Dőljenek a középkori antiszemiták szobrai? 

2020. Június 30. / 20:01


Dőljenek a középkori antiszemiták szobrai? 

Átnevezzük-e az antiszemita szent nevét viselő amerikai várost?

St. Louis, egy több százezres amerikai város, amely a katolikus szent, IX. Lajos francia király (a híres Szent Lajos király) nevét viseli. Lajos közel 800 évvel ezelőtt uralkodott Franciaországban, jámbor katolikus volt, Európa talán leghatalmasabb korabeli uralkodója, jelentős reformer és Talmud-égető, zsidókat kitiltó és megbélyegző antiszemita volt.

Az Egyesült Államok-beli nagy antirasszista tüntetéshullám, amely a múlt alapos újraértékelését is fontos céljai között tartja számon, elérte a Missouri középnyugati államban lévő St. Louis városát is, amelyet, a település francia gyarmati múltjából eredően, Szent Lajos királyról neveztek el a 18. században. Szobra is áll a névadónak a legnagyobb parkban, a Szépművészeti Múzeummal szemben.

És most egy városi polgár aláírást kezdeményezett, hogy ne álljon, távolítsák el és a települést nevezzék át. Szent Lajos király ugyanis a középkor második fele meglehetősen antiszemita európai periódusának, a keresztes háborúk és kiűzetések korának is kiemelkedően antiszemita figurája volt, nem utolsósorban éppen jámbor katolicizmusától motiváltan, keresztény lovagkirályként. Az ő regnálása idejére esik a hírhedt Talmud-égetés 1242-ben, ő űzte ki, igaz, ekkor még csak átmenetileg, a zsidókat Franciaországból (az évszázad végén Angliából űzik majd ki őket és az angol polgári forradalomig vissza sem térhetnek, 400 éven át, Franciaországból majd a következő században kell végleg távozniuk), keresztes hadjáratokat vezetett a Szentföldre, betartatta a Lateráni Zsinat zsidóellenes intézkedéseit, például a sárga csillag viselésének előírását. Az iszlámmal szemben is vadul ellenséges volt a keresztes hadjáratok vezetőjeként. Minden kétséget kizáróan beírta a nevét az antiszemitizmus világtörténetébe.

Mindezt abbéli mélységes meggyőződésétől vezetve, hogy erkölcsösen cselekszik, keresztény uralkodóhoz méltóan, akinek erkölcsét a lovagi eszmény mélységesen áthatotta. Sokan életében is szentként tisztelték, halála után szentté is avatták. A francia történelem legjelentékenyebb figurái közül való. Alázatos volt királyként, kegyes, adományozó, legendák szerint maga mosta meg, Jézust követve, a szegények lábát.

A város átnevezését követelő petíció nem zsidó származású elindítója, Umar Lee helybeli aktivista a király antiszemitizmusára és az iszlámmal szembeni gyűlöletére hivatkozik, a helyi zsidó közösség a Zsidó Hírügynökség beszámolója szerint támogatja az átnevezést, a helyi reform közösségnek a cikkben megszólaló rabbinője egyértelműen a kezdeményezés mellett áll.

Katolikus hívek ugyanakkor meg kívánják védeni a király, egy katolikus szent emlékét, a rózsafüzér imáit mondják Szent Lajos lovasszobránál, óvni próbálva jelenlétükkel. Radikálisan jobboldali csoportok szintén fellépnek a szobor védelmében, de a katolikus hívek tőlük elhatárolódnak, hangsúlyozzák, hogy nem antiszemiták és helytelenítik Szent Lajos erőszakosságát, amellyel a szerinte egyedül üdvözítő hitet próbálta terjeszteni, de szerintük saját történelmi kontextusában kell tetteit megítélni, tetteit, amelyekkel, ha helytelenül is, de a katolikus hitet próbálta terjeszteni, tévesen bár és helytelenül, de a zsidó lelkek megtérítésén, üdvösségén dolgozott.

Umar Lee szerint viszont a történelmi elemzés és megítélés alól senki sem bújhat ki, egy katolikus szent sem.

Önök szerint mi legyen a város nevével és a szoborral?

El kell-e távolítani a jó 200 éve a több mint két évszázada a város nevét adó nagy francia király és katolikus szent szobrát?

Vagy maradhat egy amerikai nagyváros névadója a világtörténelem egyik legreprezentatívabb antiszemitája?

A The Jewish Telegraphic Agency írása alapján

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek