A Zsidók Győri Gyökerei Közhasznú Alapítvány 2025 folyamán „Zsidóság – Befogadás
– Kirekesztés” tematikájú, szabadon választható BA kurzus indítását
kezdeményezte a győri Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János
Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karán szociálpedagógia és szociológia
szakos hallgatók részére.
Ezzel párhuzamosan nyolc győri és Győr-környéki középiskolában
„Kirekesztés – az antiszemitizmustól az iskolai bullying-ig, az ellenséggyártás
példái” témakörben több osztályfoglalkozásból és diákpályázatból álló projektet
indított. A pályázatba végül hat középiskola csapata kapcsolódott be.
A két program ez év november közepén zárult.
Az alapítvány által felkért vendégoktatók – Dr. Papp
Richárd egyetemi docens (ELTE Társadalomtudományi Kar), valamint Dr. Sükösd
Anikó egyetemi adjunktus (KRE Gazdaságtudományi, Egészségtudományi és Szociális
Kar) – mind az egyetemen, mind a középiskolákban interaktív előadások és informális
beszélgetések keretében járták körül és értelmezték a kirekesztés, többek közt az
antiszemitizmus problémakörét és megjelenési formáit.
Az egyetemi hallgatók a kurzus záró szakaszában önálló
mikró kutatásaik segítségével arra keresték a választ, hogy milyen jelentéssel
bír ma a holokausztra való emlékezés különféle generációk képviselői számára családi,
lakóhelyi vagy más közösségekben. A kurzus záróeseményén a hallgatók bemutatták
az általuk készített interjúkról összeállított jelentésüket. Ezekből
kiviláglik, hogy néhány kivételtől eltekintve az interjúalanyokat sok esetben
tudatlanság jellemzi a holokauszt kérdéskörében, vagy "tudásuk" zömében
a zsidóságról alkotott negatív sztereotípiákig terjed. Ezen is
túlléptek a sajnos kifejezetten antiszemita megnyilatkozások. Akárhogyan
is, e mikró kutatások hasznosak, mert tisztánlátásunkat erősítik a
körüljárt témában.
A középiskolás programban az interaktív
foglalkozásokat követő szakaszban az iskolák háromfős csapatai írásos pályázati
anyagokat dolgoztak ki, melyek előadására szegedi tanulmányi kirándulás
keretein belül nyílt lehetőség. A szegedi út lehetőséget adott megismerkedni a
hírös város nevezetességeivel és zsidó közösségének történetével és jelenével is.
A pályázat győztesei:
első helyezett "A bántalmazástól
az iskolai bullying-ig" tárgyú munkájával a Hunyadi János Technikum Csorna;
második helyezett a "Javaslatok az antiszemitizmus és az iskolai
bullying elleni fellépésre" tematikával foglalkozó pályázatával a győri Bercsényi
Miklós Közlekedési és Sportiskolai Technikum;
harmadik helyezett a "Mi nem
vagyunk forradalmárok - Pannonhalmi embermentők a második világháborúban" kérdéskört
elemző dolgozatával a Pannonhalmai Bencés Gimnázium.
A zsűri különdíját nyerte
el a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola Quittner Éva győri
holokauszt túlélő, ausztráliai festőművésznőről készített összeállításával.
Krausz Péter, az alapítvány kuratóriumi elnöke szerint a békés társadalmi együttélés és kölcsönös tolerancia érdekében mikró és makró szinten egyaránt erősíteni kell fellépésünket a kirekesztés minden formája, így az antiszemitizmus ellen is. A középiskolás projekt érzékenyítő foglalkozásai, az írásos pályázatok és az egyetemi hallgatók kutatásai ezt a célt szolgálták. Az alapítvány az ez évi, eredményesen zárult program tapasztalatait messzemenően figyelembe véve 2026. évben is folytatni fogja tevékenységét hasonló témakörben.