161 éves a Dohány utcai zsinagóga: a nemzeti zsidó templom

2020. Szeptember 06. / 18:00


161 éves a Dohány utcai zsinagóga: a nemzeti zsidó templom

Carl Vasquez gróf, kvietált katona és térképész, aki Bécset, Prágát és Pest-Budát lepedő méretű lapokon mutatta be, térképeit a városok nevezetes épületeinek kis metszeteivel keretezte, az egyik budai lapot (1837) többek között a másfél évtizeddel korábban (1821) épült óbudai klasszicista zsinagóga kézi színezésű kőnyomatával.


Pest keret-díszei között két olyan épület is látható, amelyeknek zsidó volt a tulajdonosuk: Wodianer Sámuel (1786-1850) és Wodianer Rudolf (1788-1856) palotái, előbbi a mai „Gödör" helyén, utóbbi a Felső Duna-soron. A zsidó közösség, mint Óbudán, és az ország fejlesztésében jelentős szerepet játszó nagykereskedők, mint a Wodianerek, nemzeti stílusban építkeztek. Házaik a reprezentációt szolgálták; de a város is szívesen mutatta meg őket. József főherceg, nádor gyakran vitte ki külföldi vendégeit Óbudára, a zsinagógához.

Hasonló reprezentációs értéke volt az emancipációra törekvő és kulturálisan felzárkózó zsidó közösség számára az Orczy-házban 1830-ban épített Chor-Tempel- / Kórtemplom-nak. Ma már csak Strohmayer Antal József színes kőnyomatáról (1833) ismerjük, de látványa megidézhető Bécsben, a Seitenstettengasse zsinagógájában, melynek stílusát követte. Petrichevich Horváth Lázár (1807-1851), megkapó, az olvasóközönség számára egzotikumnak tetsző mozzanatokat finoman kiemelő leírása egy zsidó menyekzőről a Honderűben (1847) bevezeti a képbe a keresztény vendégeket is, mint ő maga, akkor már a M. Tudós Társaság tagja, arisztokrata és irodalmi körökben forgolódó író és szerkesztő: „Napokban egypár előkelő pesti izraelita család menyekzőre hívott. Az imaház tele volt. Kettős érdemjellel díszített egyházfi megelőző udvariassággal vezetett be a legelső padba, melyben mindnyájan keresztények, s mint én, vendégek ültenek."

A Chor-Tempel hírnevét öregbítette kiváló kántora. Az óbudai születésű Karl Eduard (Azriél) Denhof / Denhof Ede Károly (1798-1840) hébertudását, vele született zenei tehetségét Ullmann Gábor (1792-1836 k.) közsé­gi elöljáró - maga is nagykereskedő – mű­veltette ki. Néhány hétre kiküldte őt Bécsbe Salomon Sulzerhez, a Seiten­stettengasse kántorához. Denhof operai jellegű, erős tenor-baritonja merőben más zenei élményt nyújtott a szertartásban, mint az addig megszokott lengyel kántorok hangja. Énekét megkedvelte tolnai gr. Festetics Leó (1800-1884), aki híres volt az opera iránti vonzalmáról, és később egy időre a Nemzeti Színház igazgatója lett. Meghívta énekelni a Nemzeti Kaszinóba is, egy jótékonysági hangversenyre, Eléazar imájával egy akkor még újnak számító operában, Jacques Halévy A zsidó nőjében (1835). „Kántor úr, ön igazán jól adta a zsidót", mondta neki a fellépés után. Baráti kapcsolat fejlődött ki közöttük. Festetics gróf a Kórtemplom számára, Denhof hangjára zsidó szertartási énekeket (Kedusa stb.) is szerzett, ezeket a kántor rendre előadta. Érdemes megjegyezni, hogy azóta is hagyomány, hogy a Chor-Tempelben, és örökösében, a Dohány utcában operai hangú kántorok szolgálnak.

A XVIII. században Magyarországon mezővárosokban alakultak ki nagyobb zsidó központok, ezekben épültek fel a túlnyomó többségükben kereskedőkből álló közösségek reprezentativ zsinagógái: Tarcal, Bonyhád, Mád, Lovasberény, Szécsény, Szalónak / Stadtschlaining (Ausztria), Stomfa / Stampfen / Stupava (Szlovákia), (Alberti-) Irsa, Hőgyész, Gyöngyös, Óbuda, Apostag, Abony, Várpalota, Jánosháza stb., közülük több áll ma is.

II. József és II. Lipót törvényi reformjai után a zsidók a XIX. században beköltözhettek a városokba. Pest szabad királyi város, gyökeréig, szinte még mindig az ellenreformáció, I. Lipót és Kollonits bíboros, szellemében római ka­tho­likus, más vallásokat nem engedett be a városfalak mögé, a belvárosba. A falakon belülre csak a szerb orthodoxia nyert volt bebocsáttatást, még a Pest és Buda visszafoglalását (1686) követő keresztény mámorban: a török elől menekülő szerbek építhettek az akkori városban templomot. A pesti városfal, amely a Hatvani-kapu lebontásával 1808-ban megszűnt, imaginárius határként elkülönítette a katholikus és nem katholikus egyházakat. Az evangélikusok csak a városfalon kívül, a mai Deák tér környékén tudtak gyökeret ereszteni (Insula Lutherana), a reformátusok a mai Kálvin térnél és még kijjebb, a Ráday utcában. Az első evangélikus templom Pesten 1799 és 1808 között épült, Pollack Mihály (1773-1855) terve alapján, 1811-ben szentelték fel, mai homlokzatát 1856-ban Hild József (1789-1867) alakította ki. Az első református templomot az előbbi nagybátyja, Hild Vencel / Vince (1770-1834) tervezte, épült 1816 és 1830 között.

A zsidók tűrt vagy tartózkodó státusa egy szabad királyi városban a magisztrátus jóindulatától függött. Pest városa a középkori non tolerandis judaeis kiváltsága alapján még II. József tolerancia-edictuma (1783) után is azzal kereste meg székhelyi gr. Mailáth József (1737-1810) főispánt (1785), hogy a zsidóknak csak a külvárosban engedélyezze a megtelepedést. A főispán a döntést a városra hagyta, de – II. József valláspolitikai intencióinak megfelelően – felhívta a figyelmüket, hogy elmúlt már az a rendszer, amely a zsidókat ghettóba hajtotta, egy helyre zsúfolta össze, és kitaszította a város belső részeiből. A város engedélye a városfalon kívül eső majorsági területre szólt, a pesti felső külvárosra (1777 óta, Mária Teréziáról, Terézváros) (ez a mai Király utca felső végét jelenti), közel a vásártérhez.

A Chor-Tempel még az Orczy-házban épült, s itt volt a pesti zsidó község másik imahelye is, amelyben lengyel hazzán, a híres David Strelisky / Dovid Brodl (1783-1848) vezette a szertartást. A zsidó község törekvése, hogy kilépjen az egyre szűkebbnek mutatkozó, gazdasági státusának egyre kevésbé megfelelő és reprezentációs igényeit egyre kevésbé kielégítő Orczy-házból, amely a lélekszám gyarapodásával középkoriasan zsúfolt zsidónegyeddé vált, kilépjen a város nyílt tereire: csak az 1840:xxix. tc. után nyílt meg. A törvény lehetővé tette, hogy a zsidók megtelepedjenek és ingatlant szerezzenek a városokban. A lutheránusokkal és kálvinistákkal kerültek egy sorba, és amikor szabadon álló imahely építésére gondoltak, maguk is a belvárost körülvevő gyűrűn kerestek telket maguknak.

A község nevében Ullmann Gábor és elöljáró társai 1837. május 14-én 32 évre bérbe vették véghvezekényi br. Baldacci / Baldácsy Antal (1803-1878) nagybirtokos és felesége, br. Hunyadi Annától azt a telket (Terézkülváros, Dohány utca, 376. hrsz.), amelyen majd a szabadon álló zsinagóga felépült. A magisztrátus arra kötelezte a községet, hogy lemondjon a telek jövedelmező hasznosításáról: „a vevő israelita Község csupán csak isteni tiszteletre, s oskolai célra használhassa, az ott most már létező, vagy ezután építendő épületbe semmi hasznot hajtó keresetet, ti. mesterséget, korcsmáltatást, húsmérést avagy kereskedést ne gyakoroljon, s ne gyakorol­tathasson, ott bolt ne nyittathassék..." 1841-ben, egyelőre szintén bérletként, hoz­zájutottak a telek hátsó folytatásához (386. hrsz., a mai Síp utca 12.), mely Nessi Péter kéményseprő mester tulaj­donában volt. A bérelt telkeket a község 1844-ben kelt törvényszéki határozat alapján 1845. június 28-án megvásárolhatta. A polgármester a pesti izraelita hitközséget a kettős ingatlan „tulajdonába vezette". Az építkezés szándéka rövidesen újsághírré vált (1847): „A pesti izraelita hitközség nagyszerű imaházat szándékozik építtetni, mind a tagok nagy számának megfelelendőt, mind a fővárosnak újabb építészi díszéül szolgálandót."

Kazinczy Ferenc írta 1828-ban, pesti látogatásának élmény-könyvében (Pestre): „Pesten a Zsidó felekezet kétfelé szakada; a haladni-akarók oda-hagyák a vesztegleni szeretőket." Ez a megjegyzés még a Chor-Tempel építésének előzményeire vonatkozik, de a Kazinczy által megfigyelt helyzet tartósan fennmaradt, és amikor az új telken a hitközség a zsinagóga tervezéséhez és az építkezéshez hozzákezdhetett, a községen belüli megállapodás rögzítette, hogy a régi zsinagóga hívei maradnak az Orczy-házban, és az új imahely a Kórtemplom utóda lesz, a hamburgi-bécsi mintára reformált istentiszteletek otthona, orgonával, kórussal, a tér közepe helyett a Tóra-szekrény elé állított Tóra-olvasó emelvénnyel.

A volt városfalat körülvevő utcagyűrű 1854-re városképi szempontból nagyon megváltozott: külvárosból Pest reprezentatív része lett. Már itt állt a Nemzeti Múzeum, amelyet Pollack Mihály épített (1837-1847), itt állt az 1837-ben megnyitott Pesti Magyar Színház (Nemzeti Színház), itt kezdték építeni, hosszas előkészületek után, 1851-ben, Hild József tervei szerint, a Bazilikát, amelyet azonban csak 1905-ben sikerült befejezni és felszentelni. Az egykori Hatvani-kaputól a Lipótvárosig húzódó „kör"-út, melyet utóbb köznyelven Kiskörútnak neveztek el, a XIX. század közepén a nemzeti és ezen belül az egyházi reprezentáció helye volt. Ebbe a reprezentációba illeszkedett bele a Dohány utcai zsinagóga, az akkor még a magyarosodás felé csak első lépéseit tevő pesti zsidóság nyelvén: a Tabak-Tempel. A zsidónegyed szélén, de a keresztény templomokkal egy sorban a zsidóság az egész városnak akarta megmutatni magát.

Az épület tervezésénél három nagy névvel találkozhatunk, egyikük sem zsidó: Hild József, az arisztokrácia sokat foglalkoztatott építésze, Feszl Frigyes (1821-1884) és a bécsi Ludwig Förster (1797-1863). Försternek zsidó szempontból legitimációt adott a bécsi Tempelgasse éppen épülő zsinagógája, a Leopoldstätter Tempel (a nácik rombolták le, Kristallnacht, 1938). A teljes társadalmi nyilvánosságba kilépő zsidó közösségeknek Európában nem volt saját építészeti stilusuk, most keresték, Hild a klasszicizmus, Feszl a centrális-bizánci, Förster az alakulóban lévő spanyol-orientális, magyarul: mór stílust ajánlotta. A templom végül Förster elgondolásai szerint épült meg, ez a mór stílus első nagyszabású, reprezentatív épülete, és a stílus iszlám eredetéhez még abban is hűséges, hogy a külső fal feltűnő színezésű tégladíszei nyolcágú csillagot ábrázolnak, kivéve a főbejárat belső bélletét, amelyet hatágú csillagok koszorúja fon körbe, de nem feltűnő színezéssel, mint a külső falakon. A kivitelezést Hild és Förster társulása kezdte, Hild 1856-ban kilépett, majd Förster is visszavonult. A munkálatokat Wechselmann Ignác (1828-1903) fejezte be, s bár ő zsidó volt, a munkához mint Förster barátja jutott. Benősült a fűrészáru-nagyiparos Neuschloss családba, megmagyarosodott, divatos építész lett (Vár-bazár stb.), és felekezeti megkülönböztetést nem kikötő jótékony alapítványával (Vakok Intézete) is gondoskodott neve fennmaradásáról. A zsinagóga liturgikusan egyik legfontosabb része, a Tóra-szekrény, külön épület az épületben, Feszl műve.

Nem lényeges, hogy voltak-e abban az időben Magyarországon zsidó építészek (mellesleg, még nem voltak). A nevesebb építészek legtöbbje bármelyik egyháznak, vallásnak szívesen épített és épít templomot, bár Daniel Libeskind berlini Holocaust-múzeuma (2001) óta nehéz tagadni, hogy az életrajzi, személyes kötődés építészetileg is megfogalmazható. Fontosabb, hogy a jelentős építészek becsvágyát vonzotta a zsinagóga mint feladat, és a zsidó liturgia specifikumait tekintve sem látták különbözőnek a templomépítéstől általában. Friedmann Ignácnak (1828-1861) az avatás alkalmából készült cikke kiemeli, hogy az építkezésen dolgozó mesteremberek között sok volt „a mózesi vallású". A lakatos és rézműves munkákat már zsidó mesteremberekre lehetett bízni. A zsinagóga felszentelése (1859. szeptember 6.) a Stettinből (Szczecin, Lengyelország) meghívott német rabbi, Wolf Aloys Meisel (1816-1867) első nagyobb funkciója volt. Aznap a zsidó kereskedők zárva tartották üzleteiket. Az épületet a közvélemény és a sajtó egyaránt méltatta, egy hírlap azonban kifogásolta, hogy R. Meisel a - német nyelvű - avatóbeszédében nem említette meg Magyarországot.

A Dohány-templom építészetileg itt-ott feszegette a zsidó konvenciókat, sőt, tudatosan is igazodott a keresztény templomokhoz. Az ilyen jellegű elemek közül a legfeltűnőbb a háromhajós bazilika-alaprajz: a hármas számú elemek a középkori zsidóságot a katholikus Szentháromságra emlékeztették, ezért gondosan kerülte. A két toronnyal, amely újításnak számított, és az askenázi világban valóságos divatot csinált, nem volt baj, ezeket mint Salamon templomának főhomlokzatán a kapu mellett álló két oszlopot (Bóaz és Jábin, I. Kir. 7,21) lehetett értelmezni. A „haladni akarók" tudatosan vállalták az orgonát, de a Dohányban ezt nem a bejárat fölött helyezték el, mint más, óvatosabb községekben, hanem a keleti falon, a Tóra-szekrénynél; a kórus is, mint több metszeten látjuk, kiállt a közönség elé, háttal a Tóra-szekrénynek. Megjegyezhetem, hogy az orgona az 1902. évi bővítés- és átépítéskor már domináns látvány lett, s a mai, monumentális drezdai hangszer, amelynél Lehotka Gábor orgonistának már a hangversenyezés igényeit érvényesítő tanácsait vették figyelembe (1991-1996), még inkább az: szinte ránehezedik a Tóra-szekrényre, holott megfontolandó lett volna - éppen az orgona körül ismét megújuló viták miatt - az eredeti elhelyezés visszaállítása, a térben elkülönítve, amely elhelyezés a halákhikus aggályt valamelyest enyhíthetné.

Nagy zsinagógákat a XIX-XX. században nemcsak a lélekszám miatt építettek. A tömegeket befogadó zsinagóga a Dohány esetében néhány évtized alatt diszfunkcionálissá vált, a zsidó lakosság széttelepült a nagyvárosban, növekedett a templomjárók lakóhelye és a templom közötti távolság, de fellazult a rituális gyakorlat hagyományos rendje is, például, a reggeli ima esetében, ez mind hozzájárult ahhoz, hogy a Dohány a mindennapokban fölöslegessé vált, külön imahelyek alakultak ki, a folyamatot a templomkörzetek hivatalos elismerése tette véglegessé. A Dohány gyakorlatilag átminősült nagyünnepi templommá. Az épület méretei – így szeretném mondani – a társadalmi elfogadottság örömét, büszkeségét fejezték ki, a zsidó jelenlétet demonstrálták. A showpiece synagogues, városképi látvány-zsinagógák, főünnepi imahelyek esetében a legfontosabb motiváció a közösség reprezentatív megjelenítése volt, mint ahogyan az volt, katholikus változatban, a Bazilikánál.

A Habsburg-dinasztia és a magyar nemzet között az 1849. évi trónfosztás óta fennálló feszültségek rendezésének mindjárt a legelső szakaszában zsidó oldalon sérelmet okozott, hogy 1860 decemberében az Esztergomban tartott prímási konferencia – Deák Ferenc véleményével összhangban – arra az álláspontra helyezkedett, hogy az esedékes országgyűlési választásokat az 1848. évi választási törvény (1848:IV-V. tc.) alapján kell megtartani, márpedig 1848-ban a zsidóknak, nem lévén polgárjoguk, nem volt választójoguk sem. A pesti hitközség elnöke, Schossberger Sáje Wolf, titkára, Barnay Ignác kíséretében, br. Vay Miklós (1802-1894) református superintendens, udvari kancellár meghívására megjelent Esztergomban, hogy részt vegyen a tanácskozásokon, de Scitovszky János (1775-1866) bíboros, esztergomi érsek, hercegprímás nyersen elutasította, mondván, hogy részvételüknek nincs törvényes alapja.

Talán erre válaszul, 1860. december 19-én Pesten Török Pál református püspök elnökletével nagy gyűlés ünnepelte a keresztény-zsidó megbékélést. Másnap, december 20-án – egy csütörtöki napon – a Dohány utcai zsinagógában megtartották a „zsidó-magyar testvéresülés" ünnepét. A kórus elénekelte Vörösmarty Szózatát (1836, Egressy Béni zenéje: 1843), amelynek reformkorian romantikus hazafiassága akár az emancipációra váró magyarországi zsidók nemzeti himnusza lehetett volna: „Hazádnak rendületlenűl / Légy híve, oh magyar", „A nagy világon e kivűl / Nincsen számodra hely", „Itt élned, halnod kell" stb.

A Dohány utcában rendszeresen tartottak magyar nemzeti alkalmakhoz kapcsolódó megemlékezéseket. Gr. Szé­che­nyi Istvánról, halálának első évfordulója alkalmából (1861. április 8., hétfő). Palóczy László haláláról, Teleki László öngyilkosságáról Meisel rabbi mazkir-ban emlékezett (1861. június 6, csütörtök), ezt megírta a Hölgyfutár is:"Az izraeliták főrabbija a megholtakért mon­dott imájában – pünkösd (értsd: savuot) másod napján – Telekiről és Palóczyról is megemlékezett." Teleki László az 1861. évi országgyűlési választások előtt mint képviselőjelölt kiállt a zsidók egyenjogúsítása mellett. Palóczy az 1848/49. évi népképviseleti országgyűlés elnöke volt, a nemzetgyűlés fogadta el az első emancipációs törvényt (1849:IX. tc.). Gyászünnepség volt a Dohány utcában br. Eötvös József (1871. február 12., vasárnap), Deák Ferenc (1876. február 6., vasárnap) és Kossuth Lajos halálakor (1894. április 5., csü­törtök; Ferenc József császár és király születésnapján (augusztus 18.) rend­sze­resen; „Ő Felsége 25 évi uralkodásá­nak örömünnepélye alkalmával" is (1873. november 29.), az évfordulót nem a magyarországi koronázás napjától, hanem Ferenc József 1848. évi trónra­lé­pésétől (1848. december 2.) számítva.

Az első magyar nyelvű hitszónoklatot Kohn Sámuel tartotta a Dohány utcában, 1866. június 2-án. Megjegyzendő, hogy a belvárosi plébániatemplomban Schwendtner Mihály (1820-1855) apát-plébános csak 1875-ben kért engedélyt Simor János hercegprímástól, hogy magyarul prédikálhasson; ettől kezdve tartották a böjti prédikációkat felváltva magyarul és németül. A Dohány utcai zsinagóga a magyar nyelvhasználatban másfél évtizeddel megelőzte a főváros legtekintélyesebb római katholikus templomát.

A kiegyezést 1867 februárjában külön zeneművel köszöntötte Friedmann Mór (1826-1891), a Dohány utcai főtemplom kántora: a 45. zsoltár feldolgozását Deák Ferencnek ajánlotta, dallamával – politikailag kiegyensúlyozottan – utalt a Szózatra és az osztrák császári himnusz, a „Gott erhalte..." Joseph Haydntól (1732-1809) származó dallamára (C-dúr „Kaiser-­Quartett", Op. 76, 1797, lassú tétel).

A két világháború között a magyarországi zsidóság hivatalos vezetői a nemzeti közfelfogással való azonosulásban nem egyszer odáig mentek el, hogy maguk is képviselték a legfelső magyar politikai elit irredenta, határrevíziós ábrándjait. Az egyébként kiváló és tiszteletre méltó Groszmann Zsigmond (1880-1945) rabbi, történetíró az 1939. évi választások után, az 1939/44. évi Országgyűlés megnyitása alkalmából a Dohány utcai templomban többek között ezt mondta: „Mindenható Istenünk! (...) Add, hogy kitörölhetetlen betűkkel beírhassák a magyar Corpus Iurisba azt a törvényt, amely helyreállítja a régi Nagy-Magyarország ősi határait!" Ekkor már az Anschluss és Kárpátalja egy részének magyar megszállása után voltunk – mi több, hatályba lépett az első és a második zsidótörvény, és július 7-én ezeket Kárpátaljára is kiterjesztették.

Az utolsó alkalom, amikor zsidók magyar államfő tiszteletére tartottak hálaadó istentiszteletet, akkor már csak a budapesti zsidók, 1944. június 18. volt, vasárnap (5704. sziván 27): Horthy Miklós kormányzó 76. születésnapja. A Hősök templomában Hevesi Ferenc (1898-1952) főrabbi mondott imát. A fővárosi példát a vidéki községek gettóba zárt vagy már Auschwitzba deportált zsidó népe nem követhette. De gondoljunk arra, hogy esetleg ez az ima is hozzájárult Horthy egy héttel későbbi döntéséhez, amelyet a Koronatanács ülésén mondott ki először, s amely további több mint egy hét múlva elvezetett a deportálások leállításához és a pesti zsidóság megmaradásához.

Az első világháború után az emancipáció és recepció bűvöletében élő zsidók folyamatos meglepetéssel észlelhették, hogy a Dohány utcát tekintette a zsidóság jelképének az antiszemitizmus is. Az első merénylet ugyan még nem a zsinagóga ellen irányult. 1922. április 3-án este az erzsébetvárosi Demokrata Kör székházában (Dohány utca 76.), ahol a május 28-ra kiírt válasz­tásainak előkészületei sorában négyszáz személyes díszvacsorát rendeztek, röviddel az előkelő fővendégek – köztük Bárczy István (1866-1943) főpolgármester, Rassay Károly (1886-1958) nemzetgyűlési képviselő, Sándor Pál (1860-1936), 1901 óta a Lipótvárosban megválasztott szabadelvű képviselő, a zsidóság egyik tekintélyes személyisége – várt érkezése előtt bomba robbant. A Demokrata Kör a pesti liberálisok – Vázsonyi Vilmos (1868-1926) - klubja volt, a bombát a polgári demokratikus pártok vezetőinek szánták. Nyolc ember meghalt. Szinte percekkel később tüntetés kezdődött a székház és a közeli New York kávéház előtt, a kétszáz főnyi fiatal társaság ilyen jelszavakat kiabált: „Pusztuljanak a zsidók!", „Halál a destruktívokra!" A merénylet kitervelésével az Ébredő Magyarokat gyanúsították. A rendőrség csak vonakodva avatkozott be, a nyomozás két évvel később megfeneklett, Rassay szerint az ébredők megállapodtak a kormánnyal, hogy a közelgő választásokon támogatni fogják, és az alig 6 héttel azelőtt megalakult Egységes Párt meg akarta nyerni a választásokat. A párt hivatalos nevei: Keresztény-Keresztyén Földmíves-, Kisgazda- és Polgári Párt (1922-1932), Nemzeti Egység Pártja (1932-1938), Magyar Élet Pártja (1939-1944). Gr. Bethlen István, majd az őt követő miniszterelnökök politikai háttere volt.

A Dohány utcai zsinagógában 1931. február 3-án, a pénteki istentiszteleten egy revolveres merénylő – bizonyos Zatloka Emil okleveles gépészmérnök - golyója két imádkozó, egy férfi és egy gyermek életét oltotta ki. „Megbüntetem a zsidókat!" – kiáltozta magából kikelve. A fegyvert Hevesi Ferenc - akkor még segédrabbi – csavarta ki a kezéből. Az áldozat temetésén gr. Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter is beszédet mondott – a Bethlen-kormány ekkor még hivatalban volt, és érvényben volt a zsidó ügyekben is konszolidációs politikája. 1939. február 4-én este fél hat órakor a péntek esti istentisztelet után a szemben lévő házból három kézigránátot dobtak a zsinagógából távozók közé; sokan megsebesültek, egy halott is volt, a merénylet szervezésében részt vett Kovarcz Emil (1899-1946) ny. őrnagy, volt különítményes, aki majd 1944-ben a nyilaskeresztes hatalomátvétel egyik szervezője volt, és a Szálasi-kormányban tárca nélküli, „a nemzet totális mozgósításával és harcba vetésével megbízott" miniszter lett.

Évtizedeken és rendszerváltásokon átugorva, ebben az összefüggésben kell említenem, hogy 2006. október 23-án az Astoria előtti politikai nagygyűlésről eloszló tömeg egy része is a Dohány utca felé vette útját, és a zsinagóga előtt, amelynek kerítését néhány felirat is díszítette, zsidóellenes jelszavakat kiabálva haladt el. Az ott ácsorgó néhány rendőr mit sem törődött velük, nyilván fogalmuk sem volt, mi az a zsidóellenes tüntetés, talán azt mondták magukban, annyi baj legyen; baj lett is – de erre még emlékszünk.

Elterjedt történészi vélemény szerint a dualizmus korában hallgatólagos emancipációs egyezség állt fenn a magyar társadalom és a magyarországi zsidóság között: a magyarosodás fejében társadalmi befogadás. Véleményem szerint semmi ilyesfajta megegyezés nem volt, még csak ajánlat sem. Volt a zsidóság törekvése az emancipációra, s ennek törvényi megvalósulása után demonstratív kinyilvánítása a magyar nemzethez tartozásnak. A törvényi kereteken túl ennek viszonzására nem került sor soha. Azután a törvényi kereteket is széttörték.

A Chor-Tempel és a Dohány utca kezdettől fogva a pesti zsidó község / hitközség neológia felé haladó, majd az 1868/69. évi kongresszus után egyértelműen és kizárólag kongresszusi - másképp: neológ vagy konzervatív - irányzatának zsinagógája volt: reprezentációs helyszín, magyar nemzeti zsidó templom, annak szánták, annak fogadta el br. Eötvös József szellemében a magyar állam. Az ma is, itt jelennek meg, ide címzik köszöntő leveleiket az állami vezetők a zsidó ünnepek alkalmából. Liturgiai hely, de emellett elsőrangú koncertterem és turisztikai látványosság, mint a Szent Péter Rómában, a Szent Pál Londonban, a Bazilika Pesten. Nehéz kimondani: a magyar társadalom egy hangos része nem akarta - és ma sem akarja - elfogadni, nem is a 150 éves zsinagógát: a magát 150 év óta zsidóként és magyarként meghatározó, zsidóságához ragaszkodó és magát öntudattal magyarnak valló zsidókat.


(Komoróczy Géza előadása a Dohány utcai Zsinagóga Alapítvány által a zsinagóga felavatásának 150. évfordulója alkalmából rendezett tudományos konferencián, 2010. május 3-án.)

Forrás: Élet és Irodalom LIV. évfolyam 20. szám, 2010. május 21.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi Isten „fiáról”
2024. Március 31. / 11:24

Jonathan Sacks rabbi Isten „fiáról”

Tudomány
Jelentkezés debreceni holokauszt-konferenciára