Az
a kritikus önvizsgálat, amelyet az Újévet megelőző hónap, Elul hava elrendel a
zsidók számára, nem tűnik fájdalmasnak, pedig annak kéne lennie. Inkább, ha jól
csináljuk, lelassulás, megérkezés az ünnepekbe. A Jom Kippur-i böjt, ha nem is
könnyű, de szó szerint felemelő. Olyan, mintha mindössze 25 órányi éhezés alatt
minden súlyunkat elvesztenénk, mintha mi is felrepülnénk reménykedő imáinkkal
együtt. A hagyomány szerint ilyenkor úgy imádkozhatunk, mint az angyalok.
Szeptember
6-án, hétfőn este születésnapot ünnepelünk, Ádám és Éva születésnapját, az
emberek történetének kezdetét: ekkor veszi kezdetét az új év Ros HaSáná napja,
amely egyúttal az Ítélet Napja is. Sáná Tová 5782!
Az
önismeret a bennünk lévő emberi, túlságosan is emberi mellett, esendőségünk,
kiszolgáltatottságunk, félelmeink, szorongásaink, elfojtani próbált traumáink
mellett azt is megmutatja, ami igazán Isteni bennünk.
Egyszerre
kell ilyenkor kíméletlenül szigorúnak és nagyvonalúan megbocsátónak lennünk
magunkkal, mindkettőt a jövő, a lezárás és túllépés érdekében. Olyan lényként
látni önmagunkat, aki teljes mértékben felelős a múltjáért, de igazi élete,
valódi esélyei a megértett, feldolgozott múltból induló jövőjében vannak.
Egyszerre kell látnunk magunkat, mint
jóvátehetetlen adottságot és mint végtelen, minden percben megújuló esélyt.
Minél nehezebb először, később annál könnyebb. Mert minél közelebb kerülünk
önmagunkhoz, annál közelebb jutunk a bennünk lévő Istenhez is, akinek kéznyomát
mind magunkon viseljük éppen abban, amiben a legkülönbözőbbek vagyunk. A Talmud
szerint Isten minden pénzdarabra, amelyet vert, ráhelyezte képmását és mégis
mind éppen abban térünk el, ami isteni bennünk: a lehetőségeinkben, hogy
megtaláljuk a saját életünket.
Az
élet rövid, ezzel kell gazdálkodnunk és csak a többieknek a miénkkel
összekapcsoló élete hosszabbíthatja meg. Egy misnai bölcs, Rabbi Tarfon azt
tanította, hogy nem rajtunk áll, befejezhetjük-e a munkát, amelybe
belekezdtünk, de ez nem ok arra, hogy ne kezdjünk neki. Ha már tudjuk, hogy dolgunk
van a világon, remélhetjük, hogy lesz, aki folytatja, ha egy-egy életszakasz
végén váltunk vagy egyszer visszavonulunk, vagy elmegyünk innen az Eljövendő
Világba.
Az
élet értelme épp az, hogy véges, hogy minden percre kivételes és minden, ami
eljövendő benne, nyitott. Hogy színtiszta, vissza nem térő esély.
Már
unjuk is mondani, hogy ismét nehéz éven vagyunk túl és a szokásosnál is
bizonytalanabb jövőbe lépünk újra. A vírus tönkretette azt, ami minden bajjal
szemben a legerősebb védekezésünk, az egymáshoz fűző kapcsolataink magától
értetődőségét, még jobban elszigetelt bennünket. Tudjuk, hogy ez örökké nem
fenntartható, az elszigeteltség betegít, a Tóra azt tanítja, hogy csak
közösségben, együtt szentelhetjük meg Isten nevét, innen jön a minján koncepciója.
Minden bűnünk abból ered, hogy nem tudunk egymással jól együttélni. Bénultan
nézzük, ahogy az afgán kisgyereket átemeli a kerítésen az édesanyja, mert nem
lát rá esélyt, hogy ott, ahol született, ahová tartozik, felnevelje. Nézzük,
ahogy cserbenhagyja őket a világ egy értelmetlen, katasztrofális háború végén.
Bénultan
nézzük és részt is veszünk benne, hogy felzabáljuk a Föld minden tartalékát,
mintha utánunk nem volna élet. És akik úgy gondolják, csak ők számítanak, hogy
minden együttműködés lúzerség, azok el is érik, hogy így legyen, hogy
felperzselt világot hagyjanak maguk után. A teremtés, rögtön azután, hogy
megszületik, kis híján elpusztul az özönvízben és ez jelzés: tönkre lehet
tenni, fennállását Isten nem garantálja. Nekünk adta és módunkban áll végképp tönkre tenni.
A most kezdődő év smitá-év lesz, pihentetni kell a Földet Izraelben. A világ, a
Teremtés szombatéve következik.
Az
a kérdés, nulla összegű játszmaként nézünk-e az életre, mindenki háborújaként
mindenki ellen, amelyben nekünk csak akkor lehet jó, ha a másiknak rossz,
amelyben mindenki fenyegetést jelent ránk, aki másik csoportba tartozik, hogy a
menekültek elveszik a munkánkat, hogy a melegek veszélyeztetik az életformánkat
azzal, hogy esélyt kapnak a boldogságra, hogy minden megértés, együttérzés,
együttműködés gyengeség és csak egy maradhat, vagy el tudjuk képzelni, hogy
együtt jobb, hogy az élet ökoszférák kapcsolódása, együttműködések
együttműködése és ezért minden háborút végül minden hadviselő fél egyaránt
elveszít.
Ha
úgy érezzük is, hogy szégyen élni és nézni, tehetetlenül, az égre kiáltó emberi
szenvedést, ha rengeteg nyomorúsággal szemben valóban tehetetlenek is vagyunk,
megvan a saját felelősségünk köre, és azon belül áthangolhatóak a folyamatok,
egyre jobban érvényesíthető az együttműködés kultúrája, amelyben a másik, ha
mégoly idegen is elsőre, nem akadályként, hanem lehetőségként tűnik fel
számunkra. Ne engedjük, hogy megmérgezzék a lelkünket a plakátok, amelyekkel
lépten-nyomon találkozunk, de ne engedjük meg magunknak azt sem, hogy elkapjon
a plakátkészítők és a plakátok üzenetében hívők elleni gyűlölet. Próbáljunk meg
rálátni a saját életünk hatalmi játszmáira, akkor válunk védetté a hatalom
rombolásától, ha őszintén le tudunk mondani róla a saját életünkben, a saját
személyes kapcsolatainkban. Ha a kellő önismeret és béke elérése után, azután,
hogy eléggé szigorúak voltunk már magunkhoz és meg tudtunk bocsátani
önmagunknak, elkezdünk végre másokra figyelni. Nem véletlen, hogy az újévi tórai,
prófétai olvasmányok két születést, két nehéz, fájdalmas, kései szülést
beszélnek el. Sáráét, Izsák édesanyjáét és Hannáét, aki Sámuel prófétát hozta a
világra, akik maguk is átmeneti emberek lesznek. Izsák a két alapító, Ábrahám
és Jákob között lesz passzív kapoccsá, Sámuel segítségével válik Izrael
királysággá. Ők maguk is bábák lesznek, egy náluk messze nagyobb alkotás bábái,
férfi létükre.
A világ megújulásáról, a Teremtés elfogadásáról és folytatásáról
van szó, mint végességünk, szenvedéseink egyetlen lehetséges megváltásáról.
Gyereket vállalni azt jelenti, hogy szeretnénk, ha ez a sok tekintetben rémes
világ utánunk is, mégis fennmaradna. Hogy már nem mi állunk az életünk
középpontjában többé. Az elég érett, aki már nem szereti és nem is utálja magát
annyira, hogy folyton önmagával foglalkozzon, aki mások életébe tudja önmagáét
bekapcsolni. Ezért kéri a halottakért mondott imánk, az Él Mále Ráhámim, hogy
eltávozott szeretteink „fonassanak be az Élet Kötelékébe”.
Az életünk rövid és ezerfelől
veszélyeztetett, mégis egyszeri és kivételes, épp azoknak, akikkel egy térben
és egy időben élünk.
Nekik pótolhatatlan. És így nem csak a miénk, hanem az
övék is. A társainké, a gyerekeinké, a tanítványainké, a barátainké, akik mind
a szüleink, teremtőink és akiknek mind a szülei vagyunk. Mindenki, aki legalább
részben másokért él, szülő, a Teremtés folytatója, olyan ember, akinek célja
van, tehát örök élete. Az ember élete önmagában el sem gondolható. Mi vagyunk
egymás végső reményei, ha egymást kölcsönösen meg tudjuk szólítani, mi, akik az
Ő képmására teremtettünk, csak e szólítás révén találhatjuk meg a világból
mostanában talán éppen visszahúzódó, arcát elrejtő Istent. Ez a célja a zsidó
előírásoknak, a háláhá azt jelenti, út. Út, amely először önmagunkhoz, aztán
másokhoz vezet.
Mindez azonban üres humanista
szócséplésnek tűnhet, belátom. Hiszen ki mondhatná el magáról, hogy igazán
ismeri magát, hogy könnyű szívvel túllépett önmagán, hogy érzi most, Elul és
Tisri havában, a Jóisten közelségét? Ki az, aki tényleg szembenézett a bűneivel
és megbánta és tudja, hogy többé soha nem követné el őket, aki meg tudott
őszintén bocsátani magának és nem fél, ha tényleg létezik, a Jóisten elé lépni?
Egy kommentár összeköti Eszter
királyné könyvét az Újév ünnepével. Eszter, amikor szükség lenne rá, amikor
muszáj lenne, azt mondja, fél a király elé lépni, hiszen nem hívatta és aki
felkészületlen, illetéktelenül járul elé, az nagyon rosszul járhat. Épp így van
ez, a magyarázat szerint, a Királyok Királyával is. És Eszter végül mégis
elindul és a király fogadja, megmenti bátorságával a népét.
Az adhat erőt mindannyiunknak, hogy
senki sem kész teljesen arra, hogy számot adjon az életéről. Ő nem csak Király,
hanem maga is szülő, mindannyiunké: Atyánk, királyunk.
Az első lépéstől fogva,
hogy elindulunk felé, vagyis valódi önmagunk felé, mert van, van valódibb
önmagunk, már segíteni fog. Segít belátni és megbánni és megváltozni, mint
Királyunk és segít megbocsátani önmagunknak és továbbmenni, mert nem csak
királyunk, hanem Atyánk, illetve Anyánk is ő.
Atyánk, Királyunk, halld meg hangunk
és légy irgalmas, bocsáss meg nekünk, írjál be Te, az Eljövendő Ura, mindennek
ellenére szép, reményteljes évre Bennünket.
Maradjon nyitott a közösségünk
mindenki számára, legyetek boldogok, szerelmesek, legyetek együtt, nevessetek
sokat és vigyázzatok egymásra.
Le Sáná Tová tiktevú
Kapcsolódó írásunk:
Megtérésünk és örömünk ideje:
közelednek az őszi nagyünnepek