– Mi a különleges Rabbi Akiva Nagy Törvényében: „szeresd felebarátodat, mint magadat”? Mennyivel több a Tóra, mint szabályok gyűjteménye? Vajon hogyan választották ki a három fő bűnt, melyet életünk árán is tilos megszegnünk? És vajon szabad-e az önfeláldozó embereknek ezen is túlmenniük? – e kérdésekre igyekszik magyarázatot adni Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda közösség rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin e heti számában.
(...) Felmerül a kérdés: ha a Tóra elsődleges célja a gyakorlati útmutatás, azaz a micvák betartása, akkor mi szükség van egyáltalán bármilyen klálra, általános szabályra?
A válasz megkapható egy gyönyörű tanítás alapján, amit Salamon király Énekek éneke alapján tanítanak Bölcseink:
„’Mint a gránátalma hasadéka, olyan a te homlokod [rákátéch]’ – még az üresek [rékánim], akik közötted vannak, ők is teli vannak micvákkal, akárcsak a gránátalma magokkal” (Szanhedrin 37a, Énekek éneke 6:7 alapján)
De vajon hogyan lehetséges „üres”-nek nevezni azokat, akik tele vannak micvákkal? Több kései magyarázó is megfogalmazta: azok, akik úgy vannak tele a micvákkal, ahogyan a gránátalma magokkal, azok valóban üresek. Hiszen a gránátalma különlegessége az, hogy a magok egymástól el vannak választva, különálló egységként.
Az „üres” emberek micvái is így néznek ki: sok, egymástól elkülönült, független mag. Noha vannak érdemeik, de azok nem állnak össze egy egésszé, egy rendszerré. Ezzel szemben a teljességben történő szolgálat jellemzője, hogy értelmes és átlátható. Ezt pedig klálok, általános elvek határozzák meg, amik segítenek átlátni a szabályok rendszerén.
A felebaráti szeretet egy olyan különleges fejlődési útvonalat kínál fel számunkra, melynek során megszabadulhatunk az egyik leginkább káros emberi érzelemtől: a gyűlölettől.
Mennyire különleges perspektívát jelent ez a mai világban, amit megannyi oldalról erős érzelmi megosztottság jellemez, és a véleménykülönbségek igencsak könnyen csapnak át személyeskedésbe!
A valóság ezzel szemben az, hogy nem kell gyűlölnünk a világon senkit. Helyesebb az, ha inkább sajnáljuk azt, aki meggyőződésünk szerint tévúton jár.
Binjomin rabbi magyarázatát teljes terjedelmében elolvashatják az Omek magazin legfrissebb számában. Jó szombatot!
