A szomorúság felkészülés is lehet Isten közelségére – Jó Szombatot

2019. Május 17. / 16:32


A szomorúság felkészülés is lehet Isten közelségére – Jó Szombatot

A Mazsihisz hírei most elhallgatnak a szombat törvényei miatt, honlapunk nem frissül. A Szombat nem a kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten 19:57 óra, a Szombat királynője 21:13 órakor távozik körünkből, onnantól visszavárjuk Önöket honlapunkra. Addig találkozzunk személyesen, zsinagógáinkban. A Tórából ezen a héten a „Emor” (Mózes 3. 21:1–24:23.) hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

A szomorúság felkészülés is lehet Isten közelségére

Az Ómer-számlálás a Pészach és Sávuot közötti időszakban felkészülés a Tóraadásra, vándorlás a szabadság értelme felé a sivatagban, öröm, gyász és felismerés drámája. Az út Isten felismerésének öröme felé.

„És számláljatok magatoknak az ünnep másnapjától, ama naptól, midőn hozzátok a lengetés ómerjét, hét teljes hetet. 16. A hetedik hét után való napig számláljatok ötven napot; azután áldozzatok új ételáldozatot az Örökkévalónak”.

Ez áll a mostani hetiszakaszban, az Emorban. Az első aratás ünnepétől, amely egybeesik a Pészachhal, az ünnep másnapjától kezdődik, ahogy a Biblia előírja. Illetve nem úgy. Ugyanis a fordítás kicsit „csal”, illetve értelmez. A szövegben szó szerint nem az áll, hogy az ünnep másnapjától, hanem az, hogy a szombat másnapjától, tehát a Pészach időszakára eső szombatot követő naptól kéne számolni a betű szerinti értelem szerint, nem a Pészach ünnepének másnapjától. A rabbik azonban, akiknek az értelmezését, a szóbeli hagyományt mi, rabbinikus zsidók követjük, úgy értették, hogy itt a szombat-kifejezés általában a Pészach ünnepére utal. A karaiták, akik kiváltak a rabbinikus zsidóságból és aprócska közösségük máig is él, betű szerint veszik a szöveget és tényleg a szombat másnapjától kezdik az ómer-számlálást.

Az aratási időszakában kell számolnunk 7 hetet, amíg ismét ételáldozatot kell bemutatnunk Istennek. Egyúttal felkészülünk arra a kivonulás újraélése, Pészach után, hogy nemsokára nem céltalan lesz a szabadságunk, hanem értelmes, megkapjuk a Tórát, amelyből megtanulhatjuk, hogyan kell élni. Önmagunk nem lehetünk önmagunk céljává, csak valami olyasmi, amit még el kell érnünk, olyasmi tehát, ami több, mint mi vagyunk. Ezt keressük az Ómer-számlálás időszakában. Amely gyászidőszak is. Rabbi Akiva tanítványai között az Ómer számlálása idején pusztított a pestis. Az Ómer-számlálás az önvizsgálat és az elmélyülés ideje. A fájdalom felkészülés is az értelmes életre, amelyet a Tóra ígér.

Ahol van halál, ott élet is van, mi elmegyünk és a helyünkbe újak lépnek, csak posta voltál, ahogy Babits Mihály mondta. Rabbi Akiva egyik legkiválóbb tanítványa az Ómer-számlálás 33. napján halt meg és ezen a napon fedte fel a zsidó misztika legmélyebb titkait. Ezen a napon ünnepli tehát születésnapját a Zóhár, a kabala legfontosabb könyve a hagyomány szerint. Amíg be nem fejezte, a legenda szerint nem jött el az este, amikor mégis, már a birtokában volt a világ a végső titkok egy részének. Ezért gyújtunk egyesek szerint mi is tüzeket ezen a napon, vigyázzuk a fényt.

Mert azok szomorúsága, akik életük náluk magasabb értelmét keresik, örömre változik majd. És a végén elérkezik hozzájuk Isten kinyilatkoztatása a mostani időszak végén, Sávuotkor. Ezután sem lesz ez másként.

Jó szombatot kívánunk!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 115 éve született Radnóti Miklós
2024. Május 05. / 09:48

Ma 115 éve született Radnóti Miklós

Megemlékezések
Gyász – A nemzet lelkiismerete: Ferge Zsuzsa 93 éve