi ünnepek során a zsidó lélek akarva-akaratlanul közel kerül Istenhez. A hithez, a valláshoz, a tradícióhoz, a filozófiához, az etikához, a transzendens világhoz, a misztikumhoz, a történelemhez, az irodalomhoz, a zenéhez. Vagyis az emberi alkotás összességéhez.


Ez az a teljesség, amely évezredek óta lenyűgözi a lelket, a szellemet, amely betölti világunkat, elvarázsolja gondolkodásunkat, befolyásolja érzelmeinket, s felemeli gyarló voltunkat a teremtés csodájához.

A zsidó ember – olyan mértékben, amely megadatott a számára – részese ennek a megejtő emelkedettségnek. Bölcseink egyike egyszer azt mondta: a zsidóság az egyetlen olyan méreg, amely betölti egész valónkat csakhogy pozitív módon gyakorol hatást életünk minden vonatkozására.

Eszmélő akaratunk sarkall a tanulásra, a minél több és többféle tudás megszerzésérére, pontos keretek között segíti időbeosztásunkat, fegyelmezi életvitelünket, megszabja morálunkat, irányítja családi kapcsolatainkat, elvezet bennünket a minőség feltétlen tiszteletéhez.

Ez a méreg jótékony, általuk vonzódunk a közösséghez – gondoljunk csak a minján intézményére –, s válik fontossá az alkotás, a szorgalom, a tehetség. És ez az a dolog, amely az élet minden idejében keretek között tart bennünket és erőt ad számunkra a holnapi fáradhatatlan cselekvéshez, a derűlátó jövőhöz.

A zsidóság mérték és viszonyítási arány a számunkra, a barátságos harmónia a tömegvonzás végtelen rendszerében. És a zsidóság szerelem is, vágy és beteljesülés és örök minta a minőségi magatartásra. Nem útmutató az egyéni életre, hanem egyenleg, átlag a sorsok összességében és szabad akaratunktól függ, hogy az életek, a minták hatalmas gombolyagából melyik szálat húzzuk ki magunknak, melyik fonalat választjuk, hogy melyik vezessen minket tovább, a végtelen felé.

A Tóra legelső szidrája, a Börésit a „Kezdetben” szava adta meg, indította el az első a legfontosabb gondolatot a számunkra, s a második a Teremtés, Noé vízözön utáni története, a remény ígérete és a szivárvány jelképe jelzi a csodálatos folytatást. Hogy emberként, morális lényként fáradhatatlan alkotóként hasonlatosak kívánjunk lenni az Örökkévalóhoz. Vagy legalábbis tegyünk kísérletet erre, folytatva a zsidó ősök kincses hagyatékát.

Benedek István Gábor

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Felhívás sátoraljaújhelyi megemlékezésre
Zsidó világ
Európa egyik legszebb szefárd zsinagógája – Szófiában