Szerdócz Ervin főrabbi: Válaszd a béke útját

2021. Május 21. / 16:08


Szerdócz Ervin főrabbi: Válaszd a béke útját

Miután befejeződött Szináj pusztájában Izrael gyermekeinek megszámlálása, I-ten ismerteti Mózessel a „szotá”, azaz a férje iránti hűtlenséggel meggyanúsított asszonyra vonatkozó törvényt – a Nuszó hetiszakaszról Szerdócz Ervin, az újpesti körzet rabbija osztja meg gondolatait.

„Szólj Izrael fiaihoz és mondd meg nekik: Ha valamely férfiúnak felesége rossz útra tér és elkövet ellene hűtlenséget…” (IV.M. 5/12.)

A „szotá” olyan asszony, akit a férje figyelmeztetett, hogy tartózkodjon egy bizonyos embertől, aztán mégis látták őt, hogy a felszólítás ellenében cselekedett. A nőt ilyenkor elviszik a Szentélybe a kohénhoz. Ha tagad és ártatlannak vallja magát, egy számára megalázó szertartáson kell keresztülmennie, innia kell „átokhozó” vízből, és ezzel bebizonyosodik bűnössége vagy ártatlansága.

Igen ám, de mi van, ha csupán arról van szó, hogy a férjére: „rászáll a féltékenység szelleme és féltékenykedik feleségére és az nem lett tisztátalanná.” (IV.M. 5/14.)

A Tízparancsolat tízedik parancsa: „Ne kívánd felebarátod feleségét, szolgáját, szolgálónőjét, se ökrét, se szamarát, semmit, ami felebarátodé!”  Ebbe a hosszú sorozatba beletartozik egy – talán – legösszetettebb, legfélelmetesebb dolog: a féltékenység kérdése. Bölcseink szerint a tízedik parancsolat az, amivel az ember csak magának árt és miközben szenved, tönkreteszi saját és társa életét, tönkremegy házasságuk és a már meglévő gyermekeik sorsa. A féltékenység nem más, mint a saját magában való kétkedés. Pszichikai teher: úgy érzi, hogy társa folyamatosan megcsalja. Ez az érzés nem hagyja nyugodni. Éjjel és nappal kínozza. Érzi, megbolondul, ha társa hozzáér, mert ott van benne a kétség, hogy nem is hozzáér, hanem máshoz. Ahogyan Anatole France mondja: „A nőknél a féltékenység csak a hiúság sebe. A férfiaknál mélységes gyötrelem, olyan mély, mint a lélek kutja, mint a testi szenvedés…”. Kész paranoia. Van erre megoldás? Maga a Tóra adja a megoldást (IV.M. 5/15-31.) A féltékenységtől, ettől a pszichés állapottól csak úgy lehet szabadulni, ha meggyőzik a féltékenykedőt. Ehhez viszont a szó nem elég, ehhez valami más is kell! Valami olyan, ami túlmutat a feltételezésen, valami misztikus próba, valami – mondjuk ki – hókusz-pókusz, ami legyőzi a kételyt, ami elementáris bizonyosságot ad.

Íme, a rítus, ami a férj jelenlétében játszódott le: „...akkor vezesse a férfi feleségét a paphoz…" „És a pap vezesse közelebb és állítsa az Örökkévaló színe elé.” Rási mondja: a pap szüntelen vezette az asszonyt a szentélyben körös-körül, egy helyről a másikra, hogy kifárassza és valljon. Haját leengedik, hogy megszégyenüljön.

„És vegyen a pap szent vizet cserépedényben és a porból, mely a hajlék talaján van, vegyen a pap és tegye be a vízbe.” Kezébe adták és tartania kellett, hogy elfáradjon keze és önként valljon. A vizet a medencéből vették, melyet az erényes asszonyok adományából készítették.

„És itassa meg az asszonnyal keserűség átokhozó vízét és a víz, mely az átkot hozza, beléje megy és keserűséggé válik.”  Ha nem akarja meginni a vizet, kényszerítették rá. Ha bevallotta bűnét, mentesítették a megivásától.

„És mondja a pap: „ …az átokhozó víz menjen beleidbe, hasadat dagassza meg és ágyékodat tegye beesetté. És mondja az asszony: Ámen, Ámen.”

„Ha ártatlan volt, a víznek nem volt hatása az asszonyra. Áldássá vált megszégyenítése” – mondja a Talmud Sota traktátus.

Az egészben az a legkülönösebb, hogy soha egyetlen asszonynak se lett semmi baja a megivott „átokhozó” víztől. Minden asszony ártatlan volt, akit férje meggyanúsított. Bizonyosan volt asszony, aki megcsalta férjét. A rítus viszont túlmutat ezen a kérdésen. A féltékenység istenítéletét: Jochanan ben Zakkaj hatályon kívül helyezte a törvényt! I-enre bízta és a kikapós asszony lelkiismeretére.  Ezt ne tudná a Talmud: „Nincsen erősebb, mint az asszony, aki el akar érni valamit és nincsen erősebb, mint az asszony, aki el akar kerülni valamit”.  A Talmud Szóta 3a. ezekkel a szavakkal oldja meg a kérdést: „Senki sem vétkezik, hacsak nem szállja meg a balgaság szelleme”.  A kérdés megoldódott! Akkor ment lesz a férfiú a bűntől „A féltékenység balgaság" (5/31.) „Amiről nem tudsz, az nem fáj.” A férfi féltékenysége elszállt, mint egy rossz álom…

Nézzük meg a kérdést egy haszid történet alapján.

Az aptai Avraham Jehósua Hesel rabbit felkereste egyszer egy tekintélyes asszony, hogy tanácsát kérje egy lelkiismereti ügyben (bántotta a titkolt kapcsolata). De alighogy a rabbi rápillantott, nekitámadt: Te szajha, éppen az előbb vétkeztél és máris ide merészkedsz az én tiszta szobámba? Mire az asszony tiszta szívből így válaszolt: „Te Avraham Jehósua Hesel rabbi! Te nem tudod, hogy a világ teremtője elnéző a bűnösökkel szemben, számláját nem nyújtja be azonnal, egyetlen teremtményének titkát se fedi föl, azok pedig nem szégyenkeznek, ha megtérnek Hozzá és nem rejti el arcát előlük.” A rabbi csak ült a székén és nem tudta megállni, hogy el ne fedje, amit a világ Teremtője is eltakar…

„Azóta szokta mondani az aptai rabbi: Soha senki nem diadalmaskodott fölöttem, csak egyszer egy bűnös asszony...”. „Nincsen erősebb, mint az asszony, aki el akar érni valamit és nincsen erősebb, mint az asszony, aki el akar titkolni valamit.”

Ps. Mielőtt valaki azzal támadna, hogy egyéni módon elbagatellizálom a Tórai törvényt, üzenem: van két út! Az igazság útja és a béke útja!  Bölcseink is azt tanácsolják: „Válaszd a BÉKE ÚTJÁT!”.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek