Befejeződött a kirekesztés témáját feldolgozó győri diákprogram és egyetemi kurzus

2025. November 24. / 15:04


Befejeződött a kirekesztés témáját feldolgozó győri diákprogram és egyetemi kurzus

A Zsidók Győri Gyökerei Közhasznú Alapítvány 2025 folyamán „Zsidóság – Befogadás – Kirekesztés” tematikájú, szabadon választható BA kurzus indítását kezdeményezte a győri Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karán szociálpedagógia és szociológia szakos hallgatók részére.

Ezzel párhuzamosan nyolc győri és Győr-környéki középiskolában „Kirekesztés – az antiszemitizmustól az iskolai bullying-ig, az ellenséggyártás példái” témakörben több osztályfoglalkozásból és diákpályázatból álló projektet indított. A pályázatba végül hat középiskola csapata kapcsolódott be.

A két program ez év november közepén zárult.

Az alapítvány által felkért vendégoktatók – Dr. Papp Richárd egyetemi docens (ELTE Társadalomtudományi Kar), valamint Dr. Sükösd Anikó egyetemi adjunktus (KRE Gazdaságtudományi, Egészségtudományi és Szociális Kar) – mind az egyetemen, mind a középiskolákban interaktív előadások és informális beszélgetések keretében járták körül és értelmezték a kirekesztés, többek közt az antiszemitizmus problémakörét és megjelenési formáit.  

Az egyetemi hallgatók a kurzus záró szakaszában önálló mikró kutatásaik segítségével arra keresték a választ, hogy milyen jelentéssel bír ma a holokausztra való emlékezés különféle generációk képviselői számára családi, lakóhelyi vagy más közösségekben. A kurzus záróeseményén a hallgatók bemutatták az általuk készített interjúkról összeállított jelentésüket. Ezekből kiviláglik, hogy néhány kivételtől eltekintve az interjúalanyokat sok esetben tudatlanság jellemzi a holokauszt kérdéskörében, vagy "tudásuk" zömében a zsidóságról alkotott negatív sztereotípiákig terjed. Ezen is túlléptek a sajnos kifejezetten antiszemita megnyilatkozások. Akárhogyan is, e mikró kutatások hasznosak, mert tisztánlátásunkat erősítik a körüljárt témában.

A középiskolás programban az interaktív foglalkozásokat követő szakaszban az iskolák háromfős csapatai írásos pályázati anyagokat dolgoztak ki, melyek előadására szegedi tanulmányi kirándulás keretein belül nyílt lehetőség. A szegedi út lehetőséget adott megismerkedni a hírös város nevezetességeivel és zsidó közösségének történetével és jelenével is.

A pályázat győztesei

első helyezett "A bántalmazástól az iskolai bullying-ig" tárgyú munkájával a Hunyadi János Technikum Csorna; 

második helyezett a "Javaslatok az antiszemitizmus és az iskolai bullying elleni fellépésre" tematikával foglalkozó pályázatával a győri Bercsényi Miklós Közlekedési és Sportiskolai Technikum; 

harmadik helyezett a "Mi nem vagyunk forradalmárok - Pannonhalmi embermentők a második világháborúban" kérdéskört elemző dolgozatával a Pannonhalmai Bencés Gimnázium. 

A zsűri különdíját nyerte el a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola Quittner Éva győri holokauszt túlélő, ausztráliai festőművésznőről készített összeállításával.

Krausz Péter, az alapítvány kuratóriumi elnöke szerint a békés társadalmi együttélés és kölcsönös tolerancia érdekében mikró és makró szinten egyaránt erősíteni kell fellépésünket a kirekesztés minden formája, így az antiszemitizmus ellen is. A középiskolás projekt érzékenyítő foglalkozásai, az írásos pályázatok és az egyetemi hallgatók kutatásai ezt a célt szolgálták. Az alapítvány az ez évi, eredményesen zárult program tapasztalatait messzemenően figyelembe véve 2026. évben is folytatni fogja tevékenységét hasonló témakörben.
mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek