Binjomin rabbi: Tu BiSvát nem attól különleges, amit mondunk, hanem attól, amit nem

2025. Február 14. / 11:44


Binjomin rabbi: Tu BiSvát nem attól különleges, amit mondunk, hanem attól, amit nem

– Ha megnézzük az imáink rendjét, akkor az egyetlen eltérés, amit Tu BiSvát napján tapasztalunk, az az, hogy nem mondjuk el a Táchánunt, vagyis a csendes imánk után mondott fohászkodó szakaszt – írja Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda körzet rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin legújabb számában.

Ellentétben a széles körben elterjedt elképzeléssel, Tu BiSvát különleges napja nem sorolható sem a tórai, sem a rabbinikus ünnepnapok közé. Akkor miért is „ünnepeljük”? 

„Négy újév van. 

Niszán hónap 1-jén van a királyok és ünnepek új éve. 

Elul hónap 1-jén van az állatok tizedelésének új éve. Rabbi Elázár és Rabbi Simon szerint Tisri hónap 1-jén. 

Tisri hónap 1-jén van az évek, a hetedik évek [smitá], az ötvenedik évek [jovél], az ültetés és a zöldségek új éve. 

Svát hónap 1-jén a fa új éve Bét Sámáj szavai szerint. Bét Hilél azt mondja: 15-én.”
(Misna, Ros Hásáná 1:1)

Tu BiSvát szó szerint nem más, mint Svát hónap 15-e (a tu szócska a 15-ös szám leírása héber betűkkel). Ez tehát az egyetlen az itt felsorolt „újévek” közül, ami nem a hónap 1-jére esik. 

Ez azért is érdekes, mert ha megnézzük az imáink rendjét, akkor az egyetlen eltérés, amit Tu BiSvát napján tapasztalunk, az az, hogy nem mondjuk el a Táchánunt, vagyis a csendes imánk után mondott fohászkodó szakaszt. 

Ez a kérésekkel és érzelmes panaszokkal sűrűn ellátott rész általában azokon a napokon szokott elmaradni, amik valamivel ünnepélyesebbek a többinél. Tórai vagy rabbinikus ünnepnapokon azonban nem ez az egyetlen változás.

A jelentősebb ünnepnapokon mind az Ámidában, mind az étkezés utáni áldásban megjelenik a Jáále vejávo („szálljanak fel imáink”) betoldás, míg Chanuka és Purim napjaiban szintén e két imában Ál hániszim betoldást mondunk („a csodákért és a megmenekülésért”). 

Szintén gyakran jelzi egy nap ünnepi jellegét a Hálél, vagyis a dicsérő zsoltárok (113-118. zsoltár), melyeket a reggeli ima hangos ismétlése után szoktunk elmondani. 

Tu BiSvát azonban (akárcsak például Lág BáOmer) nem attól válik különlegessé, amit mondunk, hanem attól, amit nem mondnunk. Ha megnézzük a fenti misnát a négy újévvel, azt láthatjuk, hogy a négy újév egyikén sem mondjuk el a Táchánunt. Hiszen az összes többi nap a hónap 1-jére esik, amikor – újhold révén – egyébként sem mondanánk. 

Így lényegében azáltal, hogy Tu BiSvát napján sem mondjuk el, azt mintegy egy szintre hozzuk a többi újévvel.

Binjomin rabbi magyarázatát teljes terjedelmében az Omek magazinban olvashatják el. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Judaizmus
Napi Talmud - Szánhedrin 13: Titkos kód
2025. Február 28. / 10:22

Napi Talmud - Szánhedrin 13: Titkos kód

Judaizmus
Napi Talmud - Szánhedrin 7: „Alternatív vitarendezés"
Megemlékezések
Ma 10 éve halt meg Schweitzer József országos főrabbi