A Tóra előtti lét

2014. Október 20. / 13:37


A Tóra előtti lét

Szécsi József


A Talmud Peszáchim traktátusában olvashatjuk: „Hét dolog volt megteremtve a világ teremtése előtt: a Tóra, a bűnbánat, a Gán Éden (Éden Kertje - Paradicsom), a Gehinnom – a gyehenna –, a Dicsőség Trónja, a Templom, és a Messiás neve.” Egy későbbi iratban ezt olvassuk: „A világ teremtésének kezdete előtt született a király Messiás, aki belépett (Isten) gondolatába, mielőtt a világ megteremtetett volna!”



A Tóra idősebb, mint a világ, hiszen már 947 genrációval, vagy 2000 évvel létezett a Teremtés előtt. Az eredeti Tóra, mint minden más égi létező, tűzből állt, a lángok fekete betűjével íródott a tűz fehér hátterére. Isten tanácskozott a Tórával a világ teremtésekor, mivel a Tóra maga volt a bölcsesség. A Tóra Isten első revelációja volt, melyben Isten részt vett. A Tóra minden időkre és az egész emberiségnek adatott, így semmilyen további isteni kinyilatkoztatás nem várható már.

A Tóra minden népnek a saját nyelvén adatott, hiszen az isteni hang hetven-féle volt. (Blau Lajos) A Tóra örökre fényben ragyog, melyet hetven nép írnokai írtak le. (Bacher Vilmos) Ekkor már minden, ami a Neviim/Prófétáknál és a Ketuvim/Hagiographák/Szent Iratokban található, benne volt a Tórában. Így tehát, ha az izraeliták nem vétkeztek volna ókori történelmük során, akkor csak Mózes öt könyvét kapták volna meg. A Próféták és a Szent Iratok egyszer majd meg fognak szűnni, de a Tóra örökre megmarad.

A Tórának minden betűje élő teremtmény. Amikor Salamon több feleséget vett el, Devórim/Deuteronomium/5Mózes könyve Isten elé vetette magát és panaszkodott, hogy Salamon el akarja távolítani a Tórából a „járbe” szó „jod” betűjét, mellyel a poligámia tilalmát rögzítették volna: „És ne vegyen magának sok nőt, hogy el ne térjen szíve; és ezüstöt meg aranyat ne szerezzen magának nagyon sokat!” Isten pedig így válaszolt: „Salamon, és a hozzá hasonló ezrek elenyésznek majd, de a Tórának egyetlen betűje sem lesz eltörölve!”

A különálló betűk hiposztazálódtak. (A görög szó jelentése: valaminek alapja, alja, anyaga, tárgya, illetve valóság, lét, lényeg. A mitológiában: ha valamely istenség valamely tulajdonsága elválik tőle, és mint külön istenség személyesíttetik, önállósíttatik. Innét a filozófiai kritikában: valaminek, ami nem önálló, ami csak tulajdonság, cselekvés, tehát csak máson van, vagy más által történik, önállóan létező gyanánt való fölfogása. Platon az eszmét hiposztazálja, Schopenhauer az akaratot, Hegel pl. a fogalmat. ) Aktívan részt vettek még a világ teremtésében is. Ez az elképzelés valószínűleg agnosztikus spekulációkból ered.

Izrael ezt a kincset kizárólag szenvedésen keresztül nyerheti el, mivel a könyv és a kard egyszerre jött az égből, és Izraelnek választania kellett a kettő között. Ha bárki tagadja a Tóra égi eredetét, az elveszíti az Eljövendő Életet, az Olám Hábát. Ez a nagyrabecsülés megtalálható abban a szabályban is, miszerint a Tóra egyetlen példánya is felbecsülhetetlen értékű, valamint abban a parancsban is, hogy egy városnak a lakói kötelezhetik egymást a Tóra tekercseinek beszerzésére. A jámbor hívő a Tórának megáldott példányát köteles a zsinagógának adományozni, és mindenkinek kötelessége az is, hogy egyet a maga számára elkészíttessen. A Tóra iránti tisztelet jelentősen befolyásolta a másolatok terjesztését, ami a könyvtárak megalapításához is vezetett.

„Mózes megkapta a Tórát a Szinájon” – mondja Ávót traktátusa. Mégis van egy ősi zsidó hagyomány, mely szerint a Tóra létezett már a Mennyben, vagyis nem csupán Mózesnek adatott át isteni kinyilatkoztatásban, hanem létezett már a világ teremtése előtt is. A Septuaginta zsidó apokrif könyve, a Jesuá Ben Szíra azonosította a Tórát a praeexistens módon létező, megszemélyesített bölcsességgel. A rabbinikus irodalomban azt tanították, hogy a Tóra volt az egyike annak a hat vagy hét dolognak, melyek már a világ teremtése előtt léteztek. Ezekről a világ teremtése előtt már létező dolgokról azt tartották, hogy csak a Tóra és a Dicsőség Trónja jött valóban létre, míg a többiek „csupán” megfogantak, valamint azt, hogy a Tóra megelőzte a Dicsőség Trónját. Galileai Eliézer ben Josze szerint a Tóra már 974 generációval a világ teremtéseelkészíttessen előtt létezett.

A Tóra Isten kebelén nyugodott, és részt vett a szolgáló angyalok éneklésében. Simeon ben Lákis azt tanította, hogy a Tóra megelőzte a világ teremtését 2000 évvel. Az eredeti Tóra, mint minden más égi létező, tűzből állt, a lángok fekete betűjével íródott a tűz fehér hátterére. Rabbi Ákivá szerint a Tóra „értékes eszköz, amellyel a világ megteremtetett.” Ráv Hosájá határozottan azonosítja a Tórát a Példabeszédek könyvében szereplő praeexistens Bölcsességgel, és azt mondta, hogy Isten úgy teremtette meg a világot a Tórára tekintve, miként az építész a tervrajzára nézve építi meg a palotát.

A Tóra első szava a Genesisben, a berésít volt, de nem abban az értelemben, hogy „kezdetben”, hanem a „kezdet értelemben”. A „kezdet” – valószínűleg a filozófiai értelemben vett görög 'árché' – jelöli A Tórát, mert írva van a Bölcsességről (= Tóra), hogy „Az Úr útjának kezdetén alkotott engem, művei előtt réges-régen.” Ráv Hosájá azt is tanította, hogy Isten kikérte a Tóra tanácsát, mielőtt megteremtette a világot. A Tóra praeexistenciájának koncepciója implicit módon talán már Alexandriai Philónál jelentkezett, aki írt Isten Logoszáról a teremtésben, és azonosította Isten Logoszát a Tórával.

Száádjá ben Jószéf gáon (822-942) abból kiindulva utasította el a praeexistencia tant, vagyis a teremtés előtt előzetesen módon meglévő dolgokat, hogy az ellentmond a világnak a semmiből való teremtés elvének, az ex nihilo-nak. Szerinte a Példabeszédek 8,22 verse, az általa idézett Ráv Hosájánál nem jelent többet, mint azt, hogy Isten bölcs módon teremtette meg a világot.

Júda ben Barzillai Barcelona (XII.sz.) a hely problémáját vetette fel. Hol tudta volna tartani Isten helyileg a Tórát a világ teremtése előtt? Miközben elképzelhetőnek tartotta, hogy Isten a világ teremtése előtt már megalkotta a Tórát, ő inkább arra gondolt, a Tórának az isteni elemében volt praeexistentiája. Végül azonban azt mondta, hogy a Tóra praeexistenciája tulajdonképpen rabbinikus metafora. Azoknak, akik szeretik és tanulmányozzák a Tórát – méltók arra a tanításra, hogy a Tóra még a világ megteremtése előtt létezett.

Ábrahám Ibn Ezrá (1089-1167) felvetette az idő problémáját. Arról írt, lehetetlen az, hogy a Tóra léte 2000 évvel megelőzte volna a világot, vagy akár csak egy pillanattal is, hiszen az idő véletlenszerű mozgás, és nem volt mozgás, mielőtt Isten megteremtette az égi szférát. Végül arra a következtetésre jutott, hogy a Tóra praeexistenciájáról való tanítás – metaforikus talány.

Az írás eredetileg a Remény – zsidó társadalmi, közéleti, kulturális folyóirat 2014. 3. számában jelent meg.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„És történt a nyolcadik napon...”
2025. Április 24. / 07:47

„És történt a nyolcadik napon...”

Mazsihisz hírek
Mazsihisz: Antiszemiták nem érdemelnek állami díjat