A
bűntudatnak nagyon rossz lett a híre, de megszabadulni nem tudunk tőle ma sem
másképpen, mint szertartások révén. Jom Kipur nélkül, hagyomány nélkül sokkal
nehezebb. A bűntudatot a kortárs nyugati emberiség nagy része elutasítja. De
közben tele van mély és kilátástalan bűntudattal, amelytől egyre kevés képes
megszabadulni.
Jom
Kipur ünnepe a bűnbocsánat, az engesztelés napja, amikor a vallásos zsidóság
egész napos böjtöt tart, ma este a sábát bejövetelével, 17 óra 45 perckor köszönt
ránk és holnap, szombaton este a sábát kimeneteléig, 18 óra 47 percig tart. A
Jom Kipur-i esti ima kezdetén még a Kol Nidré, a fogadalmak eltörlése előtt
megkérjük az Örökkévalót, hogy ma együtt imádkozhassunk a bűnösökkel.
Friedrich
Nietzsche „leleplezte” a morált, még nála is nagyobb hatású követője és
megszelídítője, „civilizálója”, Sigmund Freud az elfojtást, és ők ketten
alapvetően változtatták meg a nyugati emberiség önértelmezését. Őket
összefoglalva írta József Attila – Freud nagy, korai értelmezője – nagy
versében, hogy a világ ránk erőszakolt rendje arra való, hogy „ne legyen
szabad, ami jó”. Nietzschének és Freudnak nagyon sok mindenben igaza volt, a
bűntudat által kontrollált élet tartós boldogtalanságot, agressziót,
frusztrációt termel, erős késztetéseink letiltása megbetegíti a személyiséget
és a közösségeket is. Az, ami mindebből következhetne, a boldog felszabadulás.
Hol van hát?
A
kortárs napnyugati ember – persze, nem alaptalanul, csak néha kissé meddőn – bűntudatos és boldogtalan, bűntudatosak vagyunk jórészt és boldogtalanok. Felelősnek
érezzük magunkat a természeti – és ennek nyomán a civilizációs – környezetünk
pusztulásáért, személyes viszonyaiban sokunk szégyenlős és szorongó, már
gyerekként is egyre inkább, a világ és önmaga megértésének elsőszámú eszközéül
a pszichológiát választotta, ennek a tudománynak az elméletei, kifejezései
válnak elsősorban lesüllyedt kultúrjavainkká.
Az
ész felvilágosult ítélőszéke előtt nem állhatnak meg puszta megszokásaink,
amelyeket azért követünk csak, mert régen is így csináltuk. Hagyományaink,
szokásaink tehát. Sajátos technikáink a nemzedékek közötti folytonosság
fenntartására, mélységes földi magányunk enyhítésére. És mivel a világ
gyorsabban változik, mint eddig szinte bármikor, ami egyfelől távolivá és
érthetetlenné, kicsit bizarrá teszi a régi hagyományokat, másfelől csak még
nagyobb igényt támaszt mindez valamiféle folytonosság iránt.
Azt,
hogy pontosan mit csinálunk a teljes, „hosszú” napon át zajló engesztelés napi
szertartásokon, szinte senki nem érti pontosan közöttünk, magyar zsidók között
sem már.
A szlihot és a vidduj, a bűnvallomás és a bocsánatért könyörgés
állandó ismétlődése, estétől estéig, öt imaalkalmon át, kissé monoton, ha a kol
nidré úgy ismerős is, hogy érezzük, mennyire régi, hogy elmúlt nemzedékek
könyörgéseit halljuk benne, ahogy az Ávinu málkénuban és a sófár hangjában is,
a mázkir pedig közvetlenül idézi fel személyes halottainkat. Ezekhez tudunk
kapcsolódni. De jobbára már nem vesszük észre, hogy a reggeli ima prófétai
szakaszában beszélő Ézsaiás milyen furcsa és ironikus játékot játszik velünk,
amikor azt mondja, hogy a böjtölés, az, amit éppen csinálunk, nem ér semmit,
csak a szívbeli megtérés, a könyörület számít bármit is. Hogyan figyelmeztet
Ézsaiás itt, a nap sokadik órájában, bár messze még a végétől, hogy a hagyomány
a legkevésbé sem mechanikus rutin, hanem valódi önvizsgálat, elbizonytalanodás,
kísérlet a változásra. Hogy másfelől hogyan nevetteti ki a hagyomány a délutáni
imában, Jónás könyvének felolvasásával, a prófétai ítélkezés magabiztosságát, a
végső ítélet közeledtén.
A
hagyomány, azzal, hogy formát ad az érzéseknek, kifejezi őket, segít, segít
felelősen szembenézni a bűntudattal, felvállalni, megérteni és feldolgozni,
„szublimálni” és így elengedni a bűntudatot, segít. Az engesztelés napjának
hagyománya éppen ezt teszi beláthatatlanul hosszú ideje, lassan formálódva.
Kifejezi a gyászt és a bűntudatot, feldolgozza őket és az utolsó, hosszú
sófárhang után, ha minden jól megy, segít őszintén megkönnyebbülni. Mintha
ismerné és beépítette volna Nietzsche és Freud bölcsességét.
Nehéz
év végén, bizonnyal nehéz év elején vagyunk. Legyen megint vigasz számunkra a
nemsokára felcsendülő Kol Nidré komor, súlyos, méltóságteljes felszabadítása.
Gmár
hátimá tová!
Jó bepecsételtetést Mindannyiuknak!
Címlapfotó / Maurycy Gottlieb: Zsidók imádkoznak a zsinagógában jom kipurkor