1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára
létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március
19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Sztáray
(helyenként: Sztárai) Márton 1906. január 20-án, Kalocsán született Sarlós
Márton néven. 1925-ben, mint a fiatal művészgárda egy sokat ígérő tagja kezdett műkedvelőként énekelni. Budapestre
jött és 1926-tól kezdve hat évig Dr. László Gézánál tanult énekelni. A szegedi operatársulathoz kapott volna
szerződést, de apja váratlan halála miatt, amikor családfenntartói szerepre
kényszerült, operai ambícióitól le kellett mondania.
Színészi
pályafutása 1931-ben az Óbudai Kisfaludy Színháznál kezdődött. A következő
évben, a Magyar Színházban 150 estén szerepelt az Egy csók és más semmi című
operettben. Játszott még a Belvárosi és a Vígszínházban, valamint a Fővárosi
Operettszínházban. Számos
szórakozóhelyen, kávéházban volt rendszeres fellépő. Először az Ostendében, azután
a Szeiffert –, a Baross –, majd a Pátria kávéházban szerepelt. Énekelt a
Dénes-étteremben, a Britannia szállóban.
A Magyar Muzsika egy 1935. szeptemberi ismertetésben
így fogalmazott: „Az ambiciózus, tehetséges fiatal énekesnek minden vágya a
rádióhoz bekerülni.” Sikerült és elindult rádiós pályafutása. 1936-tól 1940-ig
követhetően főleg az éttermekből és kávéházakból közvetített cigányzenekari
kísérettel (pl.: Csorba Gyula, Rigó Jancsi, Farkas Jenő és cigányzenekara)
előadott dalokkal szombat, vagy vasárnap este a fő műsor időben – 22 és 0 óra
között kétszer félórás időszakokban – volt hallható. Közvetítette a rádió a kifejezetten
jazz műsorát is, a Britannia szállóból, ahol Pityó József és jazz zenekarának
kíséretével énekelt Brown, Ellington, Waldon, vagy Young szerzeményeket. Sok
napközbeni önálló műsorban is találkozhatunk nevével, pl. Polgár Tibor
zongorakíséretével előadott dalok kapcsán. (Bajnai
Klára és Simon Géza Gábor közlése.)
Ezt az időszakot így értékelte 1992-es nekrológjában, az Új Életben Fekete László: „Felkészültsége,
tanuláskészsége, kitűnő megjelenése, szép színű, kifejezésteli, hajlékony lírai
tenor hangja, melegszívű – zenében is megnyilvánuló – egyénisége magától
értetődően emelte őt műfaja élvonalába.”
1937-ben idegenforgalmi
aranyéremmel tüntették ki. A Magyar Közélet
így írt erről az eseményről.
„Hangja sokkal
nagyobb teljesítményekre való képességeket sejtet és bizonyos, hogy Sztáray
előtt szép jövő áll. Ezt igazolják külföldön már eddig is elért sikerei és a
lemezek, amelyeket máris szeretetébe fogadott a közönség.”
1941
februárjában fellépett az OMIKE Művészakció kabaré előadásaiban, következett
egy hosszabb szünet, majd előbb 1943 áprilisában részt vett egy Jazz-matinéban,
1943-1944-ban pedig szerepet kapott Harmath Imre: Békebeli béke című
operettjében.
Így írt az ezt
követő időkről a már idézett 1992-es Új
Élet cikkben Fekete László: „A
munkaszolgálaton kiderült, hogy Sarlós
(Sztáray) Márton a sorozótiszt feleségének kedvenc énekese volt… Nehéz,
reménytelen helyzetekben is a művészet erejében bízott: a Ferdinánd-hídon
nyilas igazoltatásnál „légnyomásos katonát” alakított, és megúszta a további
vizsgálódást. Egy orosz katona „malenkij robotra” fogta a Bosch gyár udvarán –
pár pillanat múlva az Ocsi csornie
orosz dal hallatára a katona sírva engedte el az ’ártyisztott’ sőt barátját is.”
1945-ben már
újra fellépett, például a Vas utcai deportáltak korházának matinéjában, majd 1946-ban
a Csodarevüben Bársony Rózsival és Dénes Oszkárral. Sok-sok kávéházi és
rádiószereplése után az Országos Rendező Iroda 1969. április 20-án ünnepelte
művészi pályafutásának 35 éves évfordulóját. Két évvel később a Zeneakadémián
rendezett Kondor Ernő emlékesten szerepelt és 1972. február 20-án, az ugyanott
megrendezett Farsangi dalok c. műsorban énekelt utoljára a nagyközönség előtt.
60 évig énekelt templomkórusban megszakítás nélkül az Aréna úton, majd a Hegedűs Gyula utcai zsinagógában.
A Bajnai Klára
és Simon Géza Gábor által összeállított diszkográfia több mint 70 lemeze
megjelenéséről tud. Sztáray Márton
1992-ben hunyt el.
Képek:
1) Magyar Muzsika, 1935.
2) Magántulajdonban.
3) Színház, 1947. január
4) Képes Újság, 1970.
