„Bort részegítő italt ne igyál” – Szerdócz Ervin rabbi a Smini hetiszakaszról

2022. Március 24. / 11:58


„Bort részegítő italt ne igyál” – Szerdócz Ervin rabbi a Smini hetiszakaszról

A Smini hetiszakasz szövege szerint Áron két idősebb fia, Nádáv és Ávihu, „idegen tüzet” vittek a Bizonyosság Sátrába, „amit az Ö-való nem parancsolt nekik”. A két férfi meghal az Ö-való színe előtt. A történtek után a kohaniták, (papok), nem fogyaszthattak bort vagy alkoholt szentélyi szolgálatuk előtt. Ebből bölcseink, – többek között, – azt a következtetést vonták le, hogy haláluk oka az volt, hogy bort vagy alkoholt ittak szolgálatuk előtt.

„És Áron hallgatott.” (M.3. 10/3.) Áron az apa némán, lesújtva állt két fia tragikus halála láttán.

Áron uralkodva érzelmein, hallgatott. Fájlalta, hogy Is-ten a bor és részegítő italok fogyasztásáról szóló tilalmat vele közölte, de a bekövetkezett tragédia után. (M.3. 10/9.)

Büchler Zsigmond az albertirsai rabbi megható magyarázatot tanít Áron szenvedésére: „Aki a világtengereknek kimérte határait, úgy hogy a világot elnyeléssel fenyegető hullámok a part futó homokján megtörnek, kimérte a szenvedés határait is, hogy azok javunkat célozhatják. Hiszen bölcseink is mondták: A szenvedések a szeretet követei, javulásunk céljából” (Céne Réne 351. old.

Mose Schreiber (Chatam Szofer 1762-1839) híres pozsonyi rabbi vitába szállt azokkal, akik a mértékkel történő alkoholfogyasztást elitélik. Szombat és Ünnepnapok megszentelésekor is bort iszunk, amire áldást mondunk. Áron, fiai tragikus halála felett érzet fájdalmát magyarázva, írja: „normális körülmények között a bornál semmi nem segít jobban, hogy a gyászoló vigaszt találjon.”  Áronnak viszont tilos volt borral vigasztalódni, mert nem tudta volna elvégezni szolgálatát.

Mi a baj a borívással? Salamon király a bor gyógyító erejéről ír: „Adjatok alkoholt a bujdosónak és bort az elkeseredett lélekűeknek”. (Mislé 31:6)

Talmud Eruvin 65a megerősít a fentieket, megállapítva, hogy a bor elsődleges célja: vigaszt szerezni a gyászolóknak.

Hátám Szofer alternatívát kínált a bor fogyasztásának „jótékony” hatására „Egyetlen öröm sem képes megközelíteni a Tóra tanulásából és tanításból fakadó puszta örömöt. Dávid, a zsoltárköltő király szerint, „az Ö-való rendeletei felvidítják a szívet” (19. Zsoltár/9.) Vagyis a szakrális tevékenységnek számító Tóra tanulás és tanítás feletti öröm, olyan, vagy legalább is megközelíti a profán borívás vidámságát!

Bachja rabbi szerint a bor vagy alkoholivás három következménnyel jár: álmosság, kevélység, és megzavarja a tiszta elmét.

„Bort, és részegítő italt ne igyál… midőn bementek a találkozás sátrába” (u.o.10/9).

Miért is nem ihat bort? „…. nehogy a bor kábulatában elaludjon, hiszen a szentélyben nem szabad aludni.” Mellesleg megvolt annak a veszélye, hogy felébredve borgőzös álmából, azt mondaná kevélységében: „Valóban az Ö-való van ezen a helyen és én nem tudtam?” (M.1. 28/16.)

Tehát a borívás további következménye, hogy nem tud különbséget tenni szent és profán között.

Szimha Bunim pszyshai rabbi (1767-1827) kérdezte: mi a gond a mérsékelt alkoholos befolyásosságban végzett szolgálattal? Hiszen „a kohén köteles volt emelkedett lélekkel és örömmel végezni szent szolgálatát”… Miért is tiltja a Tóra a papok belépését a Szentélybe, miután bort fogyasztottak? Hiszen ellent mond annak, hogy: „Bor vidítja az ember szívét”. (104. Zsolt.15)

A Tóra különbséget tesz a külső hatásra kiváltott, illetve a belső öröm között: „Az Ö-való cselekedetei egyenesek, vidítják a szívet” (Zsoltárok 19:9).

Nem kell hát külső „segítséget” (bort, pálinkát) igénybe venni „szívük vidámmá tételéhez… (Sicc)

Vannak helyzetek, amikor elfogadott szokás bort vagy más alkoholos italt inni az embernek.

Ezek: Esküvő, új ház felavatása, hálaadó örömkor, amikor egy ember felépül súlyos betegségből, Brit-mila ünnepségen, Kidus és szombatot búcsúztató havdalánál, Purimkor, illetve egy talmudi traktátus befejezésekor.

A berdicsevi Lévi Jichák rabbi megpillantott az utcán egy embert, aki annyira sietett, hogy nem nézett se jobbra, se balra. – Hova rohansz ennyire barátom? – kérdezte tőle. – Megyek egy házba, ahol örömünnepet tartanak. Oda sietek, hogy pálinkát igyak társaimmal, „Le Chájm”-ot („életre”) mondjak az ünnepelt egészségére! És honnan tudod – kérdezősködött tovább a rabbi –, hogy a „Chájim” (élet) előtted szalad és neked űldöznöd kell? Talán éppen mögötted van, és ha találkozni akarsz vele, nem kell egyebet tenned, mint, hogy megállsz és bevárod…, de te menekülsz előle.

„Bizony, csalóka a bor! Nagyhangúvá lesz férfi (és asszony), nem nyughatik. Szélesre tátja torkát, mint a sír,… telhetetlen, mint a halál.” (Hab. 2/5.)

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi arról, hogy milyen az igazi vezető
Zsidó világ
Zsidó ünnepek az 5786-os zsinagógai évben
2025. Szeptember 19. / 13:42

Zsidó ünnepek az 5786-os zsinagógai évben