Az alábbiakban Noam Chen, izraeli fotós beszámolóját olvashatják egy olyan nagyívű, több országon átívelő fotós projektről, amelynek keretében számos magyarországi zsinagógába is ellátogatott. A cikk az aish.com-on jelent meg.
Ezek a történelmi zsinagógák túlélték a második világháború pusztítását. Van köztük, amelyet gondosan helyreállítottak, mások romokban hevernek, elhagyatva és elfeledve. Néhányuk sorsa pedig különösen nyugtalanító. A zsinagógák minden zsidó közösség szívét jelentik, a hála, az öröm, az Isten és népe közötti kapcsolat központjai.
Európai utazásaim során, miközben a zsidó történelem elképzelhetetlen borzalmainak nyomát követtem, meglátogattam olyan ősi zsinagógák helyszíneit, amelyek túlélték a holokauszt pusztítását. A célom az volt, hogy feltárjam jelenlegi állapotukat és azoknak a zsidó közösségeknek a sorsát, amelyeket egykor szolgáltak.
Amit találtam, megdöbbentő volt. Míg néhány zsinagógát aprólékosan restauráltak, sok még mindig romokban áll. Számos épületet pedig mára más célokra használnak – némelyik étteremként, bárként funkcionál, sőt az egyikben olyan szupermarketként működik, amelyben sertéshúst is árulnak.
Krakkó, Lengyelország
A holokauszt előtt Krakóban 70 ezer zsidó élt, ők alkották a város lakosságának 25%-át. Ma mindössze körülbelül 140 ismert zsidó él itt. A valós szám ennél magasabb is lehet, mivel sok lengyel vagy nem vállalja zsidó származását, vagy nincs is tudatában annak.
Az 1896-ban épült Hevra Tehillim zsinagóga az egyik kevésbé dokumentált zsidó műemlék Krakkóban. Az épület a háború után többször is gazdát cserélt, végül 2001-ben visszakerült a zsidó közösséghez. 2008-ban értékes falfestményeket fedeztek fel benne, amelyek bibliai jeleneteket és jeruzsálemi szent helyeket ábrázolnak. Azonban sok műalkotás továbbra is sérült maradt.
Ma e történelmi zsinagóga bárként és étteremként üzemel, amelyet találóan HEVRE Bar-nak neveztek el, így ötvözve az épület zsidó múltját új funkciójával.
Nagyszombat (Trnava, Szlovákia)
A zsidó jelenlét Nagyszombaton a 12. századig nyúlik vissza. A holokauszt során a zsidó közösség több mint 80%-át meggyilkolták, és ma már egyetlen zsidó sem él a városban. Az 1892-ben épült ortodox zsinagóga a holokauszt után romokban maradt. 2010-ben az épületet felújították, és étteremként nyitották meg, amelyet szintén beszédes névvel, Synagoga Cafe-nak neveztek el.
Stomfa (Stupava, Szlovákia)
Az 1803-ban épült Stomfai zsinagóga Szlovákia második legrégebbi zsinagógája. Bár külsejét 2008-ban felújították, belső tere még mindig színes díszítésekkel és héber feliratokkal van tele, amelyek közül sok máig jól látható. Napjainkban a zsinagógát nem használják vallási célokra – kulturális központként használják, ám nem mindig rendeltetésszerűen: erre utalnak a falakon látható graffitik és a dohányzásra utaló jelek.
Inowłódz, Lengyelország
A zsidók a 16. századtól éltek Inowłódzban, ahol 1820-ban épült fel a zsinagóga. A második világháború előtt mintegy 400 zsidó, a város lakosságának egyharmada élt itt. A háború alatt a nácik megrongálták a zsinagógát, de az épület túlélte a pusztítást.
Ma az egykori zsinagóga szupermarketként működik, ahol sertéshúst is árulnak. A korábbi imaterem mennyezeti csillárjai még mindig menóra alakúak, és az eredeti festett imaszövegek is láthatók a falakon.
Budapest, Magyarország
A második világháború kezdetére Magyarországon egymillió zsidó élt, közülük kétszázezer Budapesten – a város lakosságának közel 25%-át alkották. A főváros a zsidó élet központja volt, 1940 előtt összesen 125 zsinagógával.
Az 1872-ben épült Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lenyűgöző építészeti remekmű. A második világháború alatt internálótáborrá alakították, ahol legalább húszezer zsidót tartottak fogva, mielőtt deportálták őket a halálba. A háború után 1959-ben az épületben teljesen megszűntek az imádkozások, és elképesztő, de a hely hat évtizedig üresen állt. Végül 2021-ben teljeskörűen felújították és kulturális központként valamint működő zsinagógaként nyitották meg újra.
Nagytétény egykor különálló település volt, amelynek ortodox zsidó közössége is aktívan működött. A holokauszt után mindössze öt zsidó család tért vissza a területre. A 19. századi Nagytétényi zsinagóga elhagyatottá vált, majd raktárként használták. 2013-ban felújították és közkönyvtárrá alakították, megőrizve az eredeti tóraszekrényt, amely a zsinagóga múltjára emlékeztet.
Az 1912-ben épült Kőbányai zsinagóga a holokauszt idején a deportálások előtti gyülekezőhelyként szolgált a zsidók számára. A háború utáni évtizedekben elhanyagoltan állt. 1989-ben a Pünkösdi Egyház megvásárolta az épületet, és 1991-re keresztény templommá alakította. Annak ellenére, hogy teljesen új funkciót kapott, az épület továbbra is megőriz néhány eredeti zsidó elemet.
Az 1909-ben épült Dózsa György úti zsinagóga valaha Budapest harmadik legnagyobb zsinagógája volt. A holokauszt alatt gyűjtőhelynek használták, de szerkezetileg nem rongálódott meg. 1984-ben megvásárolták, és sportközponttá alakították, azóta egy vívóklub működik benne.
Kecskemét, Magyarország
Kecskemét egykor virágzó zsidó közösséggel rendelkezett, amelyet azonban a holokauszt teljesen elpusztított. 1871-ben megépült a Nagy Neológ zsinagóga, majd 1917-ben egy ortodox zsinagóga is létesült a városban. A második világháború alatt Kecskemét minden zsidó lakóját Auschwitzba deportálták. Azok a kevesek, akik visszatértek, nem tudták fenntartani a zsinagógákat, így mindkettőt eladták.
Ma a neológ zsinagóga a Tudomány és Technológia Házaként működik, benne olyan szobrokkal, amelyeket a zsidóság bálványimádásnak tekint. Az ortodox zsinagóga ma a Fotográfiai Múzeumnak ad otthont, ám a helyi zsidó közösség a nagyobb ünnepeken még mindig használja vallási célokra.
Szabadka, Szerbia
A 1903-ban épült szabadkai zsinagóga a magyar szecesszió egyik mesterműve és Európa második legnagyobb zsinagógája. A második világháború alatt Szabadka zsidó közössége, amely ötezer főt számlált, szinte teljesen megsemmisült – mindössze kétszázan élték túl. A háború után a megfogyatkozott közösség már nem tudta fenntartani az épületet, így 1979-ben a város tulajdonába került. 2018-ban teljes körűen helyreállították, a magyar és szerb kormány finanszírozásával. Bár már nem szolgál istentiszteleti helyként, ma turisztikai látványosság és kulturális központ.
Zalaegerszeg, Magyarország
Az 1904-ben épült zalaegerszegi zsinagóga egykor a helyi 1300 fős zsidó közösség vallási központja volt. A holokauszt alatt a város teljes zsidó lakosságát Auschwitzba deportálták. A háború után a zsinagóga évtizedekig kihasználatlanul állt, mígnem 1983-ban koncertteremmé alakították. Az épület második emeletén állandó kiállítás található Zalaegerszeg zsidó történelméről. Egy különösen megható installáció egy egykori zsidó család portréját mutatja, amely egy tükröződő falon jelenik meg, mellette a felirat: „A múltad az én jelenem.”
Nagyvárad (Oradea, Románia)
Nagyvárad 1945 előtt magyar fennhatóság alatt állt. Az 1940-es években itt egy harmincezer fős, virágzó zsidó közösség élt, amely a város lakosságának egyharmadát tette ki.1944 májusában a teljes zsidó lakosságot Auschwitzba deportálták, köztük a nagymamám családját is. A nagymamám azon 7500 túlélő egyike volt, akik visszatértek a haláltáborból, ahol 1,1 millió zsidót gyilkoltak meg.
A második világháború előtt 27 zsinagóga állt Nagyváradon, ám csak három élte túl a pusztítást. A 1926-ban épült Aachvas Rein zsinagóga volt az utolsó, amelyet a városban emeltek. A háború után évtizedekig elhagyatottan állt. Végül felújították, és 2018-ban a Zsidó Történeti Múzeummá alakították, amely Nagyvárad zsidó közösségének történetére összpontosít.
Külön köszönet a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) a projektben nyújtott segítségért.
A cikksorozat folytatódik, a következő részben olvasható lesz: Az elhagyott és romos zsinagógák története.
Az aish.com cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla