Napi Talmud - Szánhedrin 39.

2025. Augusztus 28. / 11:09


Napi Talmud - Szánhedrin 39.

A most tárgyalt misna nagy része azzal foglalkozik, hogyan kell a bíróságnak „megfélemlíteni” a tanúkat halálos ügyekben annak érdekében, hogy elkerüljék a hamis vagy bizonytalan tanúvallomást. Az utolsó rész azonban elismeri, hogy ezek az erőfeszítések akár ellentétes hatást is kiválthatnak: elriaszthatják azt, aki valóban releváns információval rendelkezik, mert túl sok a kellemetlenség, vagy mert fél a következményektől – még akkor is, ha igazat mond. A misna egy lehetséges párbeszédet vázol fel:

És talán ti (tanúk) azt fogjátok mondani: „Miért akarnánk mi felelősséget vállalni ennek az embernek a véréért?” De hát nincs-e már megírva: „Ha elpusztulnak a gonoszok, öröm van” (Példabeszédek 11:10)?

A misna éppen az emberi élet értékének hangsúlyozásáról beszélt a tanúk felé. Ezután a tanúk talán úgy gondolják, hogy ez felülírja a tanúskodás kötelességét – még akkor is, ha valaki nyilvánvalóan gonosz dolgot követett el. Ezért a bíróságot arra intik, hogy világossá tegye a tanúk számára: a gonosz bukása örömre ad okot.

A dáfban a Gemara ezt a gondolatot, vagyis a gonoszok pusztulásakor felcsendülő éneket, az Első Királyok könyvéből idézett verssel köti össze, amely Aháb, a gonosz király haláláról számol be, és ahol az emberek énekszóban törnek ki. Ez lenne tehát – mondják – az a bizonyos ének, amelyről a Példabeszédek beszél.

Úgy tűnik, szövegeink előírják, hogy örüljünk a gonoszok pusztulásának. A Gemara azonban egy teológiai kérdést vet fel:

De vajon az Örökkévaló valóban örül a gonoszok bukásának? Hiszen meg van írva: „És kijelölte azokat, akik énekeljenek az Örökkévalónak, és magasztalják a szentség díszében, amint a sereg elé vonultak, és mondják: Adjatok hálát az Örökkévalónak, mert örökké tart az ő irgalma” (2Krónikák 20:21). És Rabbi Jonatán mondja: Miért nincs ebben a dicséretben az a kifejezés, hogy „Adjatok hálát az Örökkévalónak, mert jó, mert örökké tart az ő irgalma”? Azért, mert az Örökkévaló nem örül a gonoszok pusztulásának.

A 2Krónikákban Jósáfát király énekeseket rendel ki serege mellé, amikor azok hadba vonulnak. Rabbi Jonatán rámutat, hogy a vers szinte teljesen megegyezik egy zsoltárbeli sorral, kivéve, hogy hiányzik belőle Isten jóságának említése. Ebből következtet: bár Isten véghezviszi a gonoszok bukását, nem leli örömét a pusztulásukban.

Ezután következik talán a Gemara egyik leghíresebb tanítása, amelyet gyakran felidéznek a peszahi széderestéken:

Amint Rabbi Smuél bar Nahman Rabbi Jonatán nevében mondta: Mi az értelme annak, ami meg van írva: „És egyik sem közeledett a másikhoz egész éjszaka” (2Mózes 14:20)? Abban az időben a szolgáló angyalok éneket akartak mondani az Örökkévaló előtt. Az Örökkévaló azonban ezt mondta nekik: „Az én alkotásaim (vagyis az egyiptomiak) éppen a tengerbe fulladnak, és ti éneket akartok zengeni előttem?”

Ebben a sokszor idézett midrásban az angyalok énekelni kívánnak, miközben az egyiptomiak – akik az izraelitákat üldözték – a Vörös-tengerbe vesznek. Isten azonban elutasítja az örömüket, kijelentve, hogy még az egyiptomiak halála is ok a gyászra. Ha tehát maga Isten nem örül a gonoszok bukásának, hogyan mondhatjuk, hogy énekkel kell ünnepelni?

A Gemara megoldást kínál:

Rabbi Joszé bar Hanina mondta: Isten maga nem örül, de másokat örömre indít, amint meg van írva: „És így majd örvendezik az Örökkévaló” (5Mózes 28:63). De nem az van írva, hogy: „örülni fog” (yasus), hanem „örömre indít” (yasis).

Vagyis Isten maga nem örül a gonoszok pusztulásának; de ez nem jelenti azt, hogy az emberek se tehetnék. A fenti midrásban Isten megtiltja az angyaloknak, hogy énekeljenek, de nem akadályozza meg az izraelitákat abban, hogy örömujjongásban törjenek ki, amikor átkelnek a tenger túlsó partjára, és látják az egyiptomiak pusztulását. Isten elismeri: természetes emberi reakció, ha az elnyomó veszte örömmel tölt el. Az izraeliták – mint az egyiptomiak áldozatai – jogosan ünneplik mind az üldözőik pusztulását, mind saját szabadulásukat. Az angyalok azonban, akik nem emberi áldozatok, nem örülhetnek senki halálának, még a gonoszokénak sem.

My Jewish Learning cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Nehéz történelmi helyzetben kérjük Isten kegyelmét
Megemlékezések
Alexander Bernátra emlékeztek a filozófia világnapján