Van-e börtön a Bibliában? A menedékvárosokról – Jó szombatot!

2022. Július 29. / 14:40


Van-e börtön a Bibliában? A menedékvárosokról – Jó szombatot!

Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 20 óra 04 perckor köszönt be, a királynő holnap este 21 óra 16 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a héten a Mátot-Mászé hetiszakaszt olvassuk fel a zsinagógákban.

A Szombat nem a kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.

gyertaygyújtás-07-29-jo.png

A Mózes negyedik könyvét záró hetiszakaszban különösen hangsúllyal esik szó a menedékvárosokról, amelyeket a Tóra igazságszolgáltatása a gondatlan bűnelkövetőknek talált ki és amelyek a felelősségvállalás, a védelem és a remény összekapcsolódásának helyei voltak.

Mielőtt Mózes meghal, pár alapvető dolgot tisztáznia kell még Isten kérésére a leendő ország társadalmi berendezkedésével kapcsolatban. Az egyik legfontosabb kérdés ezek közül a pusztító felelőtlenség büntetése. Arról rendelkezik Isten, mi legyen azokkal, akik szándékuk ellenére emberi életet oltanak ki. A szándékos emberölés a legirtózatosabb, jóvátehetetlen bűn és a Tóra a legsúlyosabb büntetést rója ki rá. Az, aki figyelmetlenségből gyilkolt, más megítélés alá esik, de ez nem jelent felmentést. A börtönbüntetés egy sajátos formáját róják ki rájuk.

A szöveg menedékvárosokat jelöl ki Izrael földjén, oda kell menniük azoknak, akik hanyagságukkal elvették mások életét. Ez egyfelől védelem, mint Káin számára Káin-bélyeg volt, azt szolgálja, hogy a rokonok ne bánthassák a bűnösöket, ne állhassanak bosszút a védett város falain belül. Az önbíráskodó önkényesség helyébe a jogot lépteti. A menedékváros valódi élettér, amelyet ugyan nem szabad elhagyni – ha mégis megteszi az ember, kiszolgáltatja magát a vérbosszú lehetőségének -, de mégsem szűkös börtöncella. A méltóság lehetőségét megőrzi, mégis esélyt és reményt ad: amikor fordul Isten rendelésére az idő kereke, a hivatalában lévő főpap halálakor. Az, ha valaki nem akart ölni, kevés. Nem bántani embertársainkat nem elég a sorsuk iránti puszta közöny, hogy külön ártani nem szeretnénk neki. Törekednünk kell arra, hogy bajuk ne essék, ennek kell lennie a legfőbb törekvésünknek. Aki menedékvárosban, tágas börtönben van, az bűnös, de bizonyosan menthető (Azt, hogy mi számít szándéktalan emberölésnek, mi valóban kivédhetetlen vis maiornak, a zsidó jogi hagyomány alaposan körbejárja) Alighanem ez a „szabadságvesztés” legméltányosabb” formája. Ezenkívül csak egy bibliai börtön ismeretes, Potifáré, ahol József ül, akinek története során minden mélységet meg kell járnia. De Potifár nem zsidó, az ő börtöne nem zsidó megoldás. Hasonló elven működik a hetiszakaszoknak, amelyeket most olvasunk, a nőkre vonatkozó része. Ha nő tesz fogadalmat, férje, hajadon korában

édesapja feloldozhatja alóla, a férfiak fogalma alól azonban nincs felmentés. Olyan, mintha a nőkért más vállalna felelősséget, mintha maguk nem lennének képesek rá, ami lehet bosszantó, mégis: a törvény védi a nőket. Nem előírja, csak megállapítja, hogy a nők nem urai még saját maguknak és addig, amíg ez így van, különleges védelem illeti őket, mint általában a kiszolgáltatottakat. Amikor majd nem lesz így – hogy mikor, azt az emberi társadalom alakulása dönti majd el –, akkor már nem lesz ok erre a különleges védelemre. Rúben és Gád törzsei is úgy vívják ki szabadságukat, önrendelkezésüket Mózestől, hogy felelősséget vállalnak másokért, a maradék törzsekért: megengedik nekik, hogy Izraelen kívül telepedjenek le azzal a feltétellel, hogy segítenek elfoglalni az országot „háluc”-okként, a szöveg ezt a későbbi cionista elnevezést alkalmazza rájuk. Szabadság és felelősség bonyolult összefüggéseire láthatunk rá a mostani hetiszakaszokban, amelyek lezárják Mózes IV. könyvét.

Békés szombatot kívánunk!

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Vége a sávuótnak – na de mi jön most?