Évforduló: Gertler Viktor, az Állami Áruház rendezője

2016. Augusztus 25. / 12:57


Évforduló: Gertler Viktor, az Állami Áruház rendezője

Van az a pillanat, amikor Feleki Kamill, vagyis Glauziusz bácsi, az öreg könyvelő unokája bölcsőjénél belekezd a sztálinista agitprop-dalnak szánt nótába, hogy bár ő szolga volt egész életében, de „szolga nem lesz ez a kislegény”, hanem „ember lesz az én kis unokám”. Ebből a dalból érthetjük, mit remélhettek olyan sokan a szocializmustól és miben kellett újra csalódniuk.


__llami__ruh__z_gertler.jpg
Részlet az Állami áruház című filmből (Gábor Miklós, Feleki Kamill, Latabár Kálmán)


Ugyanez történik, a jövő ígérete jelenik meg egy elmondhatatlanul sokat szenvedett országban a fiatal Gábor Miklós és Petress Zsuzsa kettősében, akik úgy tudják, mikor egymásra találnak, hogy „értünk szép ez a város”. A jövő mindenki, minden egyes magyar ember személyes, családi és közös jövője is: „igaz boldogság”, ami vár itt ránk, mert a kizsákmányolás, a szolgaság és elnyomás viszonyainak helyébe, amelyek eddig egymáshoz kapcsolták az embereket, a szerelem lép ezentúl. A szocializmusnak éppen ilyennek kellett volna lennie és nagyon nem ilyen lett, de ez a kétségtelenül zseniálisan kiszámított propagandamunka azért maradt nézhető, mert egy őszinte, valóságos reménykedésről beszélt, valamint azért, mert az utolsó sarokban is zseniális színészek bújtak meg benne. Itt tűnt fel például, a szünet nélküli társas öröm egyik legfontosabb állomásán, egy Duna-parti csónakházban „a kis Kabos” jóformán először a vásznon egy az ő saját testméretét mintegy kétszer meghaladó csónakot cipelve egy villanásra, miközben magasan szárnyalt a dal és száz fiatal éneke vígan szállt. A dalszövegeket, mit tesz Isten, Darvas Szilárd és Szenes Iván írta, Darvas a forgatókönyv írásában is részt vett, a rendező munkatársa a pályakezdő Makk Károly volt.

A történet bugyuta és sematikus, csak hát, mondjuk, Latabár Kálmán minden gesztusán sírni kell ma is a röhögéstől: neki annyiban még szerencséje is volt, hogy a reakciós, bár alapvetően jóravaló polgári elemet kellett kritikailag ábrázolnia, aki minden vackot rásóz a vevőre, mert, ugye, nem a felszabadult Embert látja benne, csak a fogyasztót, úgyhogy szabadon lehet ömaga, nyugodtan lehet hiteles és fergeteges.

Talán ez a könnyed kis agit-prop remekmű a tegnap 115 éve született Gertler Viktor legismertebb munkája, amely ma is érvényes és érdekes, miközben a förtelmes korszak, amelyet reklámoznia kellett már, Istennek hála, régen lidérces emlék csupán.

De csinált azért mást is bőven a bankvtisztviselőből színésszé, majd filmessé váló Gertler. Megrendezte, rögtön az Állami Áruház utáni évben, az Én és a nagyapám című filmet Gózon Gyulával, akit az Állami Áruházból vitt magával. Aztán jött a Dollárpapa Gábor Andor ihlette társadalmi szatírája, a Felfelé a lejtőn, amelynek forgatókönyvén Darvas Szilárd mellett Királyhegyi Pál dolgozik, de Mikszáth Kálmánnal és Móricz Zsigmonddal is „együttműködik” Gertler, amikor az Úri muri-t viszi színre és A Noszty fiú esetét Tóth Marival.

A 90 éves Makk Károlyon kívül mindenki, akiről fentebb olvashattak –legtöbbjük időtlen idők óta – halott már, Gertler Viktor több mint 47 éve. De él és most is fiatal Petress Zsuzsa és Gábor Miklós kettőse és él a dal háttere, közös szerelemvallásuk tárgya, a film titkos főszereplője, a város, amelyet rommá lőttek és szétbombáztak, de feltámadt poraiból: él az a Budapest, amelynek ’50-es évekbeli filmes képét és így emlékét jórészt az Állami áruház határozza meg.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Isten hiánya és az aranyborjú – Jó szombatot!
Élet + forma
Burma utolsó megmaradt zsinagógája
2025. Március 06. / 10:02

Burma utolsó megmaradt zsinagógája