„Ki a zsidó?” – hangzik el a kérdés a Haver Alapítvány egyik iskolai foglalkozásán,
ahol többek között a sokszínű zsidó identitás kérdéskörét járják körbe a
résztvevőkkel.
A 21 éves Haver
Alapítvány legfőbb célja az antiszemitizmus kialakulásának megakadályozása a
zsidósággal szembeni sztereotípiák megelőzésével vagy eloszlatásával, valamint
szélesebb értelemben minden csoportközi előítélet kialakulásának prevenciója.
A Haver fiatal
zsidó önkéntesek közreműködésével, informális oktatási módszerekkel tart
foglalkozásokat leginkább a középiskolás korosztály számára. A foglalkozásokon
zsidó identitásról és a mai zsidóságról beszélgetnek, ahol az önkéntesek saját
identitásukról is mesélnek a diákoknak.
Félix Anikó,
a Haver Alapítvány ügyvezetője kiemelte, hogy egy „igazi” zsidóval való
személyes találkozás, aki ráadásul életkorban is közel áll a hallgatósághoz, az
egyik leghatékonyabb eszköze lehet a célok elérésének. Gondolkodásra sarkall, közelebb
hozza a témát a fiatalokhoz, hiszen sok ponton találhatnak kapcsolódást az
előadóhoz, kérdéseikre pedig személyes élményeken alapuló, közvetlen hangvételű
válaszokat kaphatnak.
Félix Anikó és Szeszler Anna, kuratóriumi elnök meséltek
más, kisebbeknek szóló programjukról is:
– Viszonylag
újdonság a Kishaver elnevezésű foglalkozás, amely kifejezetten általános
iskolás osztályoknak ajánlott. Ennek kifejlesztése azért is volt fontos, mert
az előítéletek kialakulása elleni munkát nem lehet elég korán elkezdeni.
Emellett választhatóak
további foglalkozásaik is: az Identitás, a Dilemma-kávéház, a Zsidónegyed-séta,
valamint folytatódik a Szakácskönyv a túlélésért is, amely egy Centropás
élettörténeten alapuló Gólem Színházas darabra épülő foglalkozás.
Mindezek mellett
jövőre a Havernek lesz egy közös projektje a Lauder és a miskolci Dr. Ámbédkar
Iskolával. Terveik között szerepel több partner szervezettel együttműködésben
egy konferencia szervezése Pozsonyban, ahol civil szervezetek a
gyűlöletbeszéddel szemben lehetséges fellépésekről adhatják át a
tapasztalatokat.
A Haver
munkája során leginkább az alaptevékenységére próbál koncentrálni, azaz, hogy
minél több osztályba eljuthasson az ország egész területén. Mindamellett, hogy
viszonylag sok tanárral vannak kapcsolatban, folyamatosan szükséges a tanári
hálózat növelése. Így a már meglévő tanári bázist bővítve igyekeznek
kapcsolatba kerülni új pedagógusokkal.
Arra a
kérdésre, milyen visszajelzések érkeznek az diákok és tanárok részéről, Félix
Anikó elárulta, hogy azokban az iskolákban, ahova elhívják őket, általában
nyitott fogadtatásban részesülnek. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy sokszor
egy-egy pedagóguson múlik, aki ezt személyesen fontosnak tartja, és a szakmai leterheltsége
mellett végigjárja a kötelező “köröket”, hogy megkapja az engedélyt a Haver
foglalkozás meghívására.
A másik
nehézség, hogy az alapítvány meglévő önkénteseinek ideje és kapacitása véges,
ezért is szeretnék bővíteni az önkéntesbázisukat.
Februárban lesz Haver
önkéntesképzés, amire szeretettel várnak minden olyan zsidó fiatalt, aki
szeretne becsatlakozni a munkájukba, részese lenni a Haver közösségnek, és nem
utolsósorban tenni azért, hogy egy elfogadóbb társadalomban éljünk.
Az Alapítány Facebook oldala / IDE KATTINTVA
Az Alapítány honlapja / IDE KATTINTVA
Jelentkezni az alábbi
elérhetőségen lehet: felix.aniko@haver.hu
Zucker-Kertész Lilla